Mallory B20 fördelare

Moderatorer
Post Reply
Larsson
Posts: 52
Joined: Tue Feb 03, 2004 8:01 pm
Location: Lidköping
Contact:

Mallory B20 fördelare

Post by Larsson »

Mallory dubbelbrytarfördelare är det gammla trim grejer??
Bra eller dåliga??

http://www.tradera.com/Mallory_B20_ford ... n-49455060
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Det var vanligt med mallory dubbelbrytare på trimmade gamla V8 or och där var det märkbart bättre kraft i gnistan jämfört med original fördelare..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Mallory fördelare

Post by J.LUNDIN »

Dessa är i högsta grad kuriosa numer, funktionen var att första brytaren bröt kretsen och den nästkommande slöt den. Det här var ett mekaniskt sätt att få ner den sk. dwell tiden dvs. ge tändspolen mer tid på sig att ladda upp. Ser man rent krast på det så fanns det förmodligen redan på den tiden tändsystem som gav bättre gnista på stiften än dessa fördelare.
Tiden har med andra ord sprungit förbi dessa fördelare ganska rejält, oavsett vad man väljer för transistorsystem i dag så är dom garanterat bättre på att leverera kräm ut till stiften än vad en Mallory fördelare klarar av.
Finns det förövrigt reservdelar att få tag i till dom idag?
Själv skulle jag sätta fast den på en snygg träplatta och ställa den i bokhyllan :D
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Mallory fördelare

Post by J.LUNDIN »

Om du tänker köpa en av dom så kolla att den verkligen passar till B20. Dom tillverkade nämligen även dessa fördelare till folka/porsche-motorerna och dom ser exakt likadana ut, men dom har jag för mig roterar åt fel håll när man monterar dom på en volvomotor. :D
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Post by Nalletill1000 »

Skulle tro att det fortfarande gar att fa delar, iaf hela grunkan.
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: Mallory B20 fördelare

Post by ricke »

Gammal tråd men lite aktuell för mig :P har nämligen fått en mallory fördelare från min svärfar när han trimma b20 i sin ungdom. Tänkte undra om den är nått att ha ? Är den bättre än en 085 fördelare? Håller på o bygger en motor till Amazonen jag renoverar . Kamaxel vet jag inte än om vad jag ska ha för nått. Behöver man en annan tändspole till mallory fördelare? // Rickard
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: Mallory B20 fördelare

Post by ricke »

Ingen som vet?
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Mallory B20 fördelare

Post by A-masen »

Skall du verkligen satsa på något så kolla på detta i stället: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=13" onclick="window.open(this.href);return false;
Stenålderns brytarspetsar - kondensatortändning är liksom "frånåkt" i dag.
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: Mallory B20 fördelare

Post by ricke »

Jo ja vet att det finns bättre grejer men vore fränt om det går o få iordning på mallory fördelare till en Amazon. Eller så säljer ja den..
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
Post Reply