B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Moderatorer
JE Jr
Inlägg: 779
Blev medlem: sön feb 01, 2004 4:54 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av JE Jr » tis maj 24, 2005 8:22 pm

Jag fick ett mail av Daniel Norman i Boden, där det stod:

-------
Här är ett bidrag upp i från Boden !!! En b20 tic!

Mvh Daniel
-------

Här kommer bilden han skickade!

Bild
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)

Användarvisningsbild
Hasse63
Inlägg: 6270
Blev medlem: ons apr 21, 2004 11:44 am
Ort: Åskilje Västerbotten ;)
Kontakt:

Inlägg av Hasse63 » tis maj 24, 2005 9:02 pm

Hm, ett annat recept på en turbo motor 8)
Vad är det för slang som går från ventilkåpan, vevhusventilation?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/

Stoffe
Inlägg: 484
Blev medlem: sön feb 01, 2004 10:40 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Stoffe » tor maj 26, 2005 9:27 am

det lilla filtret i förgrunden, kan det vara vevhusventilation kanske? måste vara något med slangen från ventilkåpan.. hmm..

JE Jr
Inlägg: 779
Blev medlem: sön feb 01, 2004 4:54 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av JE Jr » fre maj 27, 2005 10:02 am

Jag fick ett mail från Stefan Lindqvist, signaturen \"Lindqvist Racing\" här på forumet.

I mailet stod det:
-------
Hej! Här är en bild på mitt senaste toppbygge.Mer bilder finns på andra delar till motorn om så önskas.....

mvh Lindqvist Racing
-------

Ojojoj, det här var B20porr!
Det är väl klart vi vill se omgivningen till en sådan fräck topp, eller hur? :D

Stefan skriver det inte, men jag tror det är en R-Sporttopp han modifierat, alternativt en standardtopp från 76. Sedan sitter det en TG-Motor vipparmsbrygga med ?KG?-rullvippor på den.

Kanske Stefan kan kommentera lite själv, är effektmålet över 250Hk med denna topp månne??

Bild
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)

JE Jr
Inlägg: 779
Blev medlem: sön feb 01, 2004 4:54 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av JE Jr » mån maj 30, 2005 3:47 pm

Jag fick några fler bilder från Stefan Lindqvist, mycket trevligt må jag säga ;)

Jag gissar att kamaxeln kommer från TG, men frågan är om det är en TG-profil, eller något eget?

Bild

Bild

Bild
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)

Användarvisningsbild
Hasse63
Inlägg: 6270
Blev medlem: ons apr 21, 2004 11:44 am
Ort: Åskilje Västerbotten ;)
Kontakt:

Inlägg av Hasse63 » mån maj 30, 2005 4:38 pm

Porrigt värre, :P det är så man får fräs :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/

D59471
Inlägg: 2398
Blev medlem: lör jan 31, 2004 2:00 pm

Inlägg av D59471 » mån maj 30, 2005 5:50 pm

Nu är det dags att Lindqvist träder fram och berättar lite om delarna.

Vi börjar med kåpan. Fräst ur ett stycke? Eller gjuten och sedan maskinbearbetad? NC ? CAD -> bearbetningsoperationer?

Insuget. Är det vakuum-uttag på 2:an och 3:an ? Har du använt rören från befintligt insug eller hur har de bearbetats till den formen?

Någon packning mellan insugsförhöjningen (alubiten) och topplocket? Ser så tunnt ut men du kanske använt kemisk?

Något mer att nämna om portning osv.?

Stoffe
Inlägg: 484
Blev medlem: sön feb 01, 2004 10:40 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Stoffe » mån maj 30, 2005 11:58 pm

japp åh även jag undrar ju lite =)

ska du köra sprut eller fugge på den toppen?

den där Lindqvist verkar ju vara en vettigt snubbe som jobbar i garaget istället för som en annan hänga här hela dagarna hahaha :D
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!

rally-amazon
Inlägg: 128
Blev medlem: ons apr 07, 2004 8:02 pm

Inlägg av rally-amazon » tis maj 31, 2005 9:18 am

Ska enligt uppgifter bromsat 263hk för några veckorsen!! han kör webrar
VOLVO AMAZON 67a B230 2,5L 531 weber 55or
VOLVO AMAZON 68a Banbil
VOLVO AMAZON 66a Orginalbil (b18)!!

