att beräkna budget

Moderatorer
Post Reply
Amaräser
Posts: 17
Joined: Sat Apr 02, 2005 2:29 pm
Location: Rundvik

att beräkna budget

Post by Amaräser »

tänkte att här kan man ge förslag på hur man beräknar en budget

själv kollar jag blocket och liknande ställen har även kollat kg trim och mekonomen mm.

man bör först kolla vad man behöver och vad man har råd med

vill man bara ha nya grejor eller duger begagnat osv

kom gärna med ideer så kan vi hjälpa varandra

det är ju inte alltid så lätt å det kostar alltid mer än man tror första gången
nyfiken
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Räkna alltid med dubbelt så mycket som du räknar med + lite till!
Det är min tumregel. Tror jag det kommer kosta 10000:- så hamnar man runt 20000:- när det närmar sig klart. För att sen ha kostat 40000:- i färdigt läge, sen rasar nånting och 80000:- närmar sig.

Kanske bara min erfarenhet av budgetar :?
Amaräser
Posts: 17
Joined: Sat Apr 02, 2005 2:29 pm
Location: Rundvik

Post by Amaräser »

C UPP

har du gjort ordentligt från början med balansering och lager och sånt :?:
nyfiken
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Post by Lindgren »

Räkna med allt, även saker som du har.
packningar (det brukar inte bara ryka en packning!)
motorjobb, dvs saker du inte kan styra över.
tex. slipavev 1500+moms balansera 1500+moms
balansera resten av motorn, nya ringar,koppling,lyftare och allt där till!

Du kommer att bli förvånad över hur allt springer iväg!

Sen under resans gång kommer du säkert att ändra planerna.

Men det kan vara bra att ha koll på utgifterna.
Ta dig sedan tid att leta grejor, annars kommer du att handla dyrt!
Vissa saker kan/bör man handla nytt (kam lyftare...)
men block och vev ska man juh ändå klyva och förädla så dom går att hitta beggat....
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re:

Post by C Upp »

Amaräser wrote:C UPP

har du gjort ordentligt från början med balansering och lager och sånt :?:
Hehe, nej :oops:

Kanske borde göra det innan jag monterar ihop :?
frodd
Posts: 13
Joined: Tue Mar 15, 2005 1:55 pm
Contact:

Post by frodd »

Jadu, det här med planering, det är någonting man håller på med hela tiden.. själv så köpte jag min amazon för snart två år sedan, och då tänkte jag att jag skulle lägga ner tio tusen på allt inkl motorbygge. Nu är jag uppe i tio tusen på motorn och jag har inte ens lämnat in blocket för 92mm borr ännu! :wink:

Det är nog viktigt att tänka hur man förhåller sig till vissa saker, t.ex. om man kan använda sina gamla ventillyftare, ramlager osv. En del säger si, och en del säger så, det jag tycker är viktigt är att försöka skaffa sig en egen uppfattning om motorbygget och vad man ska \"ha\" för nått, först då kan man nog göra en vettig planering. Själv är jag nästan totalt \"grön\" på det här, så det är allra första motorn jag bygger.

Hehe.. tänker tillbaka på hur jag skulle trimma till en början för 1½ år sen! Lite lätt planad o portad topp, med k-kam och en weber 36/36 dcd. Nuvarande recept:

b20 borrad till 92mm
steg 3 topp 46/38,5 mm
m-stakar b21et kolvar
2 x sk racing 48:or
extraktorgrenrör 4-2-1
kg6 kamaxel, nya lyftare
nya lager, packningar
lättat svänghjul
annat tändsystem, annan bränslepump osv.osv.osv!!

Skulle nog inte förvåna mig om det blir insprutning så småningom hehe..

Jaja, nu har det här inlägget blivit löjligt långt o tillsvamlat! Hoppas ingen har somnat än. Det jag ville komma fram till mer eller mindre var att man får ta det som det kommer och när man har råd, och bara se glad ut! Man hittar hela tiden saker som man vill förbättra och byta ut på bilen, det blir bara dyrare, men det är ju trots allt roligt! :D
Volvo Amazon 121 -65
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

frodd wrote:Jadu, det här med planering, det är någonting man håller på med hela tiden.. själv så köpte jag min amazon för snart två år sedan, och då tänkte jag att jag skulle lägga ner tio tusen på allt inkl motorbygge. Nu är jag uppe i tio tusen på motorn och jag har inte ens lämnat in blocket för 92mm borr ännu! :wink:

Det är nog viktigt att tänka hur man förhåller sig till vissa saker, t.ex. om man kan använda sina gamla ventillyftare, ramlager osv. En del säger si, och en del säger så, det jag tycker är viktigt är att försöka skaffa sig en egen uppfattning om motorbygget och vad man ska "ha" för nått, först då kan man nog göra en vettig planering. Själv är jag nästan totalt "grön" på det här, så det är allra första motorn jag bygger.

