Avgasrör

Moderatorer
Post Reply
AndersL
Posts: 101
Joined: Sun Jan 13, 2008 9:10 pm

Avgasrör

Post by AndersL »

Håller på med ett 2½" till bilen,men kan det vara för dåligt med en ljuddämpare i slutet.Kan det bli för lite motstånd?
Har tänkt mig en efter bakaxeln.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasrör

Post by J.LUNDIN »

För lite motstånd...! :!: Man kan aldrig få för litet motstånd på avgassidan hur gärna man än vill...... :D Så glöm den myten helt.
Var du placerar ljuddämpare handlar i mångt och mycket om vad du är ute efter, vill du skydda en galvaniserad ljuddämparen mot stark värme som fallet är vid turbotrimning så bör den placeras så långt bak det går. Gäller det en vanlig gatmotor så placerar man dämparen där den får plats, oftast så krävs det mer än en dämpare för att få ner ljudet till en acceptabel nivå.
Problemet som jag ser det är att man sällan kan få ner ljudet tillräckligt utan att samtidigt få ett ökat motstånd i systemet.
Ett 2,5" system är mer än tillräckligt grovt för en turbomotor på 450-500Hp.. :D
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Avgasrör

Post by Hasse63 »

Om 2½" räker till 450-500 så bör hederligt 2" rör räcka till 200hk, eller.Och hur ser igentligen en "superljuddämpare" ut som inte tar en massa hästkrafter men som ändå effektiv dämpar ljudet? Det sägs att ljuddämparna ska sitta så långt bak det bara går...Vad ska man inte köpa? Hur ska det hälst se ut till en förgasarmotor på 150-200hk?

De där meterlånga dämparna som finns/ fanns att tillgå och som sitter strax efter motorn sägs ta effekt men ändå så säljs det som sport eller trim-avgassystem, någon sida skriver att de inte lämpar sig för trimmning :roll:

Kan du än en gång räta ut rör...frågetecknen åt oss Lundin :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Avgasrör

Post by StefanM »

allting är väl en fråga om kompromisser..............för absolut maxeffekt på alla vis så är det raka rör som gäller och då låter det illa och så brukar det även göra med bara en ljuddämpare. Smaken är som baken men han som kör brukar tycka det är vansinnigt ballt när det smattrar även om vinsten kanske bara är 2hk jämfört med att ha en ljuddämpare till och behaglig ljudnivå............
AndersL
Posts: 101
Joined: Sun Jan 13, 2008 9:10 pm

Re: Avgasrör

Post by AndersL »

Hasse63 wrote:Om 2½" räker till 450-500 så bör hederligt 2" rör räcka till 200hk, eller.Och hur ser igentligen en "superljuddämpare" ut som inte tar en massa hästkrafter men som ändå effektiv dämpar ljudet? Det sägs att ljuddämparna ska sitta så långt bak det bara går...Vad ska man inte köpa? Hur ska det hälst se ut till en förgasarmotor på 150-200hk?

De där meterlånga dämparna som finns/ fanns att tillgå och som sitter strax efter motorn sägs ta effekt men ändå så säljs det som sport eller trim-avgassystem, någon sida skriver att de inte lämpar sig för trimmning :roll:

Kan du än en gång räta ut rör...frågetecknen åt oss Lundin :wink:
Precis vad jag också har hört och läst Hasse.Har sj ett sådant 2" idag,monterades nog dit för ca10 år sedan.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasrör

Post by J.LUNDIN »

