NH kam??

Moderatorer
Post Reply
skrot klasson
Posts: 57
Joined: Sat Aug 12, 2006 9:12 pm

NH kam??

Post by skrot klasson »

hej.plocka ur en b18 kam i dag.den är märkt NH 48 B13S4 111 87R.är det en nisse hedlund slipad kam??
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Här är en lista Nisse Hedlund kamprofiler, (kommer ej ihåg ursprunget på listan)

Hedlund Kamaxelprofiler
För Volvo B20
Profilerna är mätt vid 0-spel för lyft på kamaxelnocken. Duration mätt vid 0,50mm på kamaxelnocken. Profiler märkta med * är de profiler som är gångbara i dagens läge.

NH 12 8,80 290 105

NH 20 8,40 291 105

NH 23* 8,10 272 106 Omslip K/D kam

NH 44* 7,32 272 110 Omslip A kam

NH 48* 7,75 275 I 106 A 108 Omslip K kam

NH 49 7,80 278 108 Omslip R/S kam

NH 62 7,62 282

NH 74 8,34 298

NH 77 8,95 305 104

NH 88 9,14 314 Ronwill Profil

NH 101 7,06 287 Turbo

NH 113 8,96 288 I 104 A 106

NH 125 7,33 306 104

NH 139 6,93 258 Omslip Opel Sportkam

NH 163 7,67 284 Omslip Opel Snäll GrA-Kam

NH 191* 8,50 282 I 106 A 108 Omslip R/S kam

NH 192* 8,50 288 I 102 A 106

NH 193* 8,65 296 I 101 A 106

NH 220 8,55 281 I 102 A 106

NH 232* 8,60 291 I 102 A 106

SMR 8,57 294

BOA 6* 8,74 295

BOA 5* 8,52 289

BOA 7* 8,40 284

Följande kombinationer förekommer frekvent: 12/49, 77/20

TG 4 = NH 88 in 125 ut Volvo B20

TG 6 = NH 77 in 232 ut Opel CIH

TG 8 = NH 12 in 191 ut Opel CIH



R 2 = NH 74 in 62 ut Volvo B20

R 8 = NH 74 Volvo B20 Alternativ till H3
skrot klasson
Posts: 57
Joined: Sat Aug 12, 2006 9:12 pm

Re: NH kam??

Post by skrot klasson »

är det nått att sätta tillbaka i motorn,eller hör den bätre till sopptunnan?
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Först så trycker jag att du skall mäta upp den för att se hur slitaget ser ut enklast att göra det är att mäta ventillyftet på alla nockar. Skulle det visa sig att en eller flera nockar inte ger fullt lyft så är det bättre att \"montera\" den i skrotbingen.
Visar nockar och lyftare någon form av slitage eller pitting?
skrot klasson
Posts: 57
Joined: Sat Aug 12, 2006 9:12 pm

Post by skrot klasson »

ja det var nån av insugs nockarna som såg lite sliten ut.men jag får inte i hopp det här ricktigt.i tabellen står det att NH48ska vara en slipad K kam,men på min kam står det ett tydligt R?och är det nisse hedlund som kunstrureade motor cykel motorerna som slipade kammar eller är det någon annan?
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Ja det är samma Nisse Hedlund. Ang. K och R det kan mycket väl vara en R-kam som är omslipad, vanligast är väl K men det går inte att slipa denna profil från en A-kam.
När man slipar om en kam så minskar man grundcirkeln för att kunna få längre öppningstider och lyft. eftersom A-kamen har kortar öppningstider och lyft än K-kammen är det inte möljigt att \"få in\" den nya profilen i det materialet som finns på en A-kam. Nu har jag inte tittat så noga på profilerna men det kan även vara att det är nockvinkeln som är avgörande för att om det skall vara möjligt att även få in överlappet i materialet som finns att slipa på.

Om du vill läsa mera om kamaxlar (eller övrig motorteknik) så finns det väldigt bra artiklar på följand länk:
http://www.stahlmotor.se/kamaxlar.htm
skrot klasson
Posts: 57
Joined: Sat Aug 12, 2006 9:12 pm

Post by skrot klasson »

tackar för infot...
reservjesus
Posts: 1
Joined: Sun Jan 08, 2012 5:05 pm

Re: NH kam??

Post by reservjesus »

tjena! alla kunniga!

har just lagt vantarna på en nh 38 kam men kan inte hitta någon info på den!
hittar en massa olika kamaxlar i forumet här men inte nh 38, ska tror jag vara en b20 kam?

någon info?

någon som vet vad man kunde likna denna kammen med verkar vara en omslipad kam

har inte läst av några fler siffror eller gjut nummer än så länge!

alla tips beaktas /kim
Post Reply