trimning-besikting...

Moderatorer
Post Reply
turboammiz
Posts: 11
Joined: Mon Feb 06, 2006 2:27 pm

trimning-besikting...

Post by turboammiz »

Tänkte bara höra med er trimmare hur ni har löst problemet med besiktiningen!
Man ska ju tydligen kunna regga om bilen till 150hk utan problem om den har skivor fram eller? Vad kostar en son besiktning?
Det borde väl inte vara spec. svårt att fixa fram papper från en motorbromsare eller? Jag hade tänkt satsa på 180 äkta och 150 på pappret isåfall.. vad tror ni om det?

MVH Robert
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

om du söker på trimning/besiktning så finner du säkert läsning till sovdags, det är en ganska vanlig fråga. Det är väl bara att trimma på, hur ska besiktningen kolla din effekt?
Bygger amazon-66 med B20E motor
turboammiz
Posts: 11
Joined: Mon Feb 06, 2006 2:27 pm

joo men

Post by turboammiz »

Är det helt uppenbart att man har trimmat och det står 90 kusar i papprena, så kan det bli problem att få ut försäkrningspengar om man behöver det!
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

En reg besiktning på SBP går på 500 spänn om det är så att du vill regga den med högre effekt, men jah håller med föregående talare....varför bry sig??

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

o man behöver ju inte besiktiga med värsta trimmet på heller, t ex har man 45or så kan man ju montera 2xSU 1 gång vartannat år..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Nikros
Posts: 6
Joined: Fri Mar 10, 2006 3:46 pm
Location: Bollnäs

Post by Nikros »

En regbes hos bilprovningen kostar 650:-kr.. åsså ska du väga bilen.. 250 spänn hos bilprovningen elr nå..
Jag ringde och kollade upp min 67a vad som gällde.. jag får ha 110kW och 196,2Nm, kravet är då skivbromsar fram!
It looks like Shit!....
But i like it!
Larsson
Posts: 52
Joined: Tue Feb 03, 2004 8:01 pm
Location: Lidköping
Contact:

Försäkring

Post by Larsson »

Blir försäkringen dyrare?? isåfall hur mycket??
Nikros
Posts: 6
Joined: Fri Mar 10, 2006 3:46 pm
Location: Bollnäs

Post by Nikros »

Inte en aning, har inte reggat om min än..
It looks like Shit!....
But i like it!
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Post by Hillman »

Ring och hör efter noga på bilprovningen innan ni försöker regga med mer effekt, beroende på vart ni vänder er kan ni nog få höra olika så ta namn på den ni pratar med också.
För min egen del så ringde jag till tekniska rådgivningen och fick där reda på att det skulle räcka med att skriva ett eget intyg på vad som var gjort åt motorn och vilken effekt jag hade. Men när jag kom till regbesiktningen blev det tvärstopp, jag fick 2:a på att motorn var ändrad och det gick bara att åtgärda genom att antingen bromsa motorn i bänk eller sätta i originalmotorn. Efter många vändor gick bilprovningen med på att det räckte med rullande landsväg.
Har efter detta stött på en bilprovning som hade förtryckta papper liknande det jag hade gjort själv som de godtog på just den stationen jag hittade dem på.
Så mitt tips är att kolla upp vad som gäller på stationen där du bor och ta namnet på killen som ger dig uppgifterna så du har nån att hänvisa till om det skiter sig. Förmodligen kan det krävas en bromsning från antingen rullande landsväg eller bänk.
Nikros
Posts: 6
Joined: Fri Mar 10, 2006 3:46 pm
Location: Bollnäs

Re:

Post by Nikros »

Hillman wrote:Ring och hör efter noga på bilprovningen innan ni försöker regga med mer effekt, beroende på vart ni vänder er kan ni nog få höra olika så ta namn på den ni pratar med också.
För min egen del så ringde jag till tekniska rådgivningen och fick där reda på att det skulle räcka med att skriva ett eget intyg på vad som var gjort åt motorn och vilken effekt jag hade. Men när jag kom till regbesiktningen blev det tvärstopp, jag fick 2:a på att motorn var ändrad och det gick bara att åtgärda genom att antingen bromsa motorn i bänk eller sätta i originalmotorn. Efter många vändor gick bilprovningen med på att det räckte med rullande landsväg.
Har efter detta stött på en bilprovning som hade förtryckta papper liknande det jag hade gjort själv som de godtog på just den stationen jag hittade dem på.
Så mitt tips är att kolla upp vad som gäller på stationen där du bor och ta namnet på killen som ger dig uppgifterna så du har nån att hänvisa till om det skiter sig. Förmodligen kan det krävas en bromsning från antingen rullande landsväg eller bänk.
Ja det är att föredra att prata med besiktingsmannen som ska göra regestreringen innan man åker in, precis som du hävda!
Men man tycker att både teknisk kundtjäns och besiktingsmännen på
bilprovningen ska säga samma sak.. men bättre med det säkra före de osäkra!
It looks like Shit!....
But i like it!
Bluie
Posts: 16
Joined: Tue May 31, 2005 6:38 pm
Location: Eksjö

Post by Bluie »

Jag gjorde en regbes på min 70:a i höstas, fick skriva ner vad jag gjort med bilen. dubbla 45:or, extractor, portad o planad topp, f-kam, m.m... uppgav att jag hade 140hk, men ville regga den på 150. Dock hade jag en hel del mer :twisted: Dessutom vägde bilen bara 1040kg. Gubben bara skrattade, sen skrev han 102kw.

Det som gäller e 110kW, 196.2Nm, sen har jag för mig att det finns en maxgräns för hur mkt effekt/kilo man får ha oxå...
That`s life in the big city boys!
Brinken
Posts: 12
Joined: Tue May 17, 2005 3:37 pm
Location: Hedesunda

Post by Brinken »

max 15 Kw per 100 kg

mvh
Brinken
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Brinken wrote:max 15 Kw per 100 kg

mvh
Det är väll på amatörbyggt fordon??
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Brinken
Posts: 12
Joined: Tue May 17, 2005 3:37 pm
Location: Hedesunda

Post by Brinken »

Vad jag har fått info om så är det den maxeffekten som gäller för ombyggt fordon och då räcker det inte med SBP utan då måste man gå via SFRO, vilket jag antar att du har gjort med en ama V8.

mvh
Brinken
Post Reply