Kuggremhjul till B20

Moderatorer
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Kuggremhjul till B20

Post by TVR »

Visst kan remmar slira på höga varv. Har inte hört det i mina Amazoner men de varvar jag sällan så mycket.
I min Roadsport RX-7 slirade remmen däremot så pass mycket att man fick byta rem efter varje 15 minuters körpass på banan (tidsträning eller race) eftersom den slirade sönder helt. Då låg jag konstant mellan 4000 och 7500 varv/min. Det var definitivt inte slir pga generatorn utan den mekaniska fläkten.
När jag bytte till elfläkt (från Volvo 850) upphörde problemet helt. För säkerhetsskull gjorde jag dock ändå om den så den hade dubbla remmar. Elfläkten drog ca 15 A och gav mer än tillräcklig kylning, även vid mycket hård bankörning. I praktiken behövdes den bara när man stod stilla i köer under varma dagar.

Svårt att uppskatta vilken effekt det kan ha givit att ta bort mekfläkten i den bilen men det märktes mycket tydligt att bilen blev starkare! Skulle tro att det ger mindre effektförlust i en Amazon men det är definitivt inte oväsentligt.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Kuggremhjul till B20

Post by Lars Bd »

Ett kilrep kan överföra en större effekt om varvtalet höjs.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
mr.speedwell
Posts: 45
Joined: Sat Dec 06, 2008 7:08 am

Re: Kuggremhjul till B20

Post by mr.speedwell »

fick tag i ett set
sprymålad silver men när jag tog bort den färgen så såg det ut som ett hårdare lager av silverfärg under
orginal eller hur ska dom se ut
dom på bilden ser ju polerade ut
men det är ju stål så dom borde börja rosta eller finns det någon behandling att göra
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Kuggremhjul till B20

Post by Hasse63 »

De på bilder är i aluminium utom innerringen i generatordelen som ser ut som järn. man ska normalt inte behöva lacka/behandla, men aluminium oxiderar och blir grå och trist med tiden och de finns de som väljer att lacka te x en vattenpump för den är svår att få fin igen. man kan även eloxidera i olika färger men om det går på "gammal" aluminium vet jag inte.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Kuggremhjul till B20

Post by J.LUNDIN »

All aluminium går att eloxera, det är snarare fråga om man står ut med hur slutresultatet ser ut.... :D
mr.speedwell
Posts: 45
Joined: Sat Dec 06, 2008 7:08 am

Re: Kuggremhjul till B20

Post by mr.speedwell »

mina är i stål
magneten sög fast likt en fjortis som gör sugmärken på halsen :lol:
nikkke
Posts: 84
Joined: Wed Oct 08, 2008 8:20 pm

Re: Kuggremhjul till B20

Post by nikkke »

Någon som har en bild med det monterat?
______________
Niklas Åkerlund
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Kuggremhjul till B20

Post by J.LUNDIN »

Stålhjul, så du åker runt med "svänghjul" både fram och bak på motorn..... :D :D
cykelfreak
Posts: 12
Joined: Thu Feb 26, 2009 3:29 pm

Re: Kuggremhjul till B20

Post by cykelfreak »

en fråga till lundin eller någon annan som vet. kan du/ni rekomendera någon firma som säljer tandremsdrevämnen? hälst med hemsida så man kan sitta och jämför hemma vid datorn..
jag suger verkligen på att google fram saker och uppskatar all hjälp jag kan få :D
jag letar ämnen med ca måtten diameter 250 mm och 30 mm tjockt till ett remdrivnings projekt av en motorcykel en internet kompis håller på med. + lite framtida bling bling av bilen :lol:

/Andreas
Mig och stavning är som vatten och råolja...
OttoB
Posts: 31
Joined: Tue Mar 23, 2004 7:56 am

Re: Kuggremhjul till B20

Post by OttoB »

cykelfreak wrote:en fråga till lundin eller någon annan som vet.
/Andreas
Aratron tex
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Kuggremhjul till B20

Post by J.LUNDIN »

Ja det finns ett flertal företag som säljer kugghjul och remmar, ett sådant företag är Aratron, ett annat är FAG´s återförsäljare, gamla SKF´s återförsäljare numer Momentum är också ett företag som kan leverera remmar och eventuella kugghjul. Kuggämnena och då snackar vi en hel stång som man kan kapa och svarva precis som man vill ha den är tyvärr väldigt dyra numer. Priser på 1000:- och uppåt för en 3dm lång bit är inte ovanliga. Ett hjul som har 250mm i diam lär du nog få leta efter och det lär inte bli billigt heller.
OttoB
Posts: 31
Joined: Tue Mar 23, 2004 7:56 am

Re: Kuggremhjul till B20

Post by OttoB »

J.LUNDIN wrote: lär inte bli billigt heller.
Som pensionerad kuggremförsäljingsingengör (puh) jag rekommenderar multirib-remmar istället kuggrem. Om man måste ha någon speciellt drev till vattenpump och generator.

Hjul är mycket enklare att tillverka med svarv.

Men kuggrem-snikvarianthjular kan tillverkas från kamdrevhjular, dom är oftast L- och HTD-delningar, och man kan hitta passande remlängden från industrikataloger.

Aratron hadde program som hette Rambrandt, den var en gratis och enkelt att använda.
nikkke
Posts: 84
Joined: Wed Oct 08, 2008 8:20 pm

Re: Kuggremhjul till B20

Post by nikkke »

Summit racing
http://stores.ebay.com/KMJ-PERFORMANCE

Här finns det lite.
______________
Niklas Åkerlund
cykelfreak
Posts: 12
Joined: Thu Feb 26, 2009 3:29 pm

Re: Kuggremhjul till B20

Post by cykelfreak »

tack för hjälpen

nu är det bara att läsa på och lista ut hur man ska få till det :?
Mig och stavning är som vatten och råolja...
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: Kuggremhjul till B20

Post by redheat »

här fins kuggremhjul vet ej om det är rätt modell

http://se.grene.com/shop/action/categor ... 1_78000001_
Post Reply