Hehe.. tänker tillbaka på hur jag skulle trimma till en början för 1½ år sen! Lite lätt planad o portad topp, med k-kam och en weber 36/36 dcd. Nuvarande recept:

b20 borrad till 92mm
steg 3 topp 46/38,5 mm
m-stakar b21et kolvar
2 x sk racing 48:or
extraktorgrenrör 4-2-1
kg6 kamaxel, nya lyftare
nya lager, packningar
lättat svänghjul
annat tändsystem, annan bränslepump osv.osv.osv!!

Skulle nog inte förvåna mig om det blir insprutning så småningom hehe..

Jaja, nu har det här inlägget blivit löjligt långt o tillsvamlat! Hoppas ingen har somnat än. Det jag ville komma fram till mer eller mindre var att man får ta det som det kommer och när man har råd, och bara se glad ut! Man hittar hela tiden saker som man vill förbättra och byta ut på bilen, det blir bara dyrare, men det är ju trots allt roligt! :D
Kul att höra att det är fler som sitter i exakt samma sits som jag själv dock med lite annorlunda setup på motorn men ändå väldigt lik.Detta är min första motor jag plockar ihop också ; D
Du tror inte att dubbla 48:or är lite väl mycket för den motorn??Tror defenitivt att det räcker med ett par 45:or och så blir dom billigare i inköp också =)

/Micke
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Jo jag började med planad o portad topp, K-kam och en 36/36DCD i tankarna och hamnade på planen nu som är:
B21ET-kolvar, M-stakar, 92mm borr, D-portad topp med större ventiler och härdade ventilsäten, F-kam, Hemmabyggt insug med plenum, VEMS insprutningssystem, Holset HX40-turboagg (möjligen någ mindre), 600*300*75mm Intercooler, Stora spridare, Lättade ventillyftare, Nytt tändsystem... Och det är ju knappt hälften...

Och som att inte det var nog så kommer bilen också (142-72):
Total rostlagning, Helbur, Nyrenoverad framvagn med Superflexbussningar, Koni-dämpare runtom, Leisjöfors sportfjädrar, 164-bromssystem, 164-bakaxel (m31), M45 eller M46-växellåda, Slinterkoppling...

Lätt att det spårar ur det här med bilar...

Planen var väl en 15000 totalt, har lagt ut det nu, och har inte satt ihop nånting, inte ens börjat med bilen (förutom att konstatera att den är gjord av kex), och jag ser inte ens slutet inom räckhåll än.

...Men taket är fräsht...

Tips förresten om ni ska trimma... Skaffa insprut på en gång. Går ju så mkt enklare att mappa upp och den lilla extra effekten kommer infinna sig snabbare. Webrar i all ära, men de kan inte allt, tyvärr.
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Post by Lindgren »

C upp wrote: Tips förresten om ni ska trimma... Skaffa insprut på en gång. Går ju så mkt enklare att mappa upp och den lilla extra effekten kommer infinna sig snabbare. Webrar i all ära, men de kan inte allt, tyvärr.
Men för den delen , skaffa ett par spjällhus, och bygg vidare med sprut.
jag sitter och leker med den tanken, för det ser juh roligare ut med webrar, även om dom bara är där... (trattar jumjum! )
Image
eller TG motors lösning... för den är juh åxå snygg plus att den kan man nog bygga själv...
ser inte ut att vara toksvår ..
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ligger inte den där bilden i fel tråd? 8)

Motorporr ju! :)
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Re:

Post by Lindgren »

D59471 wrote:Ligger inte den där bilden i fel tråd? 8)

Motorporr ju! :)
Tror du har lite rätt :)

Mitt bygge var en pendlarbil. Köpte den helt enkelt för att ha något billigt att åka med.

Nu 6månader senare är den knappt körbar till jobbet.
Det började med att jag ville ha dubbla SU...

Sen gjorde jag upp min budget, den har blivit reviderad några gånger.

