Vilka förgasare till min setup?

Moderatorer
Sharkie
Posts: 29
Joined: Thu Jan 27, 2005 6:04 pm

Vilka förgasare till min setup?

Post by Sharkie »

Hejsan, nu börjar det dra ihop sig till att inhandla förgasare.
Frågan är bara vad jag ska köra på?
Alternativen så här långt är:

* Dubbla Dellorto 40
*Dubbla Solex 40
* Singel Weber 45
*Dubbla SU

Resten av motorn består av en helt vanlig b20 fast med steg 2 topp och r-kam.

Eftersom det troligtvis kommer att stå mellan dubbla Dellorto och singel Weber så undrar jag vad fördelarna och nackdelarna kan tänkas vara. (Inställningsmöjligheter osv.)

Dubbla 45or kan jag redan nu säga är uteslutet för det kommer jag inte att ha råd med.

/ Jonas Götell
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Dubbla SU går inte bra tillsammans med R-kam. Singel Weber sägs vara ett dåligt allternativ till det mesta. men de finns de som säger att det funkar bra. Då är dubbla Solex eller Dellorto bättre.

Men bara förgasare blir ordentligt inställda/bestyckade till det trim man har så går motorn optimalt. Det bör göras av någon kunnig eller av ett proffs.

Det är bara Weber som fortfarande nytillverkas, så det kan bli problem att hitta reservdelar till Solex och Dellorto.

Vad kostar de förgasaralternativ du räknat upp, är det nytt du ska köpa?
Och vad kostar dubbla Weber 45? Nytt, beg??
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Jonne Rebel
Posts: 29
Joined: Wed Jan 12, 2005 8:49 pm
Location: sempervillage

Post by Jonne Rebel »

Av dom alternativen du radar upp är det väl hugget som stucket mellan solex och dellorto. Jag har dubbla su samt NH62 kam det funkar men jag skulle troligen få ut mer effekt med större förgasare. Anledningen till att du ska välja dubbel solex eller dellorto är att r-kammen trivs bäst med förgasare som har en port per cylinder.
MOT SÅNNA SOM MIG FINNS INGET VACCIN!
Sharkie
Posts: 29
Joined: Thu Jan 27, 2005 6:04 pm

Post by Sharkie »

Ok, tack för tipsen, men ifall jag säger att jag bara betalar 400kr för en singel 45a så kanske man kan lägga pengarna som blir över istället för dubbla dellorto (Munstycken osv) på att testa ut munstycken eller t.o.m att köra bilen i en bänk. Vad tycker ni? Ett par dellorto 40er hamnar ju på runt 1500+insug och ett par solex ligger väl runt 1000lappen men är mycket svårare att hitta delar till och därmed svårare att få till bra.
Ett par dubbla weber 45or kostar väl runt 3000kr ifall man ska ha något schysst.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ring runt till firmor i din närhet och hör vad det kostar att bestycka, och om de kan destycka Solex, Dellorto och singel Weber.

Det finns listor med rekomenderade munstycken till olika trim men ingen motor är lika och går olika så man kan få byta ett par munstycken ändå för att få det \"perfekt\"
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Sharkie
Posts: 29
Joined: Thu Jan 27, 2005 6:04 pm

Post by Sharkie »

Hejsan, jag lyfter tråden för att fråga om en liten sak.

Vilket tror ni skulle funka bäst tillsvidare, jag har en Weber 36/36 på nu fast jag tänkte att jag skulle testa med dubbla SU, tror ni att det funkar bättre?
ergu
Posts: 22
Joined: Fri May 20, 2005 9:35 am
Location: borås

Post by ergu »

36/36an funkar bättre då R-kammen ger dåligt vakum vilket gör att kolvarna i su förgasarna lyfter dåligt och man fär dåligt gas svar
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Re: Vilka förgasare till min setup?

Post by Lindgren »

Sharkie wrote: Dubbla 45or kan jag redan nu säga är uteslutet för det kommer jag inte att ha råd med.

/ Jonas Götell
Dubbla weber kostar inte skjortan, om man jagar och annonserar och driver på lite kan man hitta dom för omk 1000:-

Det dyra, men det gäller alla förgasare av den modellen är att bestycka
Men om man ska se till kostnad/roligt så är dubbla weber 45 billiga!

Har inte ångrat en sekund att jag skaffade dom, bara att jag inte skaffade dom tidigare.
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
Amaräser
Posts: 17
Joined: Sat Apr 02, 2005 2:29 pm
Location: Rundvik

Post by Amaräser »

vad jag har hört så är inte R kammen så bra kvalitet på och så ska den inte vara så rolig att köra med i stadstraffik

det jag hört är att den ger dåligt bottendrag så man måste varva för att den ska orka
nyfiken
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Re:

Post by Lindgren »

Amaräser wrote:vad jag har hört så är inte R kammen så bra kvalitet på och så ska den inte vara så rolig att köra med i stadstraffik

det jag hört är att den ger dåligt bottendrag så man måste varva för att den ska orka
Håller INTE med! R-kamen är utmärkt för stats trafik! Jag kör med en bil med R-kam dagligen! Upplever den inte som svag, snarare tvärtom.

Frun far och handlar med den utan problem....
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
Sharkie
Posts: 29
Joined: Thu Jan 27, 2005 6:04 pm

Post by Sharkie »

Jag vart också förvånad första gången jag körde bilen med R-kam eftersom man hade hört att den skulle bli svag osv på låga varv, vart mycket posetivt överaskad, tycker att jag har ett ganska jämnt register.
Nittel
Posts: 70
Joined: Thu Apr 21, 2005 11:15 am

Re:

Post by Nittel »

Sharkie wrote:Jag vart också förvånad första gången jag körde bilen med R-kam eftersom man hade hört att den skulle bli svag osv på låga varv, vart mycket posetivt överaskad, tycker att jag har ett ganska jämnt register.
Hur ser din motor ut i övrigt? Topp, borr osv.
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Post by Lindgren »

1a motorn för mig hade b20 -74ans topp orörd (förutom nya ventiltätningar)
Orginal bottendel

Endast riktplanad
(ok jag hade b20e topppackning..)
Gick bra med det!
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
Sharkie
Posts: 29
Joined: Thu Jan 27, 2005 6:04 pm

Re:

Post by Sharkie »

Nittel wrote:
Sharkie wrote:Jag vart också förvånad första gången jag körde bilen med R-kam eftersom man hade hört att den skulle bli svag osv på låga varv, vart mycket posetivt överaskad, tycker att jag har ett ganska jämnt register.
Hur ser din motor ut i övrigt? Topp, borr osv.
Jag har absolut ingen värsting utan bara det enklaste trimmet som är bolt-on.
Steg 2 topp portad och planad, 2.5" med 4-1 extraktor, r-kam och för tillfället kör jag med Weber 36/36. Jag kör alltså med standard kolvar och därmed standard borr.
Nittel
Posts: 70
Joined: Thu Apr 21, 2005 11:15 am

Post by Nittel »

Aha, men går r-kammen bra på lågt register med era motorer som ni skrev då är ju r-kammen inte alls så bottensvag som många verkar tycka.
Post Reply