Monteringsanvisning för Biltema brytarlöst?

Moderatorer
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Monteringsanvisning för Biltema brytarlöst?

Post by JE Jr »

Igår hittade jag en Biltemabox på skroten, förut hade jag delarna i fördelaren, så nu är den komplett!
Frågan är då bara om någon vet hur man kopplar in den??

Det är 5 kablar, varav jag vet vart tre skall, det är jord, och de två som skall in till avkännaren i fördelaren. Det är de andra två jag inte har nån aning om vart de ska...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

DOM resterande ledninger gå vel en til kvar kontaktpunkt på coilen???? bruk en litt høieffektskoil,men IKKE blå borchkoil!!! :roll:
VolvoMatte
Posts: 4
Joined: Sun Jun 06, 2004 8:33 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by VolvoMatte »

Varför kan man inte köra med blå Bosch tändspole med brytarlöst system för? D har ju jag i min... :?
164anders
Posts: 30
Joined: Tue Jun 22, 2004 4:38 pm

tändspole

Post by 164anders »

det beror på vad för tändsystem du har, vissa system som lumenition,ignitor klarar ej låg ohmiga spolar transistorn bränner sönder helt enkelt, men effektmässigt så är en högomhig spole underlägsen en lågohmig pga att den tar så mycket längre tid att ladda upp,volvomatte om jag vore du skulle jag sätta dit en bosch röd,jag själv hade bosch blå innan men när jag satte dit den röda så blev bilen mera lättstartad,det enda du behöver göra är att dra en sladd frå solenoiden till spolen så att du kopplar förbi förkopplingsmotståndet vid start.
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

prøv CRANE ps91........!
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: Monteringsanvisning för Biltema brytarlöst?

Post by JE Jr »

VM i Trådlyftning 8)

Tänkte ta och montera i det där brytarlösa i Pappas Amazing nu (5 år senare, hehe) och har fått tag i en monteringsanvisning faktiskt. I den står det att man ska använda nån "högeffektsspole med förkopplingsmotstånd speciellt anpassat för detta system"

Nu sitter det en sån där blå Bochständspole i bilen så den lär väl kastas ur om man ska följa Björns råd här ovanför ;)

Men vad ska jag köpa istället, man kan ju visst bränna boxen om man har en spole med för lågt motstånd? En sån där högeffektsspole m. förkopplmotstånd som Biltema Speedshop säljer nuförtiden eller?
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Monteringsanvisning för Biltema brytarlöst?

Post by A-masen »

Det säkraste är väl att börja med en originalspole tills du har utrett frågetecknen. Dessvärre är det väl så att dom som eventuellt var på Biltema när det här systemet var aktuellt och kände till saken, har väl gått i pension nu. Men det kostar ju inget att fråga dom. Någon vinner ju på lotteri ibland också. :roll:
Last edited by A-masen on Fri May 15, 2009 3:29 pm, edited 1 time in total.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: Monteringsanvisning för Biltema brytarlöst?

Post by JE Jr »

Nja, jag hjar ju ingen originalspole utan bara Bosch blå. Var ut och mätte upp resistansen över primärlindningen (mellan 1 och 15) och den var först 3 ohm, sen nästa gång jag mätte var den 5 ohm, skumnt, men det borde väl fungera, eller tror ni den borde vara ännu högre?
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: Monteringsanvisning för Biltema brytarlöst?

Post by JE Jr »

Sådär, det gamla skrotfyndet fungerade faktiskt! Nu är det up and running i en 0085:a :D

Loggade lite mot gamla brytarsystemet i en 003-fördelare från B18B, ingen skilland i acc på 2an. Nåja, hade väl kanske inte väntat det heller, men skönt att man slipper krångla med brytarna i fortsättningen! Ska ut och byta stift nu och knacka ut dem lite, det stod man skulle göra det i instruktionerna.

Förresten, vad illa att man tydligen ska undvika att köra med vakuumförställningen när man kör trimmat, det märks ju solklart att bilen går mycket bättre på tomgång om man flyttar fram tändningen där... Den är ju bara lätt trimmad (SU, D-kam, planad topp, extraktor, 2"), får leta på nån nippel som passar i insuget så jag kan prova om den klarar vakuumförställningen.

Det är ingen som provat att bygga om den lite så den funkar eller?
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Monteringsanvisning för Biltema brytarlöst?

Post by Stoffe »

en ställbar strypning utav vakumet kanske skulle räcka? dvs reducerat vakuum. passa dig för de elaka spikningarna som sägs uppkomma på lågvarv om man kör med vakuum inkopplat på en 0085 fördelare.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: Monteringsanvisning för Biltema brytarlöst?

Post by JE Jr »

Hm! Bra ide, får fundera på det där. Det är alltså lågvarv det blir problem, hm... Måste testa på nåt sätt, den vill ju verkligen ha mer tändning på låglast. Får lusläsa gamla grönböcker annars kanske man kan hitta en vakuumklocka med lite lägre förställning.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Monteringsanvisning för Biltema brytarlöst?

Post by Lars Bd »

Det är inte så enkelt som att sätta en strypning på vacumslangen, det enda som händer är att det tar längre tid för vacumet att byggas upp men det kommer fortfarande att nå samma nivå som tidigare.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: Monteringsanvisning för Biltema brytarlöst?

Post by JE Jr »

Vadå, man kör väl bara transient hela tiden? 8)

Nä, men skämt åsido, om man kan hitta någon nivåbegränsande vakuumventil kanske, har inte så stor koll på vad som finns, får läsa på lite.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Monteringsanvisning för Biltema brytarlöst?

Post by Lars Bd »

Hur vill du att vacumet ska fungera, ska det sänkas X antal mmHg eller X % över hela området eller ännu värre ska du ha en logaritmisk ändring?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Monteringsanvisning för Biltema brytarlöst?

Post by J.LUNDIN »

Var man tar ut "vakuumet" spelar också roll för hur snabbt det "byggs upp". Det blir skillnad om man tar ut det i förgasarens venturi gentemot om man tar ut det på insugsröret.
Post Reply