Page 2 of 35

Posted: Wed Apr 06, 2005 5:12 pm
by Rogge
det är nog mycket möjligt att det går..

Kamdrivning

Posted: Sun Apr 10, 2005 10:54 am
by J.LUNDIN
Det är helt riktigt, man tar hela drivningen från Volvos 16V motor dvs. rem, spännare och hjul. För att få till det på en B20 så måste man också byta ut bröstkåpan mot en ny tunnare modell, vilket innebär att man tar bort de drev som normalt driver kammen och fördelaren. I och med detta så tar man därmed bort original kammen och pluggar eventuell trycksmörjning till kammen. Då kam och drivning tas bort så innebär detta också att man måste gå över till någon form av direkttändning och det är ju inte helt fel med tanke hur ruttet det är med fördelare och alla problem runt dessa.
För att få till remdrivningen från veven så måste också vevaxeltappen masseras lite annars lär inte det lilla drevet passa.
Toppen är numer försedd med remskivor med ställbart centrum så att det lätt skall gå att ställa om kamtiderna. :wink:

Re: Kamdrivning

Posted: Sun Apr 10, 2005 11:42 am
by Axel
J.LUNDIN wrote:man tar bort de drev som normalt driver kammen och fördelaren. I och med detta så tar man därmed bort original kammen.
Hur driver man då oljepumpen? Torrsump? :roll:

Posted: Sun Apr 10, 2005 1:32 pm
by Rogge
soppa pumpen måste bytas till en elektrisk oxå??

Re:

Posted: Mon Apr 11, 2005 4:38 pm
by 144turbo
Rogge wrote:soppa pumpen måste bytas till en elektrisk oxå??
Den mekaniska soppa pumpen som sitter orginal räcker inte så långt vid trimmning. Så när det gäller 16v konverterade b20 turbo motorer så är det nog aldrig fråga om att använda en mekanisk pump.

mvh simon

http://www.savarturbo.se

Posted: Mon Apr 11, 2005 5:29 pm
by Hasse63
Här var det tänkt att posta bilder och kanske komentera dom.
Inte vara spydiga mot varandrs inlägg. Man lär sig så länge man lever!

Re:

Posted: Mon Apr 11, 2005 6:15 pm
by Rogge
144turbo wrote: Inte för att vara taskig, men det var nästan humor :)
jo man borde inte skriva på forum när man e trött.. :wink:

Re:

Posted: Mon Apr 11, 2005 6:45 pm
by 144turbo
Hasse63 wrote:Här var det tänkt att posta bilder och kanske komentera dom.
Inte vara spydiga mot varandrs inlägg. Man lär sig så länge man lever!
Ja ibland tänker man inte på hur man har formulerat sig innan man postat det, det var inte meningan att verka dryg och spydig, ursäkta.

mvh. simon

http://www.savarturbo.se

Posted: Mon Apr 11, 2005 6:54 pm
by 144turbo
Hej här kommer två bilder på Magnus Boströms amazon när det satt b20 turbo i den, nu sitter det en b230 turbo.
B20in gick låga 11or på strippen.

Image


Image


mvh. simon

Posted: Mon Apr 11, 2005 7:06 pm
by Hasse63
Så här http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... php?t=1740

Högerklicka på den bild som finns utlaggd på nätet, välj egenskaper, koppiera adressen.
(Här på forumet gör du följande) Klicka på Img och klistra in adressen. förhandgranska och se om det funkar, Skicka.

Posted: Fri Apr 15, 2005 10:09 pm
by MrGasser
Hejsan!

En fundering som inte har så mycket med ämnet att göra, men jag printar ner den ändå; Vad är röret i för material? Det som används i toppen med resta insugskanaler? Svetsas det med pinne?

Mvh/ björn

Resta kanaler

Posted: Sat Apr 16, 2005 10:42 am
by J.LUNDIN
Hur underligt det än låter så går det att \"kallsvetsa\" i gjutjärn med MIGsvets. Det gäller dock att se till att det inte blir varmt för då ökar risken för sprickor direkt. Så skall du försöka svetsa med MIG, ta lång tid på dig, låt materialet kallna mellan varje \"punktsvets\".Stålmaterial
som man med fördel kan använda är låglegerat stål (med låg kolhalt).

Posted: Sat Apr 16, 2005 9:24 pm
by JE Jr
Kom igen nu!
Ingen som har några fler roliga bilder??

Här kommer en på ett extraktorrör till B20 som Stahl Headers i USA tillverkar, TG Motor säljer även dessa.

Image
Bild från http://www.stahlheaders.com

Posted: Sat Apr 16, 2005 11:56 pm
by Stoffe
åh en sån flänns har jag sett förr =) väldigt lik pålssons fläns faktiskt!

Re: Resta kanaler

Posted: Sat Apr 23, 2005 10:51 pm
by MrGasser
J.LUNDIN wrote:Hur underligt det än låter så går det att "kallsvetsa" i gjutjärn med MIGsvets. Det gäller dock att se till att det inte blir varmt för då ökar risken för sprickor direkt. Så skall du försöka svetsa med MIG, ta lång tid på dig, låt materialet kallna mellan varje "punktsvets".Stålmaterial
som man med fördel kan använda är låglegerat stål (med låg kolhalt).
Tack för svaret! Kan tänka mig att detta är tidsödande... Men skillnaden borde vara stor?