Page 4 of 35

Posted: Tue May 24, 2005 8:22 pm
by JE Jr
Jag fick ett mail av Daniel Norman i Boden, där det stod:

-------
Här är ett bidrag upp i från Boden !!! En b20 tic!

Mvh Daniel
-------

Här kommer bilden han skickade!

Image

Posted: Tue May 24, 2005 9:02 pm
by Hasse63
Hm, ett annat recept på en turbo motor 8)
Vad är det för slang som går från ventilkåpan, vevhusventilation?

Posted: Thu May 26, 2005 9:27 am
by Stoffe
det lilla filtret i förgrunden, kan det vara vevhusventilation kanske? måste vara något med slangen från ventilkåpan.. hmm..

Posted: Fri May 27, 2005 10:02 am
by JE Jr
Jag fick ett mail från Stefan Lindqvist, signaturen \"Lindqvist Racing\" här på forumet.

I mailet stod det:
-------
Hej! Här är en bild på mitt senaste toppbygge.Mer bilder finns på andra delar till motorn om så önskas.....

mvh Lindqvist Racing
-------

Ojojoj, det här var B20porr!
Det är väl klart vi vill se omgivningen till en sådan fräck topp, eller hur? :D

Stefan skriver det inte, men jag tror det är en R-Sporttopp han modifierat, alternativt en standardtopp från 76. Sedan sitter det en TG-Motor vipparmsbrygga med ?KG?-rullvippor på den.

Kanske Stefan kan kommentera lite själv, är effektmålet över 250Hk med denna topp månne??

Image

Posted: Mon May 30, 2005 3:47 pm
by JE Jr
Jag fick några fler bilder från Stefan Lindqvist, mycket trevligt må jag säga ;)

Jag gissar att kamaxeln kommer från TG, men frågan är om det är en TG-profil, eller något eget?

Image

Image

Image

Posted: Mon May 30, 2005 4:38 pm
by Hasse63
Porrigt värre, :P det är så man får fräs :D

Posted: Mon May 30, 2005 5:50 pm
by D59471
Nu är det dags att Lindqvist träder fram och berättar lite om delarna.

Vi börjar med kåpan. Fräst ur ett stycke? Eller gjuten och sedan maskinbearbetad? NC ? CAD -> bearbetningsoperationer?

Insuget. Är det vakuum-uttag på 2:an och 3:an ? Har du använt rören från befintligt insug eller hur har de bearbetats till den formen?

Någon packning mellan insugsförhöjningen (alubiten) och topplocket? Ser så tunnt ut men du kanske använt kemisk?

Något mer att nämna om portning osv.?

Posted: Mon May 30, 2005 11:58 pm
by Stoffe
japp åh även jag undrar ju lite =)

ska du köra sprut eller fugge på den toppen?

den där Lindqvist verkar ju vara en vettigt snubbe som jobbar i garaget istället för som en annan hänga här hela dagarna hahaha :D

Posted: Tue May 31, 2005 9:18 am
by rally-amazon
Ska enligt uppgifter bromsat 263hk för några veckorsen!! han kör webrar

Posted: Tue May 31, 2005 4:28 pm
by Lindqvist Racing
Kåpan är byggd av 3 delar. Lock och packningsyta i 8 mm alu. sida i 3 mm aluplåt. En kompis fixade fräsningen.
Insugen är byggda av lösa plattor, rörkrökar och svarvade konor.
Ingen packning mellan topp och överstycke (som ej är alu).
Kammen är en TG 984 stålkam med lite ökad nockvinkel.
Jag kör med Weber 50.

Posted: Tue May 31, 2005 8:37 pm
by D59471
Jag tycker Lindqvist borde starta en egen tråd om sin motor (och bil?). Av rent intresse altså.

Posted: Tue May 31, 2005 11:13 pm
by Stoffe
Instämmer! vore väldigt intressant att läsa mer om din motor Lindqvist!

Posted: Fri Jun 03, 2005 9:42 am
by JE Jr
Oj, senaste veckan har det börjat rasa in lite mail!

Här kommer det senaste, från Dan Sandin. Efter en av bilderna _TROR_ jag han kallar sig \"vin o sprit race team\" på forumet!

Tyvärr är det ju ingen som skriver info om bilderna, utan skickar bara in dem, så vi får hoppas på en kommentar ;)

Image
Image
Image
Image

Posted: Fri Jun 03, 2005 3:44 pm
by vin o sprit race team.
hej,lite info om motorn i föregående bilder. MOTOR:B20,BORRAD TILL 2,1L VEV FRÅN -76 B21,VEVSTAKAR OCH KOLVAR FRÅN B21ET,LÄTTAT SVÄNGHJUL MED SINTER LAMELL,GJUTJÄRNS OLJEPUMP,TOPPLOCK: VEDBOPORTAT,BORRADE HÅL FÖR SPRIDARE,45/40VENTILER,DUBBLA VENTILFJÄDRAR,RULLVIPPOR,FÖRSTÄRKT VIPPARMSBRYGGA,KAMAXEL: 300 GRADERS LYFT11,5 NOCKVINKEL IN 111 UT 116 GRADER,GRÖVRE STÖTSTÄNGER I CROMMOLY,HEMBYGGT GRENRÖR OCH INSUG,INSPRUT FRÅN SAAB TURBO K-JETRONIC+ELEKTRONISKT TILLÄGG,TURBO HOLSET?INTERCOOLER FRÅN SCANIA NEDKAPAD.
har tyvärr kört ras på motorn nyligen,ventilknastren gick sönder på 4:ans cyl ventilen ramla ner i cyl :cry :cry: så de blev slut på det mesta.håller på och panikskruvar ihop en ny motor,men de tar tid o göra iordning en ny topp.Dan

Re:

Posted: Fri Jun 03, 2005 10:50 pm
by storbäcken
JE Jr wrote:Jag fick ett mail från Stefan Lindqvist, signaturen "Lindqvist Racing" här på forumet.

I mailet stod det:
-------
Hej! Här är en bild på mitt senaste toppbygge.Mer bilder finns på andra delar till motorn om så önskas.....

mvh Lindqvist Racing
-------

Ojojoj, det här var B20porr!
Det är väl klart vi vill se omgivningen till en sådan fräck topp, eller hur? :D

Stefan skriver det inte, men jag tror det är en R-Sporttopp han modifierat, alternativt en standardtopp från 76. Sedan sitter det en TG-Motor vipparmsbrygga med ?KG?-rullvippor på den.

Kanske Stefan kan kommentera lite själv, är effektmålet över 250Hk med denna topp månne??

Image



Vad är toppen svetsad med?? syftar på dom delvis igenlagda insugsportarna.. Funderar nämligen på att göra en egen topp med resta insugskanaler...