kan detta funka

Moderatorer
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Post by Lindgren »

mellan tummen och pekfinger 120-160Hp? om du har tur kanske dom är på driven, men då krävs det nog att du åker och får allt justerat på rullandelandsväg.
Där sammlar man ihop allt man gjort med motorn, plus att det är där som dom kan se till att den inte drar 3L/mil vid normal körning.

Bara en fråga. Lätta svänghjulet gör man juh för att den ska bli snabbare reaktion på gaspådrag, och varva lite mer. Har du funderat vad din bil kommer att varva vid tex 100.



Länk till exel fil där du kan mata in dina värden och få ut vad bilen kommer att varva vid en viss hastighet...
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Lindgren:Har du nån susning om vart man kan plocka hem excel??

/Micke
Amaräser
Posts: 17
Joined: Sat Apr 02, 2005 2:29 pm
Location: Rundvik

svar till lindgren

Post by Amaräser »

vad den kommer att varva har jag ingen aning om är nybörjare på sånt här

snabb reaktion på gasen och varv är väl bara bra eller kommer den ha högre varv en vanligt vi tex 100 knyck:?:

är det dyrt med rullande landsväg :?:
nyfiken
Jonne Rebel
Posts: 29
Joined: Wed Jan 12, 2005 8:49 pm
Location: sempervillage

Post by Jonne Rebel »

Nej det kommer inte varva mer men du får väl hålla typ 4000 varv då du ska iväg från ett rödljus. Angående oballanserade svänghjul så har jag faktiskt tappat svänghjulet ett par gånger, det ser ganska diffust ut i sprängkåpan efteråt.... :shock: men att svänghjulet skulle komma på besök inne vid pedalerna tror jag är i stort sett omöjligt. Konceptet låter kalas i övrigt, Jag har aldrig åkt med kg kam men den är säkert bra annars så är Hedlund kammar lite av en favorit.
Last edited by Jonne Rebel on Mon Apr 04, 2005 3:15 pm, edited 1 time in total.
MOT SÅNNA SOM MIG FINNS INGET VACCIN!
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jonny hur mycket har du varvat då du tappat svänghjulet
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Jonne Rebel wrote:Nej det kommer inte varva mer men du får väl hålla typ 4000 varv då du ska iväg från ett rödljus. Angående oballanserade svänghjul så har jag faktiskt tappat svänghjulet ett par gånger, det ser ganska diffust ut i sprängkåpan efteråt.... :shock: men att svänghjulet skulle komma på besök inne vid pedalerna tror jag är i stort sett omöjligt. Konceptet låter kalas i övrigt, Jag har aldrig åkt med kg kam men den är säkert bra annars så är Hedlund kammar lite av en favorit.
Tro mig jag har sett svänghjul som rensat rakt ut genom kaross sidan,detta var dock inte på nån Volvo men man blir lite fundersam när man ser vad som kan hända.Man kan alldrig vara nog försiktig.

/Micke
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Det kan kanske vara läge att stifta svänghjulet och använda NYA bultar av BRA kvalitet!

http://www.tgmotor.com säljer en förstärkt variant.

Du måste se till att det inte är sprickor i svänghjulet, eller är hemlättat så all hållfasthet har försvunnit, då kan det spricka :!:

Ang. varv så varvar min gula i signaturen 5200 vid 110 :lol:
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Re:

Post by Lindgren »

Amazon_V8 wrote:Lindgren:Har du nån susning om vart man kan plocka hem excel??

