B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Moderatorer
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Devil »

Snacka om B20porr! Synd bara att man inte har den utrustningen, eller för den delen kunskapen att köra den utrustningen :(
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Roger Persson
Posts: 52
Joined: Sun Sep 23, 2007 5:25 pm

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Roger Persson »

Veven till 2.3an kommer bli denna från B230 16v om svarvad axiellt på alla ram lager, planer finns för den smidda 2.5 liters marin veven om det håller tätt..

Kommer köra med kolvar från b230et lågfriktions motorn, klena stakarna ska ej andvändas, istället tas stakarna från b230 16V med dom bra stakarna..
Kommer köra med b23 ram lager 0.5mm öved dim.. Lager påväg hem som ska mätas upp för att se om det behövs putsas
nått på veven, kan behöva tas några hundradelar på diametern.. Ska testa släppa i veven i kväll med org lager och med en kolv på för att se hur det matchar...

Image

Image
Bäddfräsarn..
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Rekordabilly »

Fan vad jag blir imponerad av dina jobb på motorn ska verkligen bli kul att höra vad den kommer att prestera :D Keep up the good work 8) 8)
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Roger Persson
Posts: 52
Joined: Sun Sep 23, 2007 5:25 pm

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Roger Persson »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733" onclick="window.open(this.href);return false;

Jo det ska verkligen bli spännande se vad det blir av det här... :lol:

Tog ett helt gäng bilder på veven i blocket och på hur det matcha i slaglängd mm
sen förla ja kameran nånstans och har inte den blekaste vart ja la den... :cry:
Hoppas ja inte la den på taket på bilen... :D Det har hänt förut dock aldrig kameran... :D
Bäddfräsarn..
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Devil »

Klart imponerande!! Spännande o se hur det funkar. Var inte med riktigt hur du skulle göra med fodren och hylsorna till toppbultarna, visa gärna en bild på hur du menar. Skulle jag utföra ett sånt här projekt skulle det nog kosta multum hos en motorrenoveringsfirma :evil: Man skulle ha gått Vemek istället för fordon i gymnasiet :D
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Roger Persson
Posts: 52
Joined: Sun Sep 23, 2007 5:25 pm

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Roger Persson »

Devil wrote:Var inte med riktigt hur du skulle göra med fodren och hylsorna till toppbultarna, visa gärna en bild på hur du menar.
Kommer ta lite bilder på det uppe i fräsen senare efter gutningen..

Såhär ser det iaf ut med veven i blocket.. Tagit kanske onödigt mkt på veven men det är ju lite prototyp över det hela..

Image

Image

Image

Image

Image

Även inhandlat ram lager och två säckar med smet av olika sort.. Fiberförstärkt flytbetong för värmegolv och Epanderbetong.. Tänkte blanda nånstans mellan 50%-50% till 70%-30% fiber krymper ca 0.5% och epander sväller 0.5%-2%

Image

Expanderbetong pdf

http://www.brukspecialisten.se/pgalleri ... -170-1.pdf

Fiber förstärkt pdf

http://www.dansk-gulvteknik.dk/pdf/Finja260.pdf
Bäddfräsarn..
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by J.LUNDIN »

Då jag tittar på bilderna över cylinderkassetten så ser jag inte hur den är tätad mot vatten läckage i blockets nederkant. Är den limmad eller endast fastpressad i blocket om det är det senare så har man provat detta tidigare och med dåligt resultat. Vatten har en väldans tendens att krypa ut om det finns den minsta chans.
Roger Persson
Posts: 52
Joined: Sun Sep 23, 2007 5:25 pm

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Roger Persson »

Är medveten om att största problemet är just vatten..
Hade tänkt köra helbetong utan vatten i blocket...
Så tätningen blir där uppe... Sen E85... Lite mer lektyr...

Edit: Föresten, vad kan man tänkas kört med för lim när man limmat? Tips är alltid välkommet.. :)
Har funderat på loktite röd för tex hydralik.. Det är lite spel därnere men inte mer än 0.05..
Går ganska lätt knacka i kasetten..

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Man kanske skulle gjort en helt egen packning ändå... Ser lite kralligt ut...