Det där med att man skall sätta ljuddämparen så långt bak det går på en turbobil är något som jag är pappan till. Anledningen till det hela är som jag skrev ovan dvs. att skydda det galvaniska ytskiktet på ljuddämparen från att brännas bort. För drygt 30 år sedan fanns det inga bra ljuddämpare som klarade av det avgasflöde som en turbomotor presterar. Dåligt genomflöde gav högt mottryck och med det följde hög avgastemp, något som ljuddämparen inte gillade speciellt mycket. Det som vanligtvis hände var att galvskiktet först brändes bort, därefter blåstes ljuddämparen upp tills någon skarv gav vika och den rämnade helt. Genom att placera den så långt bak det gick, så höll dom i bästa fall någon vecka.Den bästa dämparen på den tiden var den ljuddämpare som GM tagit fram till Corvair, den var konstruerad för att ger ett bra genomflöde och ett lågt avgasljud. Tyvärr var dom ganska dyra, ca 700:- för en originaldämpare som man dessutom var tvungen att beställa direkt från USA, med allt vad det innebar på den tiden utan internet :!: . En ljuddämpar firma var dock rätt vaken för trender på den tiden och det var Trush, dom var rätt snabba med att ta fram en kopia på GMs original dämpare, priset var 150:-. Modellen hette Trush 500 och räckte flödesmässigt till drygt 250-300Hp innan den började ge rejält med mottryck. Redan på den tiden höll jag på med mottryckstester av grenrör och avgassystem. Något jag direkt märkte var att oberoende av vilket typ av ljuddämpare jag provade så gav dom mer eller mindre mottryck. Det var då min andra tes om ljuddämpare blev till, den om att ljuddämpare måste vara stora för att inte ge allt för mycket motstånd. Det här var något som min polare Appelgren började tillverka, han hade också märkt att dom dämpare som fanns att tillgå till jänkebilarna inte höll måttet då motorerna trimmades rejält.

Om jag skall vara kritisk så är det här med att sälja ljuddämpare till var och en helt fel, det är en form av postordertrimning. med allt vad det innebär.En ljuddämpare skall designas enbart för just den motor den skall ljuddämpa om den skall vara effektiv nog. Design av just ljuddämpare är en ganska delikat uppgift så underlättas av tillgång till designprogram. Vet man vad man håller på med så är det fullt möjligt att designa ett helt eget avgasljud.

Ser vi till de ljuddämpare av absorbtionstyp dvs "rakt igenom dämpare innehållande ett perforerat rör med keramisk ull runt om,så är det ena riktiga bromsar, även om dom är korta och man kan se igenom dom. Detta beror på att tryckpulserna från motorn är tänkta att studsa ut genom hålen i det perforerade röret för att sedan bromsas upp av keram ullen. Tanken är god, men oftast så studsar tryckpulserna tillbaks in i röret igen varvid den fysiska genomsläppsarean krymper dramatiskt. Så även om genomloppsröret rent fysikt är, säg 2", så blir det faktiska tillgängliga diametern betydligt mindre, detta faktum kan man lätt avläsa genom mottryckstest. För att minska risken för återstuds av tryckpulserna så har en del fabrikanter gjort en vinklad "knäck" på varje hål, detta i ett försök att få hålen att fungera som backventiler. Mitt råd är dock att undvika denna typ av ljuddämpare helt om den inte har en grov diameter.
Jag har under årens lopp ägnat en hel del funderande och tester runt det här med ljuddämpare och även provat ut en del i designprogram. I den bok jag håller på med ägnar jag ett helt kapitel åt ljuddämpar design, jag vill därför inte fördjupa mig speciellt mycket i detta ämnesområde på nätet innan boken är klar... :wink: Det är ett intressant ämnesområde och det finns en hel del man själv kan göra om man vet vilka riktlinjer man bör följa.
matza
Posts: 73
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:26 pm

Avgasrörs-design och annat matnyttigt

Post by matza »

När får man se den boken ute i boklådorna???
Borde du inte skriva på boken istället för på forumet om du skall bli klar ngn gång??? (Skämt åsido, dina inlägg är uppskattade)
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasrör

Post by J.LUNDIN »

Jadu, det undrar även jag. Skämt o sido som slaktarn sa. Boken är ett jätte projekt och om jag vetat hur mycket arbete det är att få till en dylik bok, så är det tveksamt om jag ens hade börjat.

