Kuggremhjul till B20

Moderatorer
Anton
Posts: 78
Joined: Sat Mar 06, 2004 9:27 pm
Location: Luleå

Kuggremhjul till B20

Post by Anton »

Såg dessa kuggremshjul till B20 på tradera. Tillverkas dom än idag, eller var det Comfort eller liknande som sålde dessa? Eller är dom rent av hemtillverkade??

Finns det några fördelar att köra med kuggremshjul istället för remskivor?

Image
Image
/Anton
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Re: Kuggremhjul till B20

Post by Loke »

Förutom att någon kanse tycker det ser tufft ut kan jag inte tänka mej att det är nån fördel.Varför ändra på nått som fungerar?Så länge remskivorna linjerar och generatorn sitter fast ordentligt har jag aldrig haft några problem med V-remar.Däremot brukar man ju kunna varva sönder generatorn och vattenpumpspackningen om man varvar mycket och inte minskar diametern på remskivan på veven.
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Kuggremhjul till B20

Post by Nalletill1000 »

tanken ar den att du behover inte ha en spand kilrem som stjal effekt pga friktion utan en mer slapp tand/kuggrem; dvs du far lite mer kusar.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Re: Kuggremhjul till B20

Post by Loke »

Nalletill1000 wrote:tanken ar den att du behover inte ha en spand kilrem som stjal effekt pga friktion utan en mer slapp tand/kuggrem; dvs du far lite mer kusar.
Låter långsökt tycker jag, jag tycker det snarare låter som nått nån har kommit på för att motivera varför man ska ha kuggrem... :lol: Att det går åt lite effekt för att driva vattenpump och generator vet jag, men hur mycket kan det gå åt för att snurra runt själva remmen..?
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Kuggremhjul till B20

Post by J.LUNDIN »

När den där kuggrems satsen presenterades i slutet av 70-talet så handlade det mest om "ballhets" faktor och inget annat. Satserna var tyvärr alldeles för dyra för gemene man på den tiden, så dom blev aldrig någon riktig kioskvältare. Nämnas kan att var det lite "vallåkra varning" på dom också.... :D

Sedan har vi det här med hönan eller ägget, anledningen till att kilremmar slirar är att dom oftast belastas för mycket, eller att man har ytbehandlat remskivorna. Volvo löste exempelvis problemet genom att sätta dit två remmar istället för en då man tillförde styrservo på bilarna. Den kraft som remmen ifråga skall ta är vattenpumpen,generatorn och den mekaniska fläkten, så det handlar om ett antal "hästar" i drivkraft, dock inte större än att en vanlig kilrem gott och väl fixar det hela. Vill man effektivisera systemet så är minskat varvtal en väg att gå, en annan är att se till att fläktkåpan runt den mekaniska fläkten är optimalt designad, att köra utan kåpa ger mätbara förluster och betydligt sämre kylning.
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Kuggremhjul till B20

Post by Nalletill1000 »

jag sade inget om att det var det basta sedan skivat brod heller eller? :lol:
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Kuggremhjul till B20

Post by J.LUNDIN »

Å fan..... :D
För er som är intresserade av att skaffa kuggremsdrivning så tillhandahåller de flesta större firmor som säljer kuggremmar även kuggstångsmaterial. Har man tillgång till en svarv så är det hela enkelt att få till, tyvärr är råmaterialet tämligen dyrt. Fördelen är dock att man kan designa sina egna drev och dessutom eloxera dom i den kulör man vill. Dreven behöver ju inte vara så grovhuggna som på bilden, det går att ha en modernare och betydligt klenare rem exempelvis.
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Re: Kuggremhjul till B20

Post by luddig kaninfot »

hej kör med kuggrem på min B-20,den svarar betydligt snabbare på gasen än med standard rem,kan nog ge 5-6 hästar mer men den verkliga vinsten var att den varvar upp extremt snabbt,remmen är en Daiyhatsu 87 kuggars
Loke
Posts: 71
Joined: Fri May 14, 2004 3:12 pm

Re: Kuggremhjul till B20

Post by Loke »

luddig kaninfot wrote:hej kör med kuggrem på min B-20,den svarar betydligt snabbare på gasen än med standard rem,kan nog ge 5-6 hästar mer men den verkliga vinsten var att den varvar upp extremt snabbt,remmen är en Daiyhatsu 87 kuggars
5-6hk i vinst genom att byta ut kilremen mot kuggrem!?Jag har lyckats tappat remen nån gång, och då har jag märkt ungefär det du beskriver, motorn blir lite rappare (och börjar givetvis koka ganska omgående :evil: ) då skulle jag kunna tänka mej att man får 5-6hk extra, när motorn slipper driva vattenpump, generator och eventuell fläckt, men att själva remmen skulle ta den effekten tycker jag värkar osannoligt.En remdriven moped skulle ju inte rå att gå... :lol:
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Re: Kuggremhjul till B20