Image
Bäddfräsarn..
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Nalletill1000 »

Roger Persson wrote: text och bilder
En tanke: ar det mojligt att fa gjort packningar utan passage for vatten kanalerna? Jag funderar mest eftersom du kommer ju att kora betangat andan, och kommer att fa en starkare packning och betydligt mer packningsyta med en midre risk att blasa dito.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Rekordabilly »

Syggt!!! Det börjar att ta sig klart seriöst med o-ringat, fråga - att betongfylla blocket är jag helt med på med tanke på styrkan, men kylning endast i toppen räcker det verkligen, visst ska man bara köra 402 m så är det tillräckligt, men ...... :shock:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by J.LUNDIN »

Personligen ogillar jag det där med att betongfylla block och det har att göra med flera saker, exempelvis: "betongen" binder inte speciell bra mot metallytorna runt om, dess utvidgnings koefficient är inte densamma som gjutjärnet, betongen för inte över värmen lika bra som vattnet.
Efter mycket letande och läsande av produktblad så hittade jag en gjutepoxi som hade alla de egenskaper som jag efterfrågade, tyvärr blev provet vi utförde utan värde eftersom dom vars block vi fyllde med den valda epoxin inte hade någon koll på kolvspelet. Spelet var på tok för stort, vi snackar 0,21-0,25mm med ett borr på 96mm, :shock: så det slutade med ett sprucket foder samt extremt hög leakdown. Produkten jag hittade krävde värmebehandling vid 55grader under några timmar för att härda ut helt. Jag tror således mer på en lämplig epoxi produkt som man dessutom kan armera med lämpligt flock av kolfiber eller kevlar. I början av 80-talet gick det en dragster med 6a där man hade fyllt vattenkanalerna med Araldit till en rundlig kostnad, det fungerade skitbra för dom, det var först då dom sålt dragstern som allt for isär... :D
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Devil »

Det verkar ju bättre att ha nåt som rör sig lika mycket som gjutjärnet. Men alltså det här att åka utan vatten i blocket, om jag nu skulle bygga dylik monstermaskin( helst större ändå) funkar det att åka som vanligt folk. Till affär´n o handla, till o från jobbet och så kanske en fredagscruisi´n på byn. Jag tänker 10,5:1 i kompförhållande och motsvarande KG6 kam eller mildare ändå! Vill ju inte åka runt i nån tjernobylsläde :wink:
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by J.LUNDIN »

Självklart så ska man se till att det man fyller blocket med något som följer cylinderns utvidgning annars lär det inte bli särskilt hållbart i längden. Epoxi som både kan fungera som lim och fyllnadsmaterial brukar ha överlägsen draghållfasthet jämfört med golvspackel eller vad man nu väljer för cementprodukt. Draghållfastheten för många epoxiprodukter brukar ligga runt 10000 psi och det lär ju vara skyhögt över vad ett vanligt golvspackel kan prestera. Jag har själv aldrig begripit det här med att fylla block med cement, det har i mina ögon inget med racing att göra. Det är så lowtech det kan bli.

Sedan bör man ha väldigt klart för sig att man alltid står inför ett vägval då man trimmar en motor, hur mycket skall den trimmas och vad skall den användas till. Önskan om, att både kunna vinna på strippen och samtidigt fredagscruisa är bara en dröm. Rena strippbilar brukar vara en mardröm att köra runt med på gatan, dålig ventilation, värme, ett djävla oljud från motor,växellåda,bakaxel, däck och skramlande uniballs bidrar sällan till någon större komfort. :D
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Devil »

Det där med stripbil är ju inte det jag strävar efter. Jag vill bara ha en gigantisk B18 :D Man ska ju inte lura besiktningen men det sägs ju vara svårt att besikta en Duett med mer än 82 hk.!? Samtidigt vill man ju inte sitta o fisa när det kommer en Beemer och sticker upp :lol: Som jag skrev: komp så det går att åka 95 oktan, men ändå skapligt med effekt. Håller det i en B18?
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re: B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Post by Amazon_V8 »

Devil wrote:Det där med stripbil är ju inte det jag strävar efter. Jag vill bara ha en gigantisk B18 :D Man ska ju inte lura besiktningen men det sägs ju vara svårt att besikta en Duett med mer än 82 hk.!?
Det lär ju knappast vara några problem,finns ju ombyggt fordon att regga som och ska du ha mer änn 82hk i en duett så lär du vilja bygga om så mycket att den går in som ombyggt fordon.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Post Reply