Raceman igen.

Moderatorer
med9999
Posts: 17
Joined: Tue May 11, 2004 8:00 pm

Raceman igen.

Post by med9999 »

Nu var det ett tag sedan det snackades Raceman på forumet.
På ett Porsche 924 forum finns det en kille som kallar sig för Racing och verkar höra hemma i Göteborg.

När ämnet kom upp om 16V till 924 svarar han så här:

Or when we had a 16V \"raceman\" head cast for the old \"red\" series Volvo engines back in its day(and mind you this was a head for extracting power-only)

Här är länken till hela ämnet:
http://www.924board.org/viewtopic.php?t ... n&start=15

Ser ju onekligen ut som att han vid något tillfälle haft en Racemantopp.

Ni som är intresserad kanske har följt detta spår redan men om det finns någon som vill leka Sherlock så borde han väl gå att PM:a på 924 forumet.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

raceman 16V

Post by J.LUNDIN »

Tack för informationen, frågan är dock om han vet något av värde. Jag får väl prova att ställa en fråga på detta forum. :D
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Herr Lundin lär slå oss både på fingrar och tår när det gäller trimfrågor :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Hmm. Undra om inte den där Raceman kallar sig för Hammer i andra sammanhang och äger en brittish racing green VW-buss med slicks och massa trim.

Porsche, Volvo-trim, Göteborg, brittisk-talande. Hmm.
med9999
Posts: 17
Joined: Tue May 11, 2004 8:00 pm

Raceman igen

Post by med9999 »

Han skriver också följande längre ner i samma tråd:

At one time we,as i mentioned,even had one of the foundries around here cast a complete 16V head...(back in the 80s)

Det ser ju ut som att han varit med på något sätt och gjutit upp en 16V topp.

Om det är Racemantoppen han pratar om så bör han ju ha en del att förtälja.
Tudor
Posts: 57
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:02 pm

Re:

Post by Tudor »

Hasse63 wrote:Herr Lundin lär slå oss både på fingrar och tår när det gäller trimfrågor :D
:?:
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Tudor wrote: :?:
J.LUNDIN wrote: Jag får väl prova att ställa en fråga på detta forum. :D
Hasse63 wrote:Herr Lundin lär slå oss både på fingrar och tår när det gäller trimfrågor :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Raceman toppen

Post by J.LUNDIN »

Min tanke med att ställa en fråga på 924 forumet är väl snarast att få det jag redan vet om dessa toppar konfirmerat. Förhoppningsvis får man mer kött på benen....:D

Förövrigt var \"Racing´s\" inlägg en aning förvirrat, för vad har man en 16V topp till förutom att extrahera ut högre effekt ur..... :?: :!:
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

Det verkar gå segt för dom att svara på porsche forumet. :? det här som kunde bli en så spännande läsning..
När vi ändå har en diskution uppe som gäller topplock och Lundin så tänkte jag passa på att fråga var projekt B20-retrotopp tog vägen? blev det för få intresserade eller vad hände?
om jag inte minns fel så var det D-portad avgaskanal och motsvarande 531 insugningskanal som gällde.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Retrotopp

Post by J.LUNDIN »

