Motor projekt

Moderatorer
Pochen
Posts: 55
Joined: Wed Nov 07, 2007 4:10 pm
Location: Gnarp

Motor projekt

Post by Pochen »

Tjena ..tänkte lägga in en liten loggbok på mitt B20 projekt ,ni får gärna kommentera och komma med tips. Är trots allt nybörjare inom området.

Nyss tagit hem motorn och hängt upp den.
B20 76as årsmodell.

Image

Image

Image

Image

Image
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Post by hero »

låter spännande. (kan man få nog om att läsa om sånt här egentligen?)

Vad har du tänkt dig med motorn?
renovering och nånting annat?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

hero wrote:låter spännande. (kan man få nog om att läsa om sånt här egentligen?)
Ne sånt här är får man inte nog av. Genast börjar jag analysera och tänka vad jag ser... Rödfärg på vattenpumpen och på "frostpluggarna" gått om färg i övrigt mm hm, är motorn renoverad nån gång eller bara målad.

Berätta vad du vet om den och mellan vilka ramben den ska tjänstgöra :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Pochen
Posts: 55
Joined: Wed Nov 07, 2007 4:10 pm
Location: Gnarp

Post by Pochen »

Kul att ni gillar det :).. hade tänkt att göra ett halv seriöst bygge.
Syftar mest på trimning. Vet inte ifall det är för mycket arbete när det gäller och turbokonvertera är det de ? annars blir det vell renovering med nån ny kamaxel, dubbla förgasare, lättat svänghjul eller något liknande.
Jag vet inte ifall den är renoverad sen förr, köpte hem den för en 500ing och hängde upp den i motorstället sen dess har den stått.. ska vell ta uti me de nån dag. uppskattar tips och svar om turbokonvertering.
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

Det behöver inte vara så svårt att turbo konvertera , här kan du läsa och få MASSOR med tips!

http://www.savarturbo.se Gå inte på deras forum :)
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Post by hero »

Det är väl knappt att man vill gå in där. :P
Jens 142 är så att man blir mörkrädd.

Man får bara prestationsångest. Dom där killarna kan verkligen det dom sysslar med!



För övrigt är turbokonvent inte såå väldans svår.
Bara du har en bra motor att börja med, en bil som är äldre än -75, och några slantar över.
All annan information hittar du som sagt på säva's hemsida, och du kan säkert får hjälp från både personer därifrån och härifrån.
Du är ju inte den första som försöker göra det, så att säga :D
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

Och en en bra början är att börja läsa \"Artiklarna\"
http://www.savarturbo.se/?sida=content/artiklar.php

Där står de väldigt bra saker :)
Pochen
Posts: 55
Joined: Wed Nov 07, 2007 4:10 pm
Location: Gnarp

Post by Pochen »

Låter bra det :) .. plocka bort lite slangar och grejer när jag städade garaget nyss

Image

Image
pråm_amazon
Posts: 106
Joined: Fri Oct 19, 2007 7:55 pm

Re:

Post by pråm_amazon »

Image[/quote]


är dom motorfestena orginal:O?
Amazon -62
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

På sävar är de lite kinkiga på hur man ställer en fråga och de vill gärna veta allt, som budget, mål, nuvarande motor mm. Så läs och läs och åter läs om ämnet så du har lite på benen så att säga.

Här svarar vi på \"ekopost\" bara för att vi är så vänliga och vill att folk ska trivas. :wink:

Här är också en sida som alla bör gå igenom.
http://www.stahlmotor.se/index.shtml

Föresten, fördelaren du har på motorn ska du va rädd om för det är troligen en ** *** *** 085 fördelare. passar bra till trimmat :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Pochen
Posts: 55
Joined: Wed Nov 07, 2007 4:10 pm
Location: Gnarp

Post by Pochen »

Okej fördelaren kan troligtvis vara en sådan.Motorfästena vet jag inget om har inte kikat så nära och noga på dom.
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Är väl motorfästen till en 240 ifall det är en -76:a.
Tack till SM-Racing.se
Image
Pochen
Posts: 55
Joined: Wed Nov 07, 2007 4:10 pm
Location: Gnarp

Post by Pochen »

Idag har det inte hänt något speciellt :P ... inte ens vart ut i garaget. får ta itug med den nån annan dag.

Hade 240 B20 ?... Trodde dom hade B21A sen 1975 och framåt.. men det är vell olika utrustning och motor på vissa jävlar.
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

L-modellen av 240 hade B20 i början. Först B20 och M40, sen B20 och M45.
Tack till SM-Racing.se
Image
Pochen
Posts: 55
Joined: Wed Nov 07, 2007 4:10 pm
Location: Gnarp

Post by Pochen »

Okej okej :)
Post Reply