Oljespridare för kylning av kolvar för B20

Moderatorer
Post Reply
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Oljespridare för kylning av kolvar för B20

Post by Stoffe »

Hej, jag hittade denna tråd på turbobricks forumet
http://forums.turbobricks.com/showthrea ... rizational
Frågan är om någon monterat oljespridare i en volvo B20 någon gång? Vet ej hur mycket material det är i oljekanalerna och har ej varit och provborrat i ett trasigt motorblock själv och undersökt. Behövs det när man kör turbo? Vet att nyare B230 turbomotorer har det, SAAB9000 2.3T, Mazda osv.. Jag är själv sugen på att montera det i ett B20 block får jag erkänna.

Kommentarer?
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Oljespridare för kylning av kolvar för B20

Post by Caltex »

Jag har gjort en liknande operation, kolla på sida 2 i den här tråden :
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... &sk=t&sd=a
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Oljespridare för kylning av kolvar för B20

Post by J.LUNDIN »

Det som händer då du installerar oljesprut under kolvarna är att oljan värms upp :roll: med krav på installation av oljekylare. Sedan kan oljetrycket i motorn gå ner eftersom systemtrycket bestäms av hur stora förbrukare det finns kopplade till systemet. Det här ser man exempelvis då man installerar en turbo, oljetrycket brukar då alltid gå ner något. Sedan är det fråga om oljepumpens massflöde räcker till.... :?: En ytterligare grej är att man får en större mängd oljedimma inne i motorn som ger större belastning på motorns ventilations system, risken är stor att det försvinner mer olja ut ur motorn om man inte åtgärdar detta genom en förbättrad vevhusventilation med bättre oljeseparation.
Så frågan är om du vinner något på tilltaget eller om det bara ställer till mer problem....?
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Oljespridare för kylning av kolvar för B20

Post by Stoffe »

Att oljan blir varmare hade jag räknat med eftersom den kyler kolvarna, oljekylare vill jag ha i vilket fall ändå. Vilket oljetryck körs på en B230FT motor? Kan inte tänka mig att de har annorlunda oljepump mot förgasarmotorerna. Jag tänkte köra med 1 mm bricka under fjädern för höjt oljetryck. Vevhusventilationen har jag inte haft en tanke på däremot. Men och andra sidan så är det ju inte förens över ett visst varvtal som oljespridarna öppnar och sprutar. (De är tryckstyrda och högst oljetryck har man på fullvarv) Den gränsen borde sänkas när man höjer oljetrycket, kanske blir en snäv balansgång. Vid vilket tryck öppnar B230FT oljespridarna?

Märkte faktiskt att oljetrycket gick ner något när jag installerade turbo på en motor.

Snyggt bygge Caltex! Kikade runt bland dina bilder, det ser ut som du monterat oljespridarna lite snett från sidan istället för en parallel anläggningsyta mot tråget?
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re: Oljespridare för kylning av kolvar för B20

Post by Axel »

B230FT har 15-25% större deplacement på oljepumpen. Var länge sedan jag mätte, så jag minns inte exakt.

Oljetrycket sjunker vanligtvis vid hörge varvtal pga vevaxelns självpumpningsegenskaper...
Axel Wall
Post Reply