Jag har den motorn som sitter i just nu som "plan b"
lager och packningar 1500:-
Kolvringar 1000:-
än okänd summa på stakar och kolvar eftersom jag inte vet om jag ska borra.
Toppar har jag köpt på mig 3000:-
Extraktor 500:-/st
K-kam 500:-
Timo 840 kam 50:-
R-kam
S-kam 200:-
Nya lyftare (2 omgångar) 1500:-
Kylare + elfäkt 500:-
Soppa pumpar och dyligt 500:-
Tändsystem 150:- (från saab 9000i på skroten)
nya muttrar och pinbultar (50st av varje) 200:-
vattenpump (den sparar jag inte pengarna på 300:-)
Oljekylare 100:-
Insprutsbygge (vilande men på G ) 200:-
stötstänger 150:-/8st
förstärkt vipparmsbrygga ala timo 50:-
Kopparpackning 500:-
motorarbeten (just nu ) 3000:-

sen har jag säkert glömt något..

Men dock så tror jag ändå att jag kommit billigt undan eftersom att jag har lika galna mäniskor i min omgivning.

Vad jag tror är viktigt är att inse att det kommer att kosta.
För även om jag får tag i vissa delar billigt så finns det saker som jag inte kan göra själv, och då kostar det.

Letar just nu någon som kan göra en fläns i alu för insuget så jag får fast insprutnings systemt.
Letar parallelt med det webrar och "andra bra att ha saker". Just nu är jag juh amazonlös, men har dock 3 andra bilar med b20.

Mitt billigaste tipps är dock trimma inte en standard motor som gått över 10000 mil, det håller inte.Bygg nytt!

frodd wrote: aja, nu har det här inlägget blivit löjligt långt o tillsvamlat! Hoppas ingen har somnat än. Det jag ville komma fram till mer eller mindre var att man får ta det som det kommer och när man har råd, och bara se glad ut! Man hittar hela tiden saker som man vill förbättra och byta ut på bilen, det blir bara dyrare, men det är ju trots allt roligt!
instämmer med föregående talare.
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
frodd
Posts: 13
Joined: Tue Mar 15, 2005 1:55 pm
Contact:

Re:

Post by frodd »

Amazon_V8 wrote:Du tror inte att dubbla 48:or är lite väl mycket för den motorn??Tror defenitivt att det räcker med ett par 45:or och så blir dom billigare i inköp också =)

/Micke
Jodu, jag kan också tycka att 48:orna kan vara lite väl saftigt, men nu är det så att jag fick dem billigt! Tror du det blir väldans mycket mer soppaförbrukning om jag kör på de här?
Volvo Amazon 121 -65
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Re:

Post by Lindgren »

frodd wrote:
Amazon_V8 wrote:Du tror inte att dubbla 48:or är lite väl mycket för den motorn??Tror defenitivt att det räcker med ett par 45:or och så blir dom billigare i inköp också =)

/Micke
Jodu, jag kan också tycka att 48:orna kan vara lite väl saftigt, men nu är det så att jag fick dem billigt! Tror du det blir väldans mycket mer soppaförbrukning om jag kör på de här?
nä, allt beror på bestyckning...
Men den KAN dra mer om det är dåligt bestyckat.
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
frodd
Posts: 13
Joined: Tue Mar 15, 2005 1:55 pm
Contact:

Re:

Post by frodd »

Lindgren wrote:nä, allt beror på bestyckning...
Men den KAN dra mer om det är dåligt bestyckat.
Det där är jag orolig som tusan för.. vet inte alls så mycket om bestyckning. Har hört att det kostar skjortan att lämna in (tusenlappar) och själv har man ju ingen vidare erfarenhet. Men jag har inte kommit så långt så att jag behöver oroa mig så mycket för det ännu tack o lov :wink:
Volvo Amazon 121 -65
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Post by Lindgren »

Ang 45/48/50 webrar så tror är det nog att det bara är inköpspriset som skiljer, alla webrar går ju att justera.

med webrar är det nog svårt att få bilen att gå billigt i stan, dom får juh den soppa dom vill ha via axpumparna. Dock så vet jag att rätt justerade gasare gör att en 2.4L B20 (tok trimmad!!) med 160Hp på drivhjulen kan gå på 1L/mil vid långkörning utan problem, skulle säkert ha dragit mindre om inte vi hade behövt köra om så mycket...

en justering varierar i pris, och man kanske inte ska välja den som är billigast,(man får ofta vad man betalar för!). Munstycken ska justeraren ha. Men om du slipper att bilen drar 4L/milen vid långfärds körning, och du får tomgång på din supertrimmade bil så, blir det nog rätt ekonomiskt ändå.

Insprut däremot kan löna sig riktigt rejält, men kräver lite mer av dig som bygger...
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
Post Reply