Balansera vevstakar. Vad gör jag för fel?

Moderatorer
Post Reply
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Balansera vevstakar. Vad gör jag för fel?

Post by Per L »

Finns det någon på detta forum som balanserat vevstakar och som kan berätta om hur man gjorde?
Se här om mina problem http://www.volvop1800club.se/forum/view ... f7a5374d50
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Balansera vevstakar. Vad gör jag för fel?

Post by QV »

Har du kollat vad skillnaden är i dag mellan vevstakarna.
Även om målet är 0,1 gram så kanske 1 gram är mycket bättre än i deg.

Kan ju vara så att lagret i storänden håller emot Newton.
Isåfall borde det skilja i onogrannhet mellan stor och lillände.

Själv skulle jag nog testa med att bara använda ett stöd utan lagret i vevstaksänden (så att pinnen vilar direkt emot kanten på änden) och sedan lägga den andra änden direkt på vågen.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Balansera vevstakar. Vad gör jag för fel?

Post by Zappafan »

Kanske hjälper med en bild & video.. https://youtu.be/oJ6f4D9GEiA 8)

Image
Amazon -66 overdrive
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Balansera vevstakar. Vad gör jag för fel?

Post by Per L »

Funkar inte länkarna högerklicka på dom och välj "Öppna länk i nytt fönster".

QV:
Visst är det som du säger att 1 grams viktskillnad är bra mycket bättre än viktskillnaden före balanseringen (9 grams skillnad).

Det är ingen skillnad på onoggrannheten på lill- och storändans mätningar

Jag tror att det är väldigt viktigt att ”pinnarna” hamnar på exakt samma ställe i vevstaken vid varje vägning för att få en bra mätrepeterbarhet, Jag har därför svarvat en ny ”bussning” till storändan med snävare toleranser. Den glappar ca 0,1 mm i storändans hål. Mindre glapp mellan bussningen och storändens hål borde förbättra mätrepeterbarheten. Mätrepeterbarheten blev dock inte märkbart bättre så min första bussning var nog tillräckligt bra

Av samma orsak tror jag inte att ditt förslag ” …så att pinnen vilar direkt emot kanten på änden” skulle fungera så bra. Fast exakt hur du menar är jag inte helt klar över.
Men jag tror tex att det är helt utsiktslöst att kunna väga vevstakens ändar med någon större noggrannhet när man gör som 2:30 min in i denna film
https://www.youtube.com/watch?v=Fz_21Ow6IpE

Zappafan:
Principen i din bifogade bild är samma som i min bild 2 i länken ovan och mätnoggrannheten blev inte bättre än med två fasta stöd (min bild 1). Om jag dragit riktiga slutsatser så föredrar jag två fast stöd eftersom det blir enklare att väga och är inblandat färre delar (= färre felkällor) i ”mätfixturen” då.

Filmen du hänvisar till är intressant av flera orsaker eftersom man i denna film
https://www.youtube.com/watch?v=nHcIBhNy3Rk kan se 8:10 min in i filmen att han har byggt om mätfixturen på flera sätt. Gissningsvis för att han inte lyckades få tillförlitliga mätvärden
Nu har fixturen bla kullager (isf trärundlar) men med mycket mindre diameter än stor och lilländens innerdiametrar. Av ovanstående resonemang tror jag inte det är bra för mätnoggrannheten och man kan också se 9:05 min in i filmen att han ”fipplar” mycket med vevstaken så att ”the weight normalizes”. Det är knappast bra för sätt att få bra mätnoggrannhet för han bestämmer ju själv när det blivit en ”bra vikt”.

Sedan är det också intressant att han väger lilländen och justerar alla stakar så att lilländarna väger lika. Sedan väger han stakarnas totalvikt och justerar viktskillnaderna genom att slipa på storänden. Blir det verkligen bra? Kommer verkligen alla storändar väga lika mycket då?
Åtminstone teoretiskt sett tycker jag att det kan/borde bli fel. Hur brukar ni som balanserat vevstakar göra?


Angående mina svårigheter med mätrepeterbarheten ser jag i flera YouTube-filmer att man väger flera gånger och tar ett medelvärde som mått på vikten. Det tror jag dels kan vara ett bra sätt att öka sannolikheten att den vikt man får är ”rätt” vikt och dels visar det också att fler än jag har problem med mätrepeterbarheten.
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Balansera vevstakar. Vad gör jag för fel?

Post by Zappafan »

Näe det var epig film jag hänvisade till , jag gjorde liknande på min V8 (som BMW filmen) men hängde på typ pinne på en sida mätte tre ggr på varje sida, kruxet var att dom stakarna va bra ur kartong så det behövdes inte åtgärda, mer matcha kolvar/kolvbult/vevstake för samma totalvikt (det lilla som skillde..) däremot ska det nog vara stora differanser för att man ska tycka att "oj vilken skillnad på hur motorn går"...

Edit: jag mätte totalvikt på stake först sedan lillände & storände...
höll till på jobbet med en dyyr industrivåg om det nu har nån betydelse...
Amazon -66 overdrive
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Balansera vevstakar. Vad gör jag för fel?

Post by Per L »

När jag nu ”på allvar” vägt fyra av mina vevstakar upptäcker jag att:
A. Mina farhågor om dålig mätrepeterbarhet visade sig vara delvis ogrundade eftersom jag hittat ett sätt att kontrollera utfallet och detta blev förvånansvärt bra
B. Det fungerar också att väga in alla lilländar så att dom väger lika och därefter väga vevstakarnas totalvikt för att sedan slipa bort viktskillnaden på storändarna
C. Med vad jag vet just nu föredrar jag att väga alla tre vikterna (lill- och storändarna samt totalvikten) eftersom jag då kan kolla om jag vägt ”rätt” (enligt pkt 3 nedan) dvs att mätnoggrannheten varit tillräckligt stor

Punkt 1-3 nedan har jag gjort och punkt 4 är vad jag planerar att göra:
1. Väga storända och lillända
Jag vägde storändan och lilländan vardera 3 gånger (dvs totalt 24 vägningar) med utrustningen enligt bild 1 i länken http://www.volvop1800club.se/forum/view ... 08303c69c4.
Sedan lät jag medelvärdet av dessa tre vägningar vara ”rätt” vikt

2. Väga vevstakarnas totalvikt
Varje vevstake vägdes tre gånger och medelvärdet användes som ”rätt” vikt på dessa. Det visade sig i och för sig vara onödigt att väga tre gånger för alla tre vägningarna av en vevstake blev på tiondels grammet lika.

3. Kolla upp om jag vägt rätt
Jag jämförde totalvikterna (enl 2 ovan) med summan av lill- och storändarna (enl 1 ovan) och det visade sig att vikten på två vevstakar blev på tiondels grammet lika och på två vevstakar skiljde vikten 2 tiondels gram. Slutsatsen måste då bli att mätnoggrannheten på mina olika vägningar varit överraskande bra och fullt tillräcklig för mina syften

4. Slipa så att ändarna väger lika
Lilländarna slipas sedan så att dom väger lika mycket och likadant för storändarna. Då kommer även vevstakarnas totalvikt bli lika
Post Reply