Post by luddig kaninfot »

Hej en kil rem kilar ju fast sig så att säga och tar nog en del effekt på det sättet medan kuggremmen inte har någon kil och klämmverkan som en standard rem har,men några bevis för detta har jag ju inte det är som sagt bara en uppfattning jag har till någon bevisar motsatsen,men det finns heller ingen fjäderverkan på kuggremmen när man monterar den, som jag uppfattar att man får när man monterar en kilremm generatorn liksom fjädrar tillbaka och då får man en inspännings effekt så att säga när kilremmen skall börja driva pump och generator,vilket man inte får med kuggremmen som är mera stumm,så jag tror inte att man förlorar på att montera kuggremsdrivning och speciellt inte om man kör med elfläkt
mvh pelle
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Kuggremhjul till B20

Post by Arne »

Kuggremmen ger inga märkabara effektvinster i detta fall.
AVG
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Kuggremhjul till B20

Post by Nalletill1000 »

For att relatera amnet till nagot annat men andan relevant.... hundkojorna har man dragit med en vag for att mata rullmotstandet och pa sa vis justerat hjullagerna till att ha minsta mojliga negativa paverkan, dvs ha minimal effektforlust i racing sammanhang. Manga backar sma ni vet :wink: .....
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kuggremhjul till B20

Post by QV »

Loke wrote:
luddig kaninfot wrote:hej kör med kuggrem på min B-20,den svarar betydligt snabbare på gasen än med standard rem,kan nog ge 5-6 hästar mer men den verkliga vinsten var att den varvar upp extremt snabbt,remmen är en Daiyhatsu 87 kuggars
5-6hk i vinst genom att byta ut kilremen mot kuggrem!?Jag har lyckats tappat remen nån gång, och då har jag märkt ungefär det du beskriver, motorn blir lite rappare (och börjar givetvis koka ganska omgående :evil: ) då skulle jag kunna tänka mej att man får 5-6hk extra, när motorn slipper driva vattenpump, generator och eventuell fläckt, men att själva remmen skulle ta den effekten tycker jag värkar osannoligt.En remdriven moped skulle ju inte rå att gå... :lol:
Då är jag här igen med mina torra vetenskapliga funderingar på oliak saker.
Om man kännar 5-6 hästar på att byta kil rem till en tandrem så måste dessa "hästar" försvinna någon stans när man har en kilrem. Det vi gör med att byta till tandrem är:
Rembyte (mindre slirning)
minskad remspänning (tycker jag verkar troligt)

så de extra hästarna skall alltså finns där. I min värld så borde sakerna gå "kallare" alltså tandrem och lager på generator, vattenpump, vevaxel.

För att nu komma till skott med förklaringen. Om nu kilremen och ovanståend lager skall "äta upp" 5-6 hästar så kommer de generera så mycket värme att metallen kommer att smälta. Tänk bara vad lätt kilremen vill börja slira när den (häftiga) 30 amp generatorn vill ladda för fullt. Generatorn förbrukar då ungefär 1 hk (vid 50% verkningsgrad).

Har ofta hört att "mekanisk fläkt tar 5 hk" Har svårt för detta påstående också. Om en generatorrem börjar att slira så är det efter man har startat motorn. Generatorn vill då ladda mycket och behöver effekt. Efter en minut går effketbehovet ner och remen slirar inte mer. En generator tar 1 - 2 hk (30 - 55 amp generator) om nu fläkten skulle ta 5 hk så borde remen börja slira vid höga varv då den får jobba som hårdast. Men ingen bil jag har haft har remen börjat slira vid 4000 RPM ...........

Men det ser kul ut med tandrem, och jag tycker att tandrem är häftigare än 17" fälgar......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: Kuggremhjul till B20

Post by JE Jr »

QV wrote:
Har ofta hört att "mekanisk fläkt tar 5 hk" Har svårt för detta påstående också.
/Janne
Ja, men det tror jag nog den kan göra! Volvo listar ex. 3hk högre effekt till B21AT satsen med slirfläkt än fast fläkt.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kuggremhjul till B20

Post by QV »

men varför slirar inte remen vid höga varv då?
Skall remens friktion öka med ökat varv då? För ingen bil har slirat på höga varv (som jag har haft) när generatorn har laddat färdigt ....... och den tar inga tre hk

/Janne

Det är ett lätt test at göra.
Minska remspänningen.
Starta motorn
Lysna på gnälet när generatorn laddar
När den är "färdigladdad" och inte gnäller gasa = ingen mer gnäll!

Skall en 55 A generator ta 3 hk = 2200 Watt så får den ha mycket dålig verkningsgrad (35%)

Man kanske helt enkelt skall spänna fast en fläktvinge i en modellflygsmotor (elektrisk) och mäta hur mycket effekt den behöver.......
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply