B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Moderatorer
Rogge
Inlägg: 2120
Blev medlem: sön mar 21, 2004 5:50 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge » ons apr 06, 2005 5:12 pm

det är nog mycket möjligt att det går..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt

J.LUNDIN
Inlägg: 906
Blev medlem: lör feb 21, 2004 11:26 am

Kamdrivning

Inlägg av J.LUNDIN » sön apr 10, 2005 10:54 am

Det är helt riktigt, man tar hela drivningen från Volvos 16V motor dvs. rem, spännare och hjul. För att få till det på en B20 så måste man också byta ut bröstkåpan mot en ny tunnare modell, vilket innebär att man tar bort de drev som normalt driver kammen och fördelaren. I och med detta så tar man därmed bort original kammen och pluggar eventuell trycksmörjning till kammen. Då kam och drivning tas bort så innebär detta också att man måste gå över till någon form av direkttändning och det är ju inte helt fel med tanke hur ruttet det är med fördelare och alla problem runt dessa.
För att få till remdrivningen från veven så måste också vevaxeltappen masseras lite annars lär inte det lilla drevet passa.
Toppen är numer försedd med remskivor med ställbart centrum så att det lätt skall gå att ställa om kamtiderna. :wink:

Axel
Inlägg: 377
Blev medlem: ons jun 09, 2004 10:00 am
Ort: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Kontakt:

Re: Kamdrivning

Inlägg av Axel » sön apr 10, 2005 11:42 am

J.LUNDIN skrev:man tar bort de drev som normalt driver kammen och fördelaren. I och med detta så tar man därmed bort original kammen.
Hur driver man då oljepumpen? Torrsump? :roll:
Axel Wall

Rogge
Inlägg: 2120
Blev medlem: sön mar 21, 2004 5:50 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge » sön apr 10, 2005 1:32 pm

soppa pumpen måste bytas till en elektrisk oxå??
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt

144turbo
Inlägg: 5
Blev medlem: tis feb 03, 2004 3:43 pm
Ort: norra Dåvamyran
Kontakt:

Re:

Inlägg av 144turbo » mån apr 11, 2005 4:38 pm

Rogge skrev:soppa pumpen måste bytas till en elektrisk oxå??
Den mekaniska soppa pumpen som sitter orginal räcker inte så långt vid trimmning. Så när det gäller 16v konverterade b20 turbo motorer så är det nog aldrig fråga om att använda en mekanisk pump.

mvh simon

http://www.savarturbo.se
Senast redigerad av 1 144turbo, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hasse63
Inlägg: 6270
Blev medlem: ons apr 21, 2004 11:44 am
Ort: Åskilje Västerbotten ;)
Kontakt:

Inlägg av Hasse63 » mån apr 11, 2005 5:29 pm

Här var det tänkt att posta bilder och kanske komentera dom.
Inte vara spydiga mot varandrs inlägg. Man lär sig så länge man lever!
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/

Rogge
Inlägg: 2120
Blev medlem: sön mar 21, 2004 5:50 pm
Ort: Ängelholm

Re:

Inlägg av Rogge » mån apr 11, 2005 6:15 pm

144turbo skrev: Inte för att vara taskig, men det var nästan humor :)
jo man borde inte skriva på forum när man e trött.. :wink:
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt

144turbo
Inlägg: 5
Blev medlem: tis feb 03, 2004 3:43 pm
Ort: norra Dåvamyran
Kontakt:

Re:

Inlägg av 144turbo » mån apr 11, 2005 6:45 pm

Hasse63 skrev:Här var det tänkt att posta bilder och kanske komentera dom.
Inte vara spydiga mot varandrs inlägg. Man lär sig så länge man lever!
Ja ibland tänker man inte på hur man har formulerat sig innan man postat det, det var inte meningan att verka dryg och spydig, ursäkta.

mvh. simon

http://www.savarturbo.se

144turbo
Inlägg: 5
Blev medlem: tis feb 03, 2004 3:43 pm
Ort: norra Dåvamyran
Kontakt:

Inlägg av 144turbo » mån apr 11, 2005 6:54 pm

Hej här kommer två bilder på Magnus Boströms amazon när det satt b20 turbo i den, nu sitter det en b230 turbo.
B20in gick låga 11or på strippen.