Svaret på frågan om "superljuddämparen" är att det inte finns någon sådan även om en del försäljare säkert påstår detta. Allt är tyvärr en fråga om anpassning till det man kör runt med.
AndersL
Posts: 101
Joined: Sun Jan 13, 2008 9:10 pm

Re: Avgasrör

Post by AndersL »

Tackar för svaren.Ja du Lundin,får väl läsa din bok lagom tills man blir pensionär hihi
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Avgasrör

Post by 1211962 »

är lite nyfiken om det är någon som har provar supertrap ljuddämpare på bil och om det är värt pengarna?
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasrör

Post by J.LUNDIN »

Jag vet flera som provat denna typ av ljuddämpare på bil, om man nu kan kalla dom för ljuddämpare. Personligen är jag inte speciellt imponerad av funktionen, antingen dämpar den ut ljudet samtidigt som den stryper motorn rejält eller precis tvärtom. Själv skulle jag inte köpa en dylik dämpare utan lägga pengarna på en stor konventionellt ljuddämpare med stor genomströmsarea.
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Avgasrör

Post by 1211962 »

precis som jag trodde då :D dyrt skräp :lol:
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Avgasrör

Post by Hasse63 »

Svårt att ställa frågor du du inte vill avslöja så mycket :D

Om jag förstår dig rätt lundin så kan man då bygga ett avgassystem framifrån räknat med 2" eller 2½" rör och själva ljuddämparen ska/kan då vara en storlek större än inkommande rör, efter ljuddämparen så har man samma dimention som dämparen.

Mellan tank och bakaxel finns lite plats, skulle man kunna bygga enligt vad mitt dyra inköpta designprogram printade fram efter en massa inmatad data. :mrgreen:

Image

Har sett på någon internetsida att det finns sådarna dämpare enligt bilden men även de i U-typ. Man skulle då kunna använda sig av en STOR dämpare och samtidigt gömma men samtidigt skydda den från så mycker däcksprut. Eller är dessa dämpare inget att sattsa på om de är uppbyggda med hålborrade rör. Är de för energislukande.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Avgasrör

Post by Blomquist »

Var det inte så med Appelgrens produkter att de hade såna där tillknixade hål i röret som
faktiskt ökade genomströmningen? Det har jag fått mig itutat, och att han hade tester som bevisade att genomströmningen blev större med hans dämpare än inget dämp alls.

Dessa dämpare skulle alltså accelerera gasströmmen för att vara lite mera tydlig.
Kanske för bra för att vara sant.
210 -64, 223 -68
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasrör

Post by J.LUNDIN »

Att man låter avgaserna gå i en U-form handlar mer om att göra ljuddämparen liten och kort än att få en lägre ljudnivå. Man kan dämpa ut ljud på ett flertal sätt och det beroende på vilket frekvens område det handlar om. Höga "ettriga ljud" dämpas bäst ut med perforerade rör och någon form av ull, övriga frekenser kan man hacka sönder genom att låta ljudet passera olika kammare med anpassade volymer som ser till att vara 1/3 alt 2/3 av den våglängd man är ute efter att dämpa ut. Ett annat sätt är låta ljudvågorna träffa varandra och därigenom skapa interferens.
Det man gör vid design av en specifik ljuddämpare är att först köra motorn utan ljuddämpare och göra en frekvensbands analys. Utifrån denna kurva bestämmer man sig sedan för vilka frekvensområden som är intressanta att sänka. Har man väl pekat ut dom frekvenser som är intressanta så återstår det att prova i designprogram hur man bäst dämpar ut dessa områden. Tricket är att få till en design med minsta möjliga bulkvolym, vilket innebär att man på ett intelligent sätt kombinerar de olika kamrarna med varandra, så att man stegvis hackar ner frekvenserna till en rimlig ljudnivå. Något få vet om är hur mycket vald plåttjocklek kan inverka på ljudnivån. En bra ljuddämpare är sällan lätt..... :D

Ljuddämpare med hålborrade rör ingår i den arsenal av ljuddämpning man använder sig av, det är således inget fel med detta. Mängden hål och dess storlek inverkar mycket på ljudnivån, så det gäller att välja håldiametrar och mängd hål med omsorg. Det här är sådant man ser ganska väl i ett design program. Tyvärr är det inte alldeles lätt att hitta leverantörer av perforerad plåt med rätt tjocklek och håldiameter på marknaden... :D

Nja, man kan inte få ett ökat flöde genom att låta avgaserna passera en ljuddämpare hur den än ser ut inändigt. Det är fysiskt omöjligt, har man lyckats mäta sig till detta så är det fel på mätmetoden och inget annat.. :D Det är bara en viss Viktor Schauberