B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Moderatorer
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Stoffe »

Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by J.LUNDIN »

Bilden visar en repcotopp från australien, får man tro Wheels (Nr 5, 2008) så togs det fram 50st av dessa toppar, alla användes inom racing. Repco tänkte 1969 ta fram och sälja en specialutrustad 142á, projektet stoppades dock av Volvo. Repcotoppen är lite lustigt gjord, den saknar exempelvis förbränningsrum och så "försvinner" halva insuget då ventilkåpan tas av... :D Det finns sedan tidigare på nätet en halvtaskig svart-vit bild på denna topp där man ser den hur insugssidan ser ut och där man lyft på ventilkåpan. Toppen tillhör knappast avdelningen "kioskvältare" vad gäller effektuttag men speglar sin samtid väl. På den tiden var inte firmorna rädda för att ta fram udda saker oavsett eventuell försäljnings potential.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Stoffe »

Det var denna bild du som du menade?

Image

Intressant tycker jag, det ser ju helt klart ut som det är en aluminiumtopp till B20. Synd att projektet stoppades av Volvo.. det hade varit kul om det fanns fler alternativa toppar till gjutjärnstoppen som hade gått att få tag på för gemene man. Vem vet, repcotoppen kanske hade bättre potential att bli portad i efterhand än gjutjärnstopparna...? Kul att den kom från australien av alla ställen, Volvo verkar ha varit ett populärt bilmärke där om de till och med tog fram en egen topp.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Stoffe »

Denna bild ser ju faktiskt relativt nytagen ut med en modern kamera även om den är lite suddig, det måste betyda att det bör finnas repcotoppar kvar, åtminstånde en.

Image
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by J.LUNDIN »

Jo, det är den bilden jag menar och toppen är gjuten i aluminium. Här ser man att tydligt den lustiga designen av insugssidan. Med tanken på hur insugsrören är vinklade mot kanalerna i toppen så lär det inta ha flödat speciellt bra. Det verkar som dom har använt original vipparmsbrygga rakt av.

Sedan har vi en typisk midget racer på bilden ovan. Av dom 50 ursprungliga repco topparna finns säkert merparten kvar och då i samlarbilar. I sammanhanget får vi inte glömma dom 6st Denzel toppar som togs fram till B20 i slutet av 70-talet, det hade kunnat vara fler av dessa i omlopp om vi bara hade fått ihop tillräckligt många köpare då det begav sig. Det är sådant man kan gräma sig över numer, men man får inte heller glömma att i dagens penningvärde så hade en Denzel B20 topp kostat mellan 60-70.000:-, vilket är ett alldeles för högt pris även idag för en 16V topp
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Axel »

Det ser även ut som att det krävdes en specialkam till repcotoppen, pga fördelningen av kanalerna...
Axel Wall
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by J.LUNDIN »

En helt korrekt iakttagelse :D .Timo tog fram en dylik kam då dom provade med att sätta en avkapad B30 topp på den B20 motor som satt i Salt & Peppar. Så om man mot all förmodan springer på en Repco topp sä lär det inte vara några större problem att få fram en passande kam :D .
Roger Persson
Posts: 52
Joined: Sun Sep 23, 2007 5:25 pm

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Roger Persson »

Tack för alla positiva komentarer angående mitt bygge... :)
2-komp epoxi skulle vara intressant att testa faktiskt...
Tittade lite på nån typ av gelcoat epoxi som man
kunnat få till ett ganska bra pris för ett tag sen...
Tror det klara upp till 100 grader.. Men kan ha blandat ihop..

Tanken med motorn lutar mer åt ren dragrace faktiskt...
Bäddfräsarn..
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by J.LUNDIN »

Dom olika typer av gjutepoxi jag letade fram för många år sedan klarade av driftstemperaturer på 150-180 grader utan att förstöras och det är i den häraden epoxi produkten bör klara att arbeta inom. Jag kommer för ögonblicket tyvärr inte ihåg vad den produkt vi provade med hette, jag tror dock att jag har den på någon lista någonstans i pappershögarna. 35 års flitigt inhämtande av både produktblad och kataloger har tagit ut sin rätt..... :D :D
vin o sprit race team.
Posts: 24
Joined: Sun Jul 25, 2004 4:46 pm
Location: gagnef
Contact:

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by vin o sprit race team. »

har letat runt efter tryckkärlsgavlar till insugsbygge men hitta inga bra.
men så fick jag syn på en pulversläckare den var ju som gjord o bygga insug av :wink:




Image



Image
projekt.
race=amazon -62 b20 turbo.11,42s 197kmh,402m



pågående projekt 142 me b20 turbo
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by J.LUNDIN »

Ser ganska klockren ut och övertryck lär den hålla för---- :D
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Lindqvist Racing »

J.LUNDIN wrote:Timo tog fram en dylik kam då dom provade med att sätta en avkapad B30 topp på den B20 motor som satt i Salt & Peppar.
När jag pratade med Peter Svensson som körde Salt&Peppar så sa han att dom aldrig körde med nån kapad B30 topp. Men han menade kanske att dom aldrig tävlade med den kombinationen, det kanske inte lirade som det skulle. Har du nån mer info om det, Janne?
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by J.LUNDIN »

Vad jag förstod av Timos utläggningar på den tiden så hade han bromsat motorn med denna kombination och att den gav bra med effekt och att man skulle köra med motorn i Salt & Peppar, om detta sedan inte blev av vet jag inte. Men säger Peter att det aldrig gjordes så är det säkert sant.
mr.speedwell
Posts: 45
Joined: Sat Dec 06, 2008 7:08 am

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by mr.speedwell »

den gula packningen under comfort -v kåpan
var hittar man en sådan?
vin o sprit race team.
Posts: 24
Joined: Sun Jul 25, 2004 4:46 pm
Location: gagnef
Contact:

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by vin o sprit race team. »

mr.speedwell wrote:den gula packningen under comfort -v kåpan
var hittar man en sådan?

det är jag som sågat ut en bit av nå plast o vanligt packningsmatrial på bägge sidor, för o höja ventilkåpan,är väldigt låga dom här kåporna,inte bästa gjutningen heller,var avtryck efter justerskruven till vipporna på insidan av kåpan när jag köpte den,så de lä väll ha varit lite påkänning på ventilmekanismen då :lol:
projekt.
race=amazon -62 b20 turbo.11,42s 197kmh,402m



pågående projekt 142 me b20 turbo
Post Reply