"Förgasarturbo"

Moderatorer
Larsson
Posts: 52
Joined: Tue Feb 03, 2004 8:01 pm
Location: Lidköping
Contact:

"Förgasarturbo"

Post by Larsson »

Hitta en konstig grej på tradera Image
Borde inte den mota luften eller?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: "Förgasarturbo"

Post by A-masen »

Säkert!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: "Förgasarturbo"

Post by J.LUNDIN »

:D :D Den här snake-oil produkten kommer jag väl ihåg, den lancerades i början av 80-talet och påstods slå sönder soppadropparna så till den milda grad att man därigenom skulle spara bränsle. Att den sedan gav ett turbinliknade oljud ifrån sig vid drift var också något man propagerade för, mellan raderna var det underförstått att den skulle ge ett visst laddtryck också. Denna mojäng sattes mellan förgasaren och insuget och drevs av det massflöde som gick in i motorn. Den fanns att få till en rad olika bilmärken. Jag har dock för mig att den var rätt dyr i inköp. Vissa av dom som föll för reklamen råkade dessvärre ut för "rotorhaveri" då man kört med den ett tag. Denna mojäng har utomlands fått en rad efterföljare, bl.a. en fast modell av vikta plåtvingar som både kan sättas på insug och avgassida. I det senare fallet är det fråga om rena postorder trimningen dvs. så och så mycket högre effekt från motorn, det var bara att plussa ihop effekthöjningarna om man satte dessa prylar på bägge ställena.... :D Det är en underbar värld man lever i.. :D

Om den inte är allt för dyr så köp den, den är ett stycke svensk snake-oil historia värd att bevara åt eftervärlden. :D
Den på bilden är ju betydligt förfinad mot dom allra första som kom, där var propellern tvåbladig och sträckte sig från kant till kant, det var dom som havererade i sin infästning.

PS. Det är väl klart att den bromsar luftflödet in, dock inte propellern så mycket som alla de små hål som finns under.
Larsson
Posts: 52
Joined: Tue Feb 03, 2004 8:01 pm
Location: Lidköping
Contact:

Re: "Förgasarturbo"

Post by Larsson »

http://www.tradera.com/Forgasarturbo-auktion-61161902

Lundin Du måste ha sett en massa konstiga snake-oil produkten under åren..
Hittar man nån konstig trim grej så har ju du alltid svaren :)
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: "Förgasarturbo"

Post by J.LUNDIN »

Jo tack, det beror nog på att jag hållit på med motorer och allt runt omkring i drygt 40 års tid. Har man dessutom begåvats med ett bra minne så kommer man ihåg det mesta man sprungit på under årens lopp... :D Just fenomenet snake-oil produkter är något som ligger mig varmt om hjärtat oavsett vilka produkter det handlar om. Jag riktigt njuter av att läsa kryddade innehålls förteckningar och vidlyftiga påståenden i reklam, man får garva gott ibland. Något som låg mig speciellt varmt om hjärtat var dåtidens Motaloy reklam som jag hade en långtgående anfallsplan på att döda genom dom artiklar som jag fick publicerade i Bilsport. Jag hann tyvärr inte knyta ihop säcken innan tidningen Motor lyckades med att såga denna produkt jäms med fotknölarna. Firman ifråga sålde två piller som man lade i bensintanken. dessa piller skulle sedan via friktion mot tankens inre ytor släppa ifrån sig metalljoner som sedan via förbränningen i motorn skulle pläteras fast i cylindrarna och därigenom renovera motorn under drift. Hmm, känns det hela igen... :D Det firman ifråga sålde var tabletter tillverkade av lödtenn, en rolig sak i sammanhanget var att om det hela hade fungerat som hade det varit billigare att istället slänga i några vassa stenar i tanken eftersom dåtidens bensintankar alla var förtennade invändigt. Med hjälp av skrytet i reklamen räknade jag efteråt ut att karln som körde denna svindel troligtvis lyckades tjäna runt 3 miljoner minus dom reklamutgifter han hade. Som brukligt är så ställde det även då upp ett antal målvakter som i reklamen bedyrade att produkten fungerade.... :D
Det finns åtminstone två nya produkter idag som jag garvar åt och som en del betalar dyrt för, det är märkligt att marknaden för att lura folk aldrig sinar.....!
Pär
Posts: 67
Joined: Sat Feb 28, 2004 4:52 pm
Location: Stockholm

Re: "Förgasarturbo"

Post by Pär »

Kul berättelse Janne

Själv träffade jag på en av männen bakom den finska delen av RSV tech oy "renovera din motor medan du kör" förra året. Karln var fullständig full av skitsnack men det funkar uppenbarligen för på armen hare han en Rolex. Folk vill bli lurade, hur skulle aftonbladet annars kunna sälja bantningstips till folk kväll efter kväll?

/ P
röd -67:a
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: "Förgasarturbo"

Post by TVR »

Det var säkert en fejk-Rolex.... Passar ju en sån kille!
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: "Förgasarturbo"

Post by J.LUNDIN »

:D :D så sant, så sant.. :D
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: "Förgasarturbo"

Post by J.LUNDIN »

Merparten av de snake-oil produkter som lanceras i Sverige har sitt ursprung från utlandet. Då det gäller "förgasarturbon" ovan så klassas den in under benämningen "Airtwisters" , exempel på snarlika produkter har namn som The Tornado, Turbonator och Cyclonfuelsaver. Om man går in och läser om dessa produkter så lovar dom i vissa fall en effektökning med upptill 55Hp och detta bara genom att vrida runt den insugna luften.... :D

Då det gäller magnetisering av bränslet så är detta påfund gammalt som gatan. Här kan man hitta en produkt som heter "Fuel max", den "innehåller" en "Neodynium frekvens resonator" vars funktion påstås generera en speciell resonans frekvens som sägs bryta sönder bränslet i mer effektiva beståndsdelar.... :D Tänk vad två motstående magneter kan fixa till... :D

Snake-oil produkter samt dess reklam är ett så roligt ämne att det borde förtjäna en egen kategori på forumet.. :D :D Där kan ju dom som känner sig osäkra gå in och få kommentarer direkt huruvida prylen fungerar eller ej.

Slutligen vill jag lägga till ytterligare två punkter till min snake-oil lista över reklam påståenden man bör vara vaksam emot.
Punkt 1. handlar om att man i reklamen skryter med hur många som köpt ju deras produkt. Här tar man gärna i ordentligt, exempelvis "över 1 miljon sålda i mer än 60 länder"
Punkt 2. Återlämningsgaranti, som lovar att man får lämna tillbaks produkten mot en mindre avgift. Denna mindre avgift brukar vara tillräckligt stor för att bluff företaget ändå tjänar bra på affären.
Anton
Posts: 78
Joined: Sat Mar 06, 2004 9:27 pm
Location: Luleå

Re: "Förgasarturbo"

Post by Anton »

Lundin, hur gick det med den där historien med "special" effektboostern från Raka Rör?
/Anton
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: "Förgasarturbo"

Post by J.LUNDIN »

Ja du, det sista vi hörde från dom var att någon stulit den container som innehöll just dessa ljuddämpare, attans otur......! Det som inte framgick av dom inlägg som hamnade på forumet var att det också var några motortidningar inblandade i "affären". Tidningar som också ifrågasatte firmans påståenden och som ville testa dessa ljuddämpare på ett seriöst sätt, det fick dom inte! Det här fick jag veta i förtroende genom en av de inblandade, detta mot löfte att inte dra in tidningarna i diskussionen. Så när firman började bli allt för stöddig så hintade jag dom om att jag visste hur det låg till. Det var först då dom började backa ur diskussionen. Hade jag berättat allt vad jag då hört så hade det varit mycket pinsamt för firman ifråga och det tror jag dom insåg till slut.

Om man tittar på själva grundkonstruktionen av deras dämpare och bortser från det här dravlet med att försöka snurra på avgaserna, så överensstämmer en hel del av designen med det patent på effektiv ljuddämpare som Jim Fueling tog fram. I hans patent är den cylindriska kroppen i mitten på dämparen perforerad med hål och den del som till största delen dämpar ut avgasljudet. Så hade dom tagit bort de vridna plåtremsorna, borrat hål i mittbiten och gjort dämparen större så hade dom fått en dämpare som fungerat, istället sålde dom dämpare som höjde ljudnivån vartefter motorvarvet ökade. Det var flera köpare som hörde av sig till mig och berättade om just detta med oljudet, dom plockade av dämparna eftersom som dom lät för mycket. En stackare var tvungen att sitta med hörselskydd hela vägen från stockholm ner till Emmaboda, han var minst sagt galen på firman... :D

En slutsats man kan dra är att på varje lycklig målvakt går det garanterat minst 10 olyckliga köpare..... :D
Pär
Posts: 67
Joined: Sat Feb 28, 2004 4:52 pm
Location: Stockholm

Re: "Förgasarturbo"

Post by Pär »

J.LUNDIN wrote: Då det gäller magnetisering av bränslet så är detta påfund gammalt som gatan. Här kan man hitta en produkt som heter "Fuel max", den "innehåller" en "Neodynium frekvens resonator" vars funktion påstås generera en speciell resonans frekvens som sägs bryta sönder bränslet i mer effektiva beståndsdelar.... :D Tänk vad två motstående magneter kan fixa till... :D
Tänk om oljebolagen hade haft tillgång till denna teknologi. Då hade de sluppit miljardinvesteringar i raffinaderier och crackers :lol:

/ P
röd -67:a
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: "Förgasarturbo"

Post by J.LUNDIN »

Det har funnits ytterligare en typ av bränsle förbättrare som man satte mellan tanken och förgasaren. Jag kommer inte ihåg just nu vad den kallades för, men den påstods komma i från engelska flygvapnet och skulle ha använts under andra världskriget för att förbättra flygbränslet till Spitfire motorerna. Det hela har jag för mig byggde på att man via någon form av jonbytarmassa/katalysator skulle ändra bränslets innehåll. Prylen såg misstänkt likt ett "inline filter för torrsumps system" och kostade massor med pengar. Det blev inte heller någon kioskvältare och det berodde förmodligen på att säljaren gapade efter för mycket,priset låg på runt 2000 kr.
Jag väntar dock med spänning på att den skall dyka upp igen, det brukar nämligen vara en viss periodisitet på snake-oil produkter..... :D
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Re: "Förgasarturbo"

Post by Loke »

Jag jobbar som lastbilsmekaniker, och förvånansvärt ofta kommer det in lastbilar med magneter fastbuntade på soppaslangen vid motorn...ska tydligen också sänka soppaförbrukningen, på nått vis!Skrattar lite för mej själv varje gång!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: "Förgasarturbo"

Post by J.LUNDIN »

Det gör du alldeles rätt i.. :D Magnetprylen lanceras i Sverige under namnet "NanoPowerBooster" och i USA under namnet Fuel Max. Med tanke på hur många anti-stat remmar man lyckades sälja på folk under 70-talet så lär du se fler av dessa magneter framöver..... :D
Post Reply