Avgasrör

Moderatorer
cykelfreak
Posts: 12
Joined: Thu Feb 26, 2009 3:29 pm

Re: Avgasrör

Post by cykelfreak »

J.LUNDIN wrote: Förutom bokprojektet så håller jag så sakteliga på att försöka bygga klar den komposit amazon som stått till sig allt för länge. Närmast är det B20 motorn till detta projekt som håller på att "ta form".. :D Jag har just gjutit upp ett torrsumpstråg och går i väntans tider på att en helt ny transkåpan skall gjutas upp, förmodligen klar i nästa vecka.
Man har hamnat i gjutträsket, jag är tämligen torsk på att gjuta upp helt nya bitar numer, det är djävligt kul... :D
vi vill se bilder :D
även på kawa trippeln :twisted: :D

du kan ju inte nämna så mumsiga saker och sen inte lägga upp någon bild :shock:

/AD
Mig och stavning är som vatten och råolja...
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Avgasrör

Post by Devil »

Rekordabilly wrote:Hej Janne och Erland, nu när vi ha sådana digniteter med så mycket samlat kunnande här på forumet, så hade varit trevligt om ni hade kunnat lägga upp lite bilder på hur en vettigt portad B20 topp ska se ut samt lite teori bakom det. :D
Precis den kommentaren har jag suttit och sugit på några dagar nu och så hann du före :evil: :wink: Jag håller med! Starta en tråd där ni skriver och visar lite funderingar för oss vanliga dödliga. Själv hade jag väl precis sluta med blöjor när Janne härjade som värst!? Man kan ju inte så mycket, så det skulle vara intressant att se vad ni har för erfarenheter.
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Avgasrör

Post by Shift »

Håller med ovanstående!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasrör

Post by J.LUNDIN »

Bilder ja, det kommer troligtvis med två bilder på bitar jag nyligen gjutit upp "under accat och saxat" i nästa? nummer av Wheels.
Jag har skrivit om det tidigare att jag numer är rätt restriktiv med att släppa bilder på nätet eftersom man då bränner nyhetsvärdet på objektet ifråga, så skall jag släppa några "nya bilder" så bör objekten först ha varit publicerade på ett eller annat sätt.
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Avgasrör

Post by Rekordabilly »

Då får vi väl hoppas att Erland kanse har något för oss trimhungriga :lol:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Avgasrör

Post by Erland Cox »

Jag kan lägga upp bilder så fort jag har nån här som kan hjälpa mig med det. Mitt 142 projekt med lite bilder finns här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36618 .
En b20 topp är svår att få bra flöde i. Insugningsventilen sitter för nära cylinderväggen för att man ska kunna använda stora ventiler. Därför har jag använt en B18 topp där ventilerna sitter 2mm närmare varann och insug då 1mm längre från cylinderväggen. Sen är kanalerna dåligt centrerade mot styrningen och kanalformen är rund. Det ger problem i svängen ner till ventilen med hög hastighet längst ner i botten. Jag har lagt korta radien mot insug så långt jag har vågat men den ligger ifrån styrningen mot porten hela vägen ovanför sätesvinklarna. Jag valde en ventilstorlek på 42mm för att få tillräcklig spalt mellan ventil och cylinder. Under ventilen har jag 87% av ventilens diameter och den storleken hålls hela vägen förbi svängen mot insuget. I biten innan svängen ner mot ventilen har jag minsta arean som med max effekt vid ca 6500, motorvolym på 2,2 liter och 110% VE hamnar på en storlek motsvarande ett 35mm:s hål, ungefär som original. Jag har tagit upp porten till 38mm i diameter och plastat upp golvet för att få en längre radie på svängen ner till ventilen och samtidigt gjort golvet platt i botten för att sänka hastigheten i mitten av golvet. På avgas kommer jag att köra med 35 eller 37mm:s ventil, jag har inte bestämt mig än. Jag försöker göra en så lång radie som möjligt på svängen i taket och går bara upp i bredd, inte höjd i korta radien. Utanför korta radien är porten ca 3mm högre än original för att gå ner till originalhöjd vid packningsytan. Att höja porten gör bara att flödet släpper ännu mer från golvet. Förbränningsrummet har jag tagit upp jättemycket framför allt runt insug. Jag räknade ut ventilens area + mantelytans area vid fullt lyft, la ihop areorna och räknade ut hur stor diameter jag minst behövde. Detta är bara en första topp, jag hittar nog lite mer flöde allt eftersom. Just nu ligger jag på över 190cfm in vid 12mm och 127,6 cfm ut. Jag skulle behöva få upp avgasflödet lite till, går det inte med 35 ventil så går jag upp till 37mm. Erland.
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Avgasrör

Post by Rekordabilly »

Hej Erland, jag har tittat på dina bilder och det ser mycket intressant ut, tyvärr så är det inte alla förunnat att kunna tillverka en topp med resta kanaler då man behöver en liten maskinpark för att göra det. Det som jag mest var ute efter var väl en mer traditonell portning som man kan göra hemma i vedbon med lite enklare verktyg, det som skulle vara intressant var att veta hur mycket och var man tar bort material, utformningen för ett bra flöde, storlek på ventiler, storlek (mått) på kanaler osv.
Själv har jag portat en B20 topp helt oventenskapligt som jag även har svarvat ner insugsventiler till 40mm för avgas samt planat 2mm, har även tagit lite försiktigt i förbränningsrummen, toppen verkar att funka bra, men som sagt det hade varit betydligt trevligare om man hade haft något bepövat att gå efter.
Jag har några B20 och B18 toppar att prova på, så med rätt info skulle man kanske få till en bra topp :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Avgasrör

Post by Erland Cox »

Det viktigaste är att först beräkna vilken minsta area som krävs till ditt effektuttag. Sen bestämma ventilstorleken efter borret. En insugningsventil bör ha minst 12% av sin diameter i spalt mellan cylindern och ventilen. Det innebär 5mm med en 42mm:s ventil och för att få det måste du borra en B20 2mm med b18 topp eller 4mm med en B20 topp. Att öka ventilstorleken ökar den frilagda mantelytan men samtidigt så ökar den skärmade ytan. När den skärmade ytan ökar mer än mantelytan så är det knappast lönt att gå upp ytterligare i ventilstorlek. Avgas är inte lika känslig för skärmning eftersom avgas har så liten diameter jämfört med borret och en mindre del av ventilen skärmas. Det gäller att räta ut kanalen och att samtidigt ha den rak 2,5mm under 75 graders skäret under sätet. In kör jag 35-45-60-75-90 och sen svänger kanalen. På avgas kör jag ett radiestål och 90 grader förbi korta radien, sen en så lång sväng som möjligt. Jag ska lägga upp bilder på avgjutningar. Jag ska bar köpa på mig lite silikon. Erland.
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Avgasrör

Post by Devil »

Ja det vore jättetrevligt med lite bilder :D Vi vanliga dödliga måste nästan ha det för att förstå allt. Korta radien och långa radien, menar du innerböj med korta radien och ytter med långa radien. Man trodde ju man hade lite koll :oops: men det verkar inte så. Den topp jag hade på min Amazon portade jag själv och tycker jag fick bra snurr på den. Den var säkert riktigt ful om ni som kan hade sett den :wink:
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Avgasrör

Post by Devil »

Va in på sävarsidan och kolla din tråd där. Väldigt intressant! Vad använder du för plast när du bygger upp kanalerna? Vad jag förstår av hur du bygger din topp så skulle man(jag) kunna använda 44/38 ventiler med en ganska moderat portning i en B20 borrad till 92mm? Med moderat portning menar jag inte ta så mycket utan på rätt ställe och i rätt form.
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Avgasrör

Post by Erland Cox »

Det är genom att testa en massa jag tänkte ta reda på lite bättre vad som krävs för att få effekt. Genom att det finns en kams som AGAP.s med rejält lyft så blir det intressant att utveckla lite ny portning till B20 motorerna. Reine på AGAP vill börja sälja lite kammar till de här motorerna så tanken är att jag först ska prova slipningar på originalämnen. Flödet man kan få ut styr varvtalet där man kan få max effekt. Varvtalet, motorvolymen och den volumetriska verkningsgraden styr sen portarean. Får man inte upp flödet så kan man inte få någon vettig volumetrisk verkningsgrad på höga varv och då är det inte lönt att gå upp i area. Om man flödar toppen på en flödesbänk vid max lyft så bör gashastigheten i kanalens trängsta del ligga mellan 260 och 300 fot per sekund mätt vid 28" vattenpelare. Man kan också använda pipemax för area beräkning eller de formler jag har på min hemsida. Det gör att minsta arean på en portad B20 topp inte behöver vara större än motsvarande 37mm på trängsta stället och ofta så räcker runt 35mm. Detta för motorer på runt 200 hästar. Man måste koncentrera sig på de ställen där slipning ger mest effekt och förbränningsrummet är nog det viktigaste på denna typen av topp. Det är alldeles för trångt runt insugningsventilen original och avgas flödar också bättre om kanterna ligger 45 grader istället för 90 grader som original. Mesta slipjobbet på insug är under ventilen och då framför allt på sidan ut mot kanalen. Helst så ska en kanal gå så rakt som möjligt och inte ändra area fram och tillbaka. Är minsta arean före svängen så ska den kona upp därifrån hela vägen ut till sätet. Jag ska prova att räta upp grytan under ventilen med lite plast men det är inte säkert att det fungerar. Då tänkte jag lägga igen den grop som finns i insugningskanalens på sidan mot förbränningsrummet. Jag strömlinjeformade och tog ner styrningen mycket utan att flödet ändrades och det tyder på att porten kan vara mindre här och då tänkte jag prova att räta ut den. Plasten jag använder heter Splash zone A-788 och är till för att täta båtskrov och en massa annat med. den tål bensin men inte alkoholer. Alkohol bränsle kräver en hinna av blank 2K epoxi utanpå plasten. På avgas behöver man inte göra så mycket som många tror. Man ska försöka hålla ner flödet eftersom det släpper från golvet. Gör man porten högre i svängen blir bara vaken ovanför korta radien större. Man kan känna med fingret i kanalen med toppen på en flödesbänk att botten på kanalen inte används alls, allt flöde går i taket. Det går säkert att plugga golvet och göra en mer rund kanal i ovankant av porten utan att man slipar ut i vattenkanalen. Jag har inte kommit så långt än men det är något jag ska testa längre fram. Korta radien är den korta svängen i golvet och långa radien är svängen i taket. Grytan är utrymmet under ventilen runt styrningen. Storleken under sätesvinklarna beror delvis på hur mycket lyft man har och hur sätet ska styra gaserna runt ventilen. På toppar med extremt höga lyft har jag sett upp till 93% på insug och 94,5% på avgas. Men det är lyft som motsvarar över 19mm på en 46mm:s ventil så till en kam med runt 12mm:s lyft kan man hålla sig under 90%. Just nu har jag 87% och större % tal brukar ge mer flöde men inte alltid mer effekt. Man kan inte flöda fram allt, man måste testa i bänk också. Jag ska lägga upp bilder så fort jag har kvalificerad hjälp med det. Erland.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: Avgasrör

Post by JE Jr »

Erland Cox wrote:Jag ska gå igenom lite gamla tidningar i helgen, får se om jag hittar midnight blower. Erland.
Då hittar du säkert de fräna artiklarna från Timo osv där det står om de där vinkorkarna jag skrev om på sävarturbo. Kanske borde benämt dem som obskyra tricks istället? :)
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasrör

Post by J.LUNDIN »

Den där artikeln med vinkorkarna fick Bilsport på pälsen för av en "kår" av motorenoverare, så mycket motorer med invändigt kringfarande vinkorkar hade man aldrig tidigare fått in. Folk läste artikeln som dom brukar göra dvs. missade en del väsentliga saker som att rengöra ordentligt före limningen. I många fall struntade man helt i att använda lim... :D :D
Dom fick ducka rätt rejält på redationen och det hjälpte inte att hänvisa till Timo själv... :D
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Avgasrör

Post by Erland Cox »

Frågan är om dom gjorde nytta eller skada? Oljan ska ju vara mellan kam och lyftare och inte i lyftargalleriet. Erland.
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Avgasrör

Post by Nalletill1000 »

Tanken var ju att mer olja skulle ga via lyftarna och ge dem battre smorjning om jag minns den artiklen ratt, men det ar ju ett par ar sedan man laste den nu, sa minnet kanske haltar lite.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Post Reply