B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Montering utan modifiering rockar fett...
Jag har en känsla av att det inte lär bli så mycket kvar av framvagnsbalken, framför allt tror jag att en viss myndighet lär ha en hel del synpunkter på tilltaget..... Här i ligger nog också förklaringen till att dessa tråg inte såldes i någon större omfattning.
-
- Posts: 7
- Joined: Thu Feb 19, 2004 9:23 pm
- Location: Glada Hudik
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Passar nog bäst på en marinmotor!
Re: Montering utan modifiering rockar fett...
Man får väll bygga gasser Amazon då om det inte går på annat visJ.LUNDIN wrote:Jag har en känsla av att det inte lär bli så mycket kvar av framvagnsbalken, framför allt tror jag att en viss myndighet lär ha en hel del synpunkter på tilltaget..... Här i ligger nog också förklaringen till att dessa tråg inte såldes i någon större omfattning.
Njae jag har ett sånt aluminiumtråg till en marinmotor liggandes och det är ju ganska mycket större änn detta.1800thomas wrote:Passar nog bäst på en marinmotor!
MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963
Projektet på olika forum
Projektet på olika forum
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Är detta ett marin tråg??
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
På bilden i första inlägget i denna tråden så finns det bild på mitt marin tråg och lite annat skrot,ditt tråg se rju ut att vara ett marin tråg.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=2&t=5782
MVH Micke
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=2&t=5782
MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963
Projektet på olika forum
Projektet på olika forum
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Grabbar, nu börjar vi närma oss 100.000 visningar på denna tråd och det måste ju vara ett rekord som är svårt att slå..
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Der ble jeg nummer 100 000
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster (B20turbo 400hk/431Nm/1bar "start-map")
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster (B20turbo 400hk/431Nm/1bar "start-map")
Team Volvo Dragster
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Grattis PerAage Som förstapris får du visa upp din dragster här
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Hittade en bild som jag inte sett på länge.
1974 såg det nog bra ut och kompisarna drägglade
1974 såg det nog bra ut och kompisarna drägglade
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Snacka om bojsänke, ser ut som ett riktigt container fynd.. Turbon lär inte ha gett något högre laddtryck med tanke på dess storlek. Frågar är vilket fabrikat på turbo det är, känner inte igen modellen alls.
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Han bör vara bland dom första med turbo när det gäller volvo, eller. Sen så kanske det va bra att turbon inte laddade så mycket för det ser du väldigt original ut.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Den som var pionjär på att applicera turboaggregat både på gatbilar och racebilar i Sverige är Lasse Widenborg med firma Autotrans. Han och kompisen Nippe Rodeblad räjsade med dubbla aggregat på en V8 redan 1969, då var dom också över till Santa Pod och skrämde slag på engelsmännen med rejäla bakhjulsåkningar.. Jag köpte själv min första turbo av Widenborg, ett Rajay aggregat. Han byggde turbosystem till en mängd olika bilar,en del av dom har figurerat i Start&Speed. Hans specialité var annars att stoppa stora motorer i små bilar.. En klassiker är den Mercedes 300 som han stoppade i en Cheva 350 i och lyckade besiktiga. Det visade sig vara en potent och lyckad kombination...
Han turbomatade även en P1800, den var spännande att provköra eftersom den saknade laddtrycksbegränsning, det var ett sk. friflytande system. Man fick hålla igen på gasen så att laddtrycket inte gick över 1,4 Bar för då spikade motor. Jag hann aldrig provköra den hos Widenborg utan hittade den via en annons, snubben som ägde den skulle flytta utomlands och ville sälja bilen vid en snabb affär. Provkörningen innebar att snubben först körde ut oss till Sollentuna, under färden dit förklarade han allt man behövde tänka på. Sedan var det min tur att köra tillbaks till Kungsholmen (stort misstag från hans sida). Jag provade några gånger för att se hur snabbt den laddade upp, sedan bidade jag min tid tills vi kom förbi Norrtull, då växte hornen ut och jag höll ner gasen så mycket det gick.