/Micke
Njae, jag främjar inte brott, men allt finns om man letar...
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
Jonne Rebel
Posts: 29
Joined: Wed Jan 12, 2005 8:49 pm
Location: sempervillage

Post by Jonne Rebel »

Jag varva de väl mellan 5 och 6 tusen kanske, varvräknaren blir rätt ointressant då det låter som nån har släppt loss en punkorkester på lsd i växelådan. Detta var dock med 6 bultad vev, har 8 och stift nu. Och man ska väl aldrig känna sig säker. Det går säkert att amputera fötterna medelst svänghjul också om man verkligen anstänger sig. Amaräser har du nån budget än? Dubbla su/stromberg är ju ett snik alternativ till weber. Min erfarenhet av weber är inte odelat positiv om man säger så....
MOT SÅNNA SOM MIG FINNS INGET VACCIN!
Amaräser
Posts: 17
Joined: Sat Apr 02, 2005 2:29 pm
Location: Rundvik

ang budget

Post by Amaräser »

vad jag vet nu i priser så får jag lägga ut minst 16 000:- på grejorna men jag räknar med ca: 20 000:- kan bli lite till.

det kommer väl att ta tid med pengarna men det är det värt.

som jag varit inne på lite tidigare får jag köpa lite åt taget och blanda nytt med begat

jag hoppas att jag kommer få ihop det hela, det brukar lösa sig om man inte har för bråttom.

en fördel är att jag är van att äta makaroner,pankaka och gröt
nyfiken
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Låter som en bra budget jag är uppe i 9600:- nu och är inte så långt på vägen,fast då har jag köpt en del dyra grejer som man kunde fixat billigare med andra lösningar.
Har utgifter som jag vet säkert på ca 3-4000 till,så det kostar att bygga motor ; D

/Micke
Amaräser
Posts: 17
Joined: Sat Apr 02, 2005 2:29 pm
Location: Rundvik

Post by Amaräser »

Amazon_V8

vad är det du har köpt för dom pengarna :?:
nyfiken
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Block NOS (går att hitta billigare,dock inte NOS kanske)
Vevaxel
Vevstakar
Kolvar
Svänghjul
Kamaxel
Sprängkåpa B20-M45 (går att ordna på billigare sätt)
B20E topplock (Detta fick jag billigt så det vägde upp dom dyra grejorna lite)

Detta är vad jag köpt hitills,sen har ju frakter hit och dit kostat samt motorarbeten t.ex. borrning av blocket,sen måste man ju ha ett par förgasare också och hundra andra grejer till.

/Micke
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Re:

Post by BikerWade »

Lite Off topic, men...
Lindgren wrote:
Amazon_V8 wrote:Lindgren:Har du nån susning om vart man kan plocka hem excel??

/Micke
Njae, jag främjar inte brott, men allt finns om man letar...
Till er alla vill jag bara säga att jag tycker ni ska lägga pengar på vettigare saker än att köpa Excel i alla fall ! visst kan man ful-tanka på DC eller så, men det finns ett mycket bättre alternativ!
"Open Office" heter ett programpaket som motsvarar Microsoft Office ganska bra, samt klarar av att hantera alla Microsofts filformat. Det är ett OpenSource projekt från linux-världen, och är således HELT GRATIS ! Det innehåller ett kalkylprogram som heter Calc, och är en ren efterapning av Excel. men hanterar filer även från andra kalkylprogram än bara Excel och Calc.
Jag använder det flitigt, och det funkar hur bra som helst. Ser i princip likadant ut också !

finns här:
http://www.openoffice.org/
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
frodd
Posts: 13
Joined: Tue Mar 15, 2005 1:55 pm
Contact:

Post by frodd »

ok, jag tänkte skriva ner mitt recept här också se vad ni har att säga. kom med synpunkter!

2 x 48:or sk racing förgasare
steg 3 topp 46/38,5mm
kg6 kamaxel med nya lyftare (ej lättade)
b20 92mm
m-stakar
b21e kolvar
4-2-1 extraktorgrenrör
nya lager, packningar

jag tror jag får hyffsad bra effekt o vrid med detta recept. vet inga siffror riktigt men jag skulle gissa ungefär 150 på bakhjulen??
har hittills lagt ner 4500:-, får väl lägga 10 tusen till på bl.a. kamaxel, borrningen, lager/packningar osv.. vi får se vad det landar på!
Volvo Amazon 121 -65
Post Reply