Motorn låter som en diesel

Moderatorer
Post Reply
Larsson
Posts: 52
Joined: Tue Feb 03, 2004 8:01 pm
Location: Lidköping
Contact:

Motorn låter som en diesel

Post by Larsson »

Vad kan vara fel.. Tog isär motorn för att kolla lagrena var bra och kollade vad det var för kam i den..
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Kamdrivningen kan föra oväsen om den är sliten eller på annat sätt fördärvad.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Larsson
Posts: 52
Joined: Tue Feb 03, 2004 8:01 pm
Location: Lidköping
Contact:

Post by Larsson »

Men det lät inget innan... den går dåligt över 2000rpm.. Motorn e borrad och strokad till 2,3L det sitter 45or på.. och det är en T-kam i.. Kan kamen föra oväsen??
oldsman
Posts: 25
Joined: Mon Mar 06, 2006 9:06 pm

Post by oldsman »

alltså med en t-kam kommer den väl att gå dåligt till över 4000 eller nå sånt, den kamen är ju rena dräparen
Jan T
Posts: 56
Joined: Mon Mar 20, 2006 12:02 am
Location: Sundsvall

Post by Jan T »

Kan vara en kolv/vevstake som blivit felvänd vid monteringen,att kamdrevet vänts fel,nu minns jag inte om det går att montera avigt,länge sen jag skruva i en Volvo-motor.Rådet är att plocka isär motorn igen-innan den rasar helt,och kolla upp att allt sitter rätt.
Jan T
Posts: 56
Joined: Mon Mar 20, 2006 12:02 am
Location: Sundsvall

Post by Jan T »

När man öppnar en motor,och monterar tillbaka samma kam och lyftare,är det ett absolut måste,att alla lyftare kommer tillbaks till samma ställe där dom tidigare satt,glömde påpeka det i föregående.
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Post by Nalletill1000 »

Jag hoppas du inte har nedgangna lyftare. De kan var en orsak.
Kontrollera sa du har gnista pa alla stiften, eller att de verkligen tander. Jag har erfarenhet av \"branda\" stift, de har gnista men kan inte overvinna kompet i motorn. Det skulle kunna orsaka fenomenet du beskriver. Ocksa ar tandinstallningen ratt? Om din tandning ar for tidig sa kommer den spika som bara den och inte varva upp alls.
Post Reply