Hans tröttsamma försäljnings snack övergick till stum tystnad och en något panikartad blick då jag i drygt 160 blås körde kors och tvärs mellan bilarna på St Eriksgatan. Det hela avslutades med att jag lyckades få bilen att lätta över några backkrön innan den parkerades utan för hans bostad. Han satt då helt stum och greppade i stolens underede med vita knogar helt oförmögen att säga något. Så jag klev ur och tackade för mig och sa att jag nog skulle prova en Mustang också innan jag bestämde mig samtidigt som jag hintade honom om att bilen inte gick så bra som jag tänkt mig......
Han turbomatade även en P1800, den var spännande att provköra eftersom den saknade laddtrycksbegränsning, det var ett sk. friflytande system. Man fick hålla igen på gasen så att laddtrycket inte gick över 1,4 Bar för då spikade motor. Jag hann aldrig provköra den hos Widenborg utan hittade den via en annons, snubben som ägde den skulle flytta utomlands och ville sälja bilen vid en snabb affär. Provkörningen innebar att snubben först körde ut oss till Sollentuna, under färden dit förklarade han allt man behövde tänka på. Sedan var det min tur att köra tillbaks till Kungsholmen (stort misstag från hans sida). Jag provade några gånger för att se hur snabbt den laddade upp, sedan bidade jag min tid tills vi kom förbi Norrtull, då växte hornen ut och jag höll ner gasen så mycket det gick.
Hans tröttsamma försäljnings snack övergick till stum tystnad och en något panikartad blick då jag i drygt 160 blås körde kors och tvärs mellan bilarna på St Eriksgatan. Det hela avslutades med att jag lyckades få bilen att lätta över några backkrön innan den parkerades utan för hans bostad. Han satt då helt stum och greppade i stolens underede med vita knogar helt oförmögen att säga något. Så jag klev ur och tackade för mig och sa att jag nog skulle prova en Mustang också innan jag bestämde mig samtidigt som jag hintade honom om att bilen inte gick så bra som jag tänkt mig......
Last edited by J.LUNDIN on Tue Mar 25, 2008 10:59 am, edited 1 time in total.
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
HAHAHA du är för härligJ.LUNDIN wrote:ibland är man ett riktigt svin...
Ännu en lektion från dig och denna gång historia, det tackar jag för
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 113
- Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
- Location: sävar/umeå
- Contact:
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
här fins en del ricktigt fina bilder på martin h B20 turbo. (inte mina bilder så jag länkar istället)
här fins bilderna på den färdiga motorn man jag rekomenderar att läsa hela tråden ( det gick inte att lägga in länken )
skriv in http före detta så kommer den ://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=15213&postdays=0&postorder=asc&start=300
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=300
Det gick..du glömde markera länken och sen trycka på URL Hasse63
här fins bilderna på den färdiga motorn man jag rekomenderar att läsa hela tråden ( det gick inte att lägga in länken )
skriv in http före detta så kommer den ://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=15213&postdays=0&postorder=asc&start=300
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=300
Det gick..du glömde markera länken och sen trycka på URL Hasse63
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)
B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m
jens@savarturbo.se
(506WHP/2.2bar csp)
B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m
jens@savarturbo.se
Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Tänkte sätta stopp för myten att moderna motoroljor inte innehåller zink som du skriver i länken. Det gör dom allihopa oavsett fabrikat. Tar man sig tid att läsa säkerhetsdatabladet blir det tydligt. Som exempel tar jag Statoil LazerWay 5W40 http://www.statoil.com/mne/svg02326.nsf ... 000413.htm .jens gustavsson wrote:här fins en del ricktigt fina bilder på martin h B20 turbo. (inte mina bilder så jag länkar istället)
här fins bilderna på den färdiga motorn man jag rekomenderar att läsa hela tråden ( det gick inte att lägga in länken )
skriv in http före detta så kommer den ://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=15213&postdays=0&postorder=asc&start=300
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=300
Det gick..du glömde markera länken och sen trycka på URL Hasse63
/ Pär
röd -67:a