Ja du,

Att jag inte fick något svar var väl väntat... :D

Projekt \"Retrotopp\" ligger för närvarande i min hall hemma och vilar sig tillsammans med en hel del andra ting. Anledningen till detta är att vårt garagekontrakt inte blev förlängt. Efter 11 år i samma garage är vi nu utslängda av den nye ägaren, orsak, \"verksamheten passar inte in\" i deras koncept, vad det nu innebär. Dom ca: 1,8 miljoner som vi betalt under denna period betyder tydligen ingenting för de nya ägarna.... :shock:
Så för första gången sedan 1975 så saknar jag ett utrymme att meka i, det är dj..ligt irriterande :evil:
Ännu mer irriterad blir jag dock på alla dryga fastighetsägare som har lokaler att hyra ut men som blankt vägrar att hyar ut till privatpersoner, som om det vore en fara med det. Privatpersoner kan man ju jaga till världs ände när det gäller skulder annat är det med aktiebolag. Som privatperson är man tydligen inte betrodd med det där att sköta hyra och dylikt, då är det bättre att hyra ut till mindre seriösa bolag som konkursar efter ett par år och lämnar obetalda räkningar efter sig. det här är ett fenomen som jag sett under årens lopp. Hyresgäster med ett långsiktigt hyrande på 10 år eller mer är inget man som hyresvärd verkar vilja ha, det är snabba men på sikt dyrköpta klipp man är ute efter.
Det finns dessutom ett tydligt mönster som innebär att man från hyresvärdarnas sida verkar tjäna mer på att ha tomma lokaler som man gör förlustavdrag på än att hyra ut dom med allt vad det innebär.
Värst anser jag dock att de fastighetsägare är som ljuger en rakt i ansiktet och på fullaste allvar påstår att lokalerna ifråga är på väg att hyras ut trots att dom aldrig har annonserats ut och dessutom stått tomma i mer än 10 år. Det är något hel snett när det gäller lokalhyror i Stor-stockholms området, det är mer en regel än ett undantag att man begär 700-1000:- Kvm/år och detta oavsett hur rutten lokalen än är.

Så om det finns någon vänlig själ där ute som har en vettig lokal på 50 Kvm eller större att hyra ut till en rimlig peng, hör av er.... :!:

Nog om detta, när det gäller \"retrotoppen så är merparten av alla träbitar som skall limmas utvändigt på toppen framtagna. Men det är en hel del kvar att göra innan jag ens är i närheten av en provgjutning. Det är som med alla andra projekt, 10 % inspiration och 90 % transpiration.m Dom första 10 % är redan avklarade, det har mycket handlat om var alla delningslinjer skall hamna. Här har man ju en viss hjälp av var originaltoppen är delad. har man väl bestämt sig så är det bara att köra igång och jag vet i stort sätt nu hur jag skall lösa alla gjuttekniska problem. Resten är ju bara hårt arbete med att forma alla trä och plastbitar som behövs.

Vilken slutlig form kanalerna får är en sak man till viss del måste prova ut i flödesbänk. (Här hade det varit bra om man haft ett garage som man kunnat bygga klar flödesbänken i.) Sedan är det på det viset att när man väl har en färdig form för själva toppen så är det inte så stort jobb att förändra kanalerna som man vill ha dom. Man gör helt enkelt nya formar för enbart kanalerna.
Rent gjuttekniskt är det nämligen enklast att ha separata formar för förbränningsrummet och varje kanal. Dessa sandkärnor limmas mot varandra före gjutningen. Det är därmed relativt enkelt att förändra både förbränningsrum och kanalform utan att ändra något annat. Givetvis kostar alla förändrigar en hel del pengar, men sådan lär ju tryckas nya av och till... :D

Så svaret på din fråga är att topp projektet kommer att rulla vidare så snart jag har en ny lokal.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Äh, skicka PM till killen istället. Jag såg att du hade skrivit i tråden, men det är ju mer direkt om du PM:ar eller mailar istället.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

LT31 sport forumet....

Post by J.LUNDIN »

Det är gjort, nu får vi se om han behagar svara
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Nå?? Blev det nåt svar angående detta?
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Post by Danne_Sthlm »

Ursäkta mig Lundin.
Jag har ett tips, det är ett tips till alla här om vi kan vara ett gäng och hyra en lokal tillsammans som mek/förvaring jag har hittat någta platser dom ligger 15 mil från stockholm om man väljer Köping men priset för ett års parkering är 2000kr/per bil, (detta är inte någon försäljnings annons!)
http://www.vallsta-gard.se kolla in här och säg mig vad ni tycker om man ska gå ihop ett gäng av oss amazon fantaster och hyra en lokal av dom?

Mvh Danne

(PM:a mig om det är intressant att bilda en grupp av oss som hyr en lokal)
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Raceman

Post by J.LUNDIN »

JE Jr, Jo, jag fick svar från \"Racing\" rörande toppen ifråga och det var väl som jag antagit tidigare dvs. att det rör sig om prototyp toppar som någon vänlig själ :D lyft ut ifrån Volvo......

Danne, man tackar för omtanken, men 15 mil enkel resa för att meka är väl långt för min del. Jag tycker till och med att \"lapplands Väsby\" är långt ut, för att inte tala om Märsta... :D
Post Reply