B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Moderatorer
Post Reply
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

\"Ljugarbänkar\"

Post by J.LUNDIN »

Smokey, du får gärna dela med dig av ännu mer erfarenhet vad gäller olika bänktyper, det här är \"ren musik i mina öron\". :D Kul att någon äntligen tar bladet från munnen och delger egna erfarenheter om hur mycket det kan slå mellan olika typer av bromsutrustning. Det har tyvärr gått inflation i det här med hur mycket effekt man lyckats få ur vissa motorer, speciell gäller detta effekter uppmådda på rullande landsvägar. Där om något har man noll koll på de ingående parametrarna som styr beräkningen av utvunnen effekt.
Smokey
Posts: 51
Joined: Sat Jan 31, 2004 7:32 pm
Location: WestCoast

Re: \"Ljugarbänkar\"

Post by Smokey »

J.LUNDIN wrote:Smokey, du får gärna dela med dig av ännu mer erfarenhet vad gäller olika bänktyper, det här är "ren musik i mina öron". :D Kul att någon äntligen tar bladet från munnen och delger egna erfarenheter om hur mycket det kan slå mellan olika typer av bromsutrustning. Det har tyvärr gått inflation i det här med hur mycket effekt man lyckats få ur vissa motorer, speciell gäller detta effekter uppmådda på rullande landsvägar. Där om något har man noll koll på de ingående parametrarna som styr beräkningen av utvunnen effekt.
mmmmmm.... Ska vi röra om i grytan rejält eller vara snälla till en början???? Vad tycker Du!! :wink:

Får i så fall bli ett nytt Ämne. Ska suga lite på det och återkommer när semestern börjar om en vecka för då finns det lite tid när jag har kopplat upp internet länken till husvagnen.
Amazon 4-d Automat, Duvblå 65:a (RIP)
Volvo 142, Cypressgrön 73:a (RIP)
B18-B20 Retro 16valve Head, Test engine in Dyno :-)
hesselgren
Posts: 55
Joined: Fri Dec 24, 2004 4:51 pm

Post by hesselgren »

Caltex skrev:
-->Martin Häggström
Citat:
kg rullvippor (som också fick göras om för att de inte
skulle skramla sönder)


Då jag själv håller på att konstruera en uppsättning rullvippor...
så undrar jag vad som är problemet med KG:s vippor??
är det axeln till rullen som lossnar ?


japp det är axeln till rullen som lossnar. fick låsa den med en m3 insex skruv, sen har det funkat. men de nya vipporna ska väl vara bättre har dock ej provat dessa själv.
mvh Martin
ursäkta mig att jag hoppar tillbaka men, en liten fråga om rullvippor..

heter dom rullvippor bara för att det är en rulle som trycker på stötstången? eller sitter det nålrullager i också? är lite intresserad eftersom jag håller på att rita på rullvippor själv som jag tänkte fräsa ut i varmåldrad aluminium..

mvh micke
Volvo!!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Motorbromsning

Post by J.LUNDIN »

Shoot man, shoot... :D Rör om i grytan ordentligt, vi vill veta alla \"snuskiga\" detaljer........ :shock: :oops: :D
mhr144
Posts: 60
Joined: Sat Jun 18, 2005 8:58 pm

Re:

Post by mhr144 »

ursäkta mig att jag hoppar tillbaka men, en liten fråga om rullvippor..

heter dom rullvippor bara för att det är en rulle som trycker på stötstången? eller sitter det nålrullager i också? är lite intresserad eftersom jag håller på att rita på rullvippor själv som jag tänkte fräsa ut i varmåldrad aluminium..

mvh micke[/quote]

du menar väl rulle mot ventilen :wink: de vi menar har bara rulle mot ventilen. men det finns vippor med nålager mot axeln ock. vet ej om det finns till volvo (gissar att nållager läker för mycket så man tappar oljetryck har ej provat)
hesselgren
Posts: 55
Joined: Fri Dec 24, 2004 4:51 pm

Post by hesselgren »

ja jag menade ventilen, :wink: skrev fel bara.. ok för jag kollade på såna till bigblock och dom hade nog nålrullager, tänkte göra en uppsättning vippor iaf, jag måste pröva med nålrullager..

tack för svar// micke
Volvo!!
mhr144
Posts: 60
Joined: Sat Jun 18, 2005 8:58 pm

Post by mhr144 »

många amerikansa motorer har inte smörjning direkt till vippan som volvo, därav funkar det nog bättre med nållager där.
hesselgren
Posts: 55
Joined: Fri Dec 24, 2004 4:51 pm

Post by hesselgren »

aja okej då förstår jag varför, där oljas den kanske bara av det som skvätter runt.. okej..
Volvo!!
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Fick det här mailet av Stefan Lindqvist för ett par veckor sedan, men glömde lägga upp det :oops:
----------
Hej Johan! Så här kan det se ut efter en tävlingshelg på klistrad bana. Förra året körde jag 5 tävlingar på preppad bana med samma kardan. Nya motorn blev visst för mycket för en stackars 240 kardan.
Lindqvist Racing
----------

Image

Tja, så kan det gå... undrar vad nästa steg blir i kardanväg??

