B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Moderatorer
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det är nog mycket möjligt att det går..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Kamdrivning

Post by J.LUNDIN »

Det är helt riktigt, man tar hela drivningen från Volvos 16V motor dvs. rem, spännare och hjul. För att få till det på en B20 så måste man också byta ut bröstkåpan mot en ny tunnare modell, vilket innebär att man tar bort de drev som normalt driver kammen och fördelaren. I och med detta så tar man därmed bort original kammen och pluggar eventuell trycksmörjning till kammen. Då kam och drivning tas bort så innebär detta också att man måste gå över till någon form av direkttändning och det är ju inte helt fel med tanke hur ruttet det är med fördelare och alla problem runt dessa.
För att få till remdrivningen från veven så måste också vevaxeltappen masseras lite annars lär inte det lilla drevet passa.
Toppen är numer försedd med remskivor med ställbart centrum så att det lätt skall gå att ställa om kamtiderna. :wink:
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re: Kamdrivning

Post by Axel »

J.LUNDIN wrote:man tar bort de drev som normalt driver kammen och fördelaren. I och med detta så tar man därmed bort original kammen.
Hur driver man då oljepumpen? Torrsump? :roll:
Axel Wall
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

soppa pumpen måste bytas till en elektrisk oxå??
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
144turbo
Posts: 5
Joined: Tue Feb 03, 2004 3:43 pm
Location: norra Dåvamyran
Contact:

Re:

Post by 144turbo »

Rogge wrote:soppa pumpen måste bytas till en elektrisk oxå??
Den mekaniska soppa pumpen som sitter orginal räcker inte så långt vid trimmning. Så när det gäller 16v konverterade b20 turbo motorer så är det nog aldrig fråga om att använda en mekanisk pump.

mvh simon

http://www.savarturbo.se
Last edited by 144turbo on Mon Apr 11, 2005 6:36 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Här var det tänkt att posta bilder och kanske komentera dom.
Inte vara spydiga mot varandrs inlägg. Man lär sig så länge man lever!
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

144turbo wrote: Inte för att vara taskig, men det var nästan humor :)
jo man borde inte skriva på forum när man e trött.. :wink:
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
144turbo
Posts: 5
Joined: Tue Feb 03, 2004 3:43 pm
Location: norra Dåvamyran
Contact:

Re:

Post by 144turbo »

Hasse63 wrote:Här var det tänkt att posta bilder och kanske komentera dom.
Inte vara spydiga mot varandrs inlägg. Man lär sig så länge man lever!
Ja ibland tänker man inte på hur man har formulerat sig innan man postat det, det var inte meningan att verka dryg och spydig, ursäkta.

mvh. simon

http://www.savarturbo.se
144turbo
Posts: 5
Joined: Tue Feb 03, 2004 3:43 pm
Location: norra Dåvamyran
Contact:

Post by 144turbo »

Hej här kommer två bilder på Magnus Boströms amazon när det satt b20 turbo i den, nu sitter det en b230 turbo.
B20in gick låga 11or på strippen.

Image


Image


mvh. simon
Last edited by 144turbo on Mon Apr 11, 2005 7:56 pm, edited 2 times in total.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Så här http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... php?t=1740

Högerklicka på den bild som finns utlaggd på nätet, välj egenskaper, koppiera adressen.
(Här på forumet gör du följande) Klicka på Img och klistra in adressen. förhandgranska och se om det funkar, Skicka.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
MrGasser
Posts: 15
Joined: Fri Jul 02, 2004 1:08 pm
Location: Kungsör

Post by MrGasser »

Hejsan!

En fundering som inte har så mycket med ämnet att göra, men jag printar ner den ändå; Vad är röret i för material? Det som används i toppen med resta insugskanaler? Svetsas det med pinne?

Mvh/ björn
Brukis/rullande renovering: Amazon -66, sportmotor (snart med enkelförgasare). Svart.

Projekt: Chevrolet Nova -63. 283cui, TH350, Chrysler 8 3/4\". Guld/brun metallic.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Resta kanaler

Post by J.LUNDIN »

Hur underligt det än låter så går det att \"kallsvetsa\" i gjutjärn med MIGsvets. Det gäller dock att se till att det inte blir varmt för då ökar risken för sprickor direkt. Så skall du försöka svetsa med MIG, ta lång tid på dig, låt materialet kallna mellan varje \"punktsvets\".Stålmaterial
som man med fördel kan använda är låglegerat stål (med låg kolhalt).
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Kom igen nu!
Ingen som har några fler roliga bilder??

Här kommer en på ett extraktorrör till B20 som Stahl Headers i USA tillverkar, TG Motor säljer även dessa.

Image
Bild från http://www.stahlheaders.com
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

åh en sån flänns har jag sett förr =) väldigt lik pålssons fläns faktiskt!
MrGasser
Posts: 15
Joined: Fri Jul 02, 2004 1:08 pm
Location: Kungsör

Re: Resta kanaler

Post by MrGasser »

J.LUNDIN wrote:Hur underligt det än låter så går det att "kallsvetsa" i gjutjärn med MIGsvets. Det gäller dock att se till att det inte blir varmt för då ökar risken för sprickor direkt. Så skall du försöka svetsa med MIG, ta lång tid på dig, låt materialet kallna mellan varje "punktsvets".Stålmaterial
som man med fördel kan använda är låglegerat stål (med låg kolhalt).
Tack för svaret! Kan tänka mig att detta är tidsödande... Men skillnaden borde vara stor?
Brukis/rullande renovering: Amazon -66, sportmotor (snart med enkelförgasare). Svart.

Projekt: Chevrolet Nova -63. 283cui, TH350, Chrysler 8 3/4\". Guld/brun metallic.
Post Reply