Bensin kaskader, hjälp

Moderatorer
Post Reply
JanF
Posts: 2
Joined: Fri Jun 04, 2004 10:55 am

Bensin kaskader, hjälp

Post by JanF »

Hej.

Jag är ingen Amazon ägare men hoppas på lite hjälp från er ändå.

Har köpte en liten lätt racebåt, i den satt en trött B20 med en totalt nedsliten kamaxel. Nu renoverade jag motorn, satte på en steg 2 topp, en vass KG17 kam och skruvad ihop allt. Förgasarna är två original solex 44 fallförgasare.

Blev inte så bra. Motorn verkar få mycket bensin, tar jag bort luftfiltrena och kör full gas så blir det 4600 rpm/ 28 knop. (samma som med den gamla slitna orignal kammen och original toppen ) Vad värre är att pulseringen i insuget med hög komp, stora ventiler och vass kan gör att bensin dimma står som en kaskad 20- 40 cm upp ur förgasarna vid full gas.

Vad ska jag göra ???? Byta kam igen??? Bestycka om, förgasaren, verkar inte finnas munstycken till en 30 år gammal solex 44 fall, byta till andra förgasare, svår då ett weber 45 insug slår i den vattenkylda limpans avgaskanaler som är rätt breda.

Hjälp.... :cry:
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Alternativa förgasare till din motor som även gör den relativt ekonomisk skulle kunna vara en tvåports Weber 32/36. Försvaret bytte ut sina dubbla SU:are på bandvagnarna till just dessa förgasare. Det borde gå få tag på dessa förgasare billigt eftersom de skrotat ut de flesta bandvagnarna med B18 motor. Till dessa förgasare finns det att få tag på rätt munstycken m.m.
AVG
med9999
Posts: 17
Joined: Tue May 11, 2004 8:00 pm

Förgasare

Post by med9999 »

Själv har jag till den här säsongen bytt till en weber 36/36 på min båt och det verkar fungara bra. Man bör dock bestycka lite fetare än i bil. Jag fick slipa lite på insugsröret för att det skall gå fritt från limpan men det var inte mycket. Sedan kan det här med varvtal vara lite missvisande, varvräknaren i min båt visar ~ 10% för lite. På sjön åker jag Ockelbo T16i med B20, planad topp, k-kam och 36/36. Drevet är ett 100A.
JanF
Posts: 2
Joined: Fri Jun 04, 2004 10:55 am

Ny förgasare

Post by JanF »

Tack för svaren.

Ok, verkar som jag behöver ny förgasare. Men jag förstår ändå inte den kraftiga pumpningen/tryckstötarna i insugsluften. Bensinen kastas ju ut ur båda förgasarna, högt upp i luften.

Är det olyckligt med två solex 44 fallförgasare som matar 2 cylindrar var, stora ventiler och vass kam, med gamla toppen och kammen hände inte detta alls.

Om jag inte hade kollat kammen, kollat igen och kollat igen innan jag skruvade ihop så hade jag trott att jag satte den fel. men nu var jag noga att få märkena mot varandra på dreven.

Vad tror ni om dubbla liggande weber 45or eller solex 40or istället så man får 4 kanaler istället för två?
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

:?: burde funke det der som det er....er det for lav tenning?? :xsjekk tenningsystemet,trur det er sluttkjørt . flottørHØYDEN i forgasserene :?: :?:
erstattningen burde være 36/36 IKKE 32/36.... :!:
Post Reply