Diesel i amazonen

Moderatorer
nisse
Posts: 16
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:21 pm

Diesel i amazonen

Post by nisse »

någon som vet vad som gäller för att stoppa i en mercedes 300D i min amazon? motorn har 88HK
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

tung å fæl motor :oops: prøv med volvo gear m45/46/47/ med volvo d6 clutchhus....å alle varianter vw diesel......mercedes er svært tungt :evil:
Mb_star
Posts: 69
Joined: Thu Dec 30, 2004 7:54 pm
Location: Mora
Contact:

Post by Mb_star »

jag hade en peugot 505 diesel i min amazon det funkade bra!

tråget sitter på fel ställe på en 300D och alla andra mercedes motorer!

skulle satsa på en motor från en kingcab eller likande då dom även går myyyycket billigt om man jämför med benzens
Har haft följande årsmodeller:
59,61,62,63,64,65,66,67,68,69
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Re:

Post by Goofy »

bjørn bakke wrote:tung å fæl motor :oops: prøv med volvo gear m45/46/47/ med volvo d6 clutchhus....å alle varianter vw diesel......mercedes er svært tungt :evil:
passar vw motorerna direkt på lådan utan att man behöver göra någon modifiering? dvs. passar volvons sprängkåpa direkt på vw motorn?
och är det samma med audi-motorerna?
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
Mb_star
Posts: 69
Joined: Thu Dec 30, 2004 7:54 pm
Location: Mora
Contact:

Re:

Post by Mb_star »

Goofy wrote:
bjørn bakke wrote:tung å fæl motor :oops: prøv med volvo gear m45/46/47/ med volvo d6 clutchhus....å alle varianter vw diesel......mercedes er svært tungt :evil:
passar vw motorerna direkt på lådan utan att man behöver göra någon modifiering? dvs. passar volvons sprängkåpa direkt på vw motorn?
och är det samma med audi-motorerna?
kan jag aldrig i mina vildaste drömmar tro!
Har haft följande årsmodeller:
59,61,62,63,64,65,66,67,68,69
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

oki, jag var oxå lite skeptisk till det hela, men tänkte att man kan ju fråga så man vet till ett senart tillfälle :) men om det hadde passat så vet jag vad jag skulle sätta i för motor i min :)
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Post by Axel »

Som bjørn bakke skrev, om man tar en kopplingskåpa från en volvo med D6-motorn (D24, tillverkad av VW) så passar det rakt av, även med Audi-motorer.
Axel Wall
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

oki, det låter ju intressant :)
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

i amasonen: 2,5tdi 5syl 140hk,370Nm med d6klutchhus,m46 gear å volvos 3,73 ev 3,54 utv.... ca 1150 kg bil med 0,46 på milen... motoren bruker omtrent så i en 850......å den veier ca 1800kg :!:
ev med 1,9tdi samme ellers :arrow:
OttoB
Posts: 31
Joined: Tue Mar 23, 2004 7:56 am

Kolla!

Post by OttoB »

bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

NÅÅHH :!: sjekk den gearoverføringa på en M46.... er anpassed til LANGSPAK i amason :!: :!: :!: :shock:
Nobbe
Posts: 1
Joined: Fri Feb 03, 2006 1:10 am

Post by Nobbe »

Så mercamotorerna passar inte alls? Många som bygger epa/atraktor slänger ju gamla merca dieslar i dem. Iofs duetterna men... ännu mindre plats ju, Har ett projekt på gå¨ng. en MB 250 turbokonverterad Dieselknackare.. i en amazon? Tror ni inte det skulle funka alls??? Skulle ju bara bli så NICE!!!
Och får m45/m46/m47 lådorna plats? Behövs inte modifiera något i tunlen? Någon som nämde att det skulle bli trångt.
Mb_star
Posts: 69
Joined: Thu Dec 30, 2004 7:54 pm
Location: Mora
Contact:

Re:

Post by Mb_star »

Nobbe wrote:Så mercamotorerna passar inte alls? Många som bygger epa/atraktor slänger ju gamla merca dieslar i dem. Iofs duetterna men... ännu mindre plats ju, Har ett projekt på gå¨ng. en MB 250 turbokonverterad Dieselknackare.. i en amazon? Tror ni inte det skulle funka alls??? Skulle ju bara bli så NICE!!!
Och får m45/m46/m47 lådorna plats? Behövs inte modifiera något i tunlen? Någon som nämde att det skulle bli trångt.
problemet är ju att merca motorerna har tråget i framkant på motorn och volvo har det i bak kant.... men allt går ju bara man vill somsagt,
Har haft följande årsmodeller:
59,61,62,63,64,65,66,67,68,69
G-sson
Posts: 38
Joined: Sun Jan 15, 2006 5:15 pm

Post by G-sson »

om du ska ha m45/46/47 så måste tunneln vidgas eller enklast bytas..
vikko
Posts: 75
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:55 am
Location: Luleå, Sweden

Re: Diesel i amazonen

Post by vikko »

Väcker en gammal tråd till liv!

Angående VW tdi motorerna, D24 sprängkåpan och m45/m46/m47 konstruktionen läste jag någonstanns att det endast är de 5 och 6 cylindriga TDI motorerna som passar sprängkåpan.. alltså att man inte kan trycka dit en 4 cylindrig tdi för den har annan bultcirkel..

Någon som kan bekräfta det här? Hur får man plats med en 5 cylindrig isåfall? är det väldigt trångt?

samt en annan fundering, hur mycket större är en m47a än m45/m46 för det vore ju helt klart skönare med 5 petat så man slipper byta bakaxel om man vill ligga mer än 90km/h efter motorvägen..

bjørn bakke, har du några bilder på ditt bygge?
Post Reply