Lindqvist Racing
Inlägg: 132
Blev medlem: ons mar 03, 2004 7:37 pm

Inlägg av Lindqvist Racing » tis maj 31, 2005 4:28 pm

Kåpan är byggd av 3 delar. Lock och packningsyta i 8 mm alu. sida i 3 mm aluplåt. En kompis fixade fräsningen.
Insugen är byggda av lösa plattor, rörkrökar och svarvade konor.
Ingen packning mellan topp och överstycke (som ej är alu).
Kammen är en TG 984 stålkam med lite ökad nockvinkel.
Jag kör med Weber 50.

D59471
Inlägg: 2398
Blev medlem: lör jan 31, 2004 2:00 pm

Inlägg av D59471 » tis maj 31, 2005 8:37 pm

Jag tycker Lindqvist borde starta en egen tråd om sin motor (och bil?). Av rent intresse altså.

Stoffe
Inlägg: 484
Blev medlem: sön feb 01, 2004 10:40 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Stoffe » tis maj 31, 2005 11:13 pm

Instämmer! vore väldigt intressant att läsa mer om din motor Lindqvist!
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!

JE Jr
Inlägg: 779
Blev medlem: sön feb 01, 2004 4:54 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av JE Jr » fre jun 03, 2005 9:42 am

Oj, senaste veckan har det börjat rasa in lite mail!

Här kommer det senaste, från Dan Sandin. Efter en av bilderna _TROR_ jag han kallar sig \"vin o sprit race team\" på forumet!

Tyvärr är det ju ingen som skriver info om bilderna, utan skickar bara in dem, så vi får hoppas på en kommentar ;)

Bild
Bild
Bild
Bild
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)

vin o sprit race team.
Inlägg: 24
Blev medlem: sön jul 25, 2004 4:46 pm
Ort: gagnef
Kontakt:

Inlägg av vin o sprit race team. » fre jun 03, 2005 3:44 pm

hej,lite info om motorn i föregående bilder. MOTOR:B20,BORRAD TILL 2,1L VEV FRÅN -76 B21,VEVSTAKAR OCH KOLVAR FRÅN B21ET,LÄTTAT SVÄNGHJUL MED SINTER LAMELL,GJUTJÄRNS OLJEPUMP,TOPPLOCK: VEDBOPORTAT,BORRADE HÅL FÖR SPRIDARE,45/40VENTILER,DUBBLA VENTILFJÄDRAR,RULLVIPPOR,FÖRSTÄRKT VIPPARMSBRYGGA,KAMAXEL: 300 GRADERS LYFT11,5 NOCKVINKEL IN 111 UT 116 GRADER,GRÖVRE STÖTSTÄNGER I CROMMOLY,HEMBYGGT GRENRÖR OCH INSUG,INSPRUT FRÅN SAAB TURBO K-JETRONIC+ELEKTRONISKT TILLÄGG,TURBO HOLSET?INTERCOOLER FRÅN SCANIA NEDKAPAD.
har tyvärr kört ras på motorn nyligen,ventilknastren gick sönder på 4:ans cyl ventilen ramla ner i cyl :cry :cry: så de blev slut på det mesta.håller på och panikskruvar ihop en ny motor,men de tar tid o göra iordning en ny topp.Dan

storbäcken
Inlägg: 154
Blev medlem: tis maj 03, 2005 7:19 pm
Ort: Robertsfors

Re:

Inlägg av storbäcken » fre jun 03, 2005 10:50 pm

JE Jr skrev:Jag fick ett mail från Stefan Lindqvist, signaturen "Lindqvist Racing" här på forumet.

I mailet stod det:
-------
Hej! Här är en bild på mitt senaste toppbygge.Mer bilder finns på andra delar till motorn om så önskas.....

mvh Lindqvist Racing
-------

Ojojoj, det här var B20porr!
Det är väl klart vi vill se omgivningen till en sådan fräck topp, eller hur? :D

Stefan skriver det inte, men jag tror det är en R-Sporttopp han modifierat, alternativt en standardtopp från 76. Sedan sitter det en TG-Motor vipparmsbrygga med ?KG?-rullvippor på den.

Kanske Stefan kan kommentera lite själv, är effektmålet över 250Hk med denna topp månne??

Bild



Vad är toppen svetsad med?? syftar på dom delvis igenlagda insugsportarna.. Funderar nämligen på att göra en egen topp med resta insugskanaler...

Skriv svar