Sedna fick jhag ett mail av \"Iadr\", en Amerikan som gjort detta diagram, här är det mycket lättare att se effekt o vridkurvorna, fint gjort Iadr!

Image
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Re:

Post by Lindgren »

JE Jr wrote:
Image

Tja, så kan det gå... undrar vad nästa steg blir i kardanväg??
Finns alltid jänkejärn att ta till :)
JE Jr wrote: Image
Bra bild , Är X NM? eller Y verkar vara rpm (med stor säkerhet!)
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
cf112
Posts: 2
Joined: Fri Jul 08, 2005 2:18 pm
Location: Kristianstad

B20 Turbo

Post by cf112 »

Här är några bilder (klicka för större) på min gamla B20 Turbo som jag hade mycket kul med i en 144-74... En jäkla rishög men otroligt kul att köra ifrån nya tuffa bilar med! Fullgas flat out så gick hastighetsmätaren varvet runt tills det tog stopp vid stiftet vid nollan... Ingen aning vad det innebar i verklig hastighet, men ändå! Den varvade nåt grymt. Karossen var original förutom sänkning och stor vinge på luckan samt en del modifieringar i framvagnen för att få plats med allt turboskrot och framförallt intercoolern. Skar bla av tvärbalken och satte vanlig fyrkantsprofil tvärs över så långt fram det gick. Fick på så sätt ner en 240 kylare samt IC:n från en IVECO lastbil...

2xDellorto DHLA 40 modifierade för turbo
Garett T3
Hemmasnickrat grenrör
Topplock urfräst förbränningsrum (sänkt komp) bearbetade kanaler och STORA ventiler, dubbla fjädrar
Specialslipad kamaxel
Lättade stålkamdrev
Lättat (rejält...) och stiftat svänghjul
Blocket borrat till 2,1l
Original tändsystem fast spärrad fördelarplatta


/Christian

Image Image Image
iadr
Posts: 21
Joined: Sat Mar 13, 2004 3:16 am
Contact:

Re:

Post by iadr »

JE Jr wrote: Image
Bra bild , Är X NM? eller Y verkar vara rpm (med stor säkerhet!)[/quote]

X is graduated in Ft/lbs, same numeric source & range as Hk/hp, so that's what I like to use.
I calculated the values.

(& small differnce, I am Canadian, not American, exactly... :lol: :lol: )
m widelycke
Posts: 8
Joined: Thu Jun 09, 2005 9:31 am
Location: Halmstad

Re: B20 Turbo

Post by m widelycke »

cf112 wrote:
2xDellorto DHLA 40 modifierade för turbo
Garett T3
Hemmasnickrat grenrör
Topplock urfräst förbränningsrum (sänkt komp) bearbetade kanaler och STORA ventiler, dubbla fjädrar
Specialslipad kamaxel
Lättade stålkamdrev
Lättat (rejält...) och stiftat svänghjul
Blocket borrat till 2,1l
Original tändsystem fast spärrad fördelarplatta


/Christian
Vad var det för kam? Är plenumet oxå hemmabygge? Hur byggde du om förgasarna? Räcker det att byta packningar till en "turbo förgasare" samt att trycksätta flottörhuset?
cf112
Posts: 2
Joined: Fri Jul 08, 2005 2:18 pm
Location: Kristianstad

Re: B20 Turbo

Post by cf112 »

m widelycke wrote:
cf112 wrote:
Vad var det för kam? Är plenumet oxå hemmabygge? Hur byggde du om förgasarna? Räcker det att byta packningar till en "turbo förgasare" samt att trycksätta flottörhuset?

Motorn är ursprungligen byggd av en firma som heter (hette?) Elleman Jacobsen som jag tror finns (fanns?) i Partille. Kammen och plenumet i alu kommer därifrån.
Har för mig att till Dellorto är det en packningssats för turbobruk du behöver, sen behövs även bränsletryckregulator turbo (775:- KG-Trimning)

/Christian
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re: B20 Turbo

Post by Axel »

cf112 wrote: Motorn är ursprungligen byggd av en firma som heter (hette?) Elleman Jacobsen som jag tror finns (fanns?) i Partille.
/Christian
Elleman är fortfarande aktiv. Han slipar kammar bland annat.
Axel Wall
Post Reply