Bild


Bild


mvh. simon
Senast redigerad av 2 144turbo, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Hasse63
Inlägg: 6270
Blev medlem: ons apr 21, 2004 11:44 am
Ort: Åskilje Västerbotten ;)
Kontakt:

Inlägg av Hasse63 » mån apr 11, 2005 7:06 pm

Så här http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... php?t=1740

Högerklicka på den bild som finns utlaggd på nätet, välj egenskaper, koppiera adressen.
(Här på forumet gör du följande) Klicka på Img och klistra in adressen. förhandgranska och se om det funkar, Skicka.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/

MrGasser
Inlägg: 15
Blev medlem: fre jul 02, 2004 1:08 pm
Ort: Kungsör

Inlägg av MrGasser » fre apr 15, 2005 10:09 pm

Hejsan!

En fundering som inte har så mycket med ämnet att göra, men jag printar ner den ändå; Vad är röret i för material? Det som används i toppen med resta insugskanaler? Svetsas det med pinne?

Mvh/ björn
Brukis/rullande renovering: Amazon -66, sportmotor (snart med enkelförgasare). Svart.

Projekt: Chevrolet Nova -63. 283cui, TH350, Chrysler 8 3/4\". Guld/brun metallic.

J.LUNDIN
Inlägg: 906
Blev medlem: lör feb 21, 2004 11:26 am

Resta kanaler

Inlägg av J.LUNDIN » lör apr 16, 2005 10:42 am

Hur underligt det än låter så går det att \"kallsvetsa\" i gjutjärn med MIGsvets. Det gäller dock att se till att det inte blir varmt för då ökar risken för sprickor direkt. Så skall du försöka svetsa med MIG, ta lång tid på dig, låt materialet kallna mellan varje \"punktsvets\".Stålmaterial
som man med fördel kan använda är låglegerat stål (med låg kolhalt).

JE Jr
Inlägg: 779
Blev medlem: sön feb 01, 2004 4:54 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av JE Jr » lör apr 16, 2005 9:24 pm

Kom igen nu!
Ingen som har några fler roliga bilder??

Här kommer en på ett extraktorrör till B20 som Stahl Headers i USA tillverkar, TG Motor säljer även dessa.

Bild
Bild från http://www.stahlheaders.com
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)

Stoffe
Inlägg: 484
Blev medlem: sön feb 01, 2004 10:40 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Stoffe » lör apr 16, 2005 11:56 pm

åh en sån flänns har jag sett förr =) väldigt lik pålssons fläns faktiskt!

MrGasser
Inlägg: 15
Blev medlem: fre jul 02, 2004 1:08 pm
Ort: Kungsör

Re: Resta kanaler

Inlägg av MrGasser » lör apr 23, 2005 10:51 pm

J.LUNDIN skrev:Hur underligt det än låter så går det att "kallsvetsa" i gjutjärn med MIGsvets. Det gäller dock att se till att det inte blir varmt för då ökar risken för sprickor direkt. Så skall du försöka svetsa med MIG, ta lång tid på dig, låt materialet kallna mellan varje "punktsvets".Stålmaterial
som man med fördel kan använda är låglegerat stål (med låg kolhalt).
Tack för svaret! Kan tänka mig att detta är tidsödande... Men skillnaden borde vara stor?
Brukis/rullande renovering: Amazon -66, sportmotor (snart med enkelförgasare). Svart.

Projekt: Chevrolet Nova -63. 283cui, TH350, Chrysler 8 3/4\". Guld/brun metallic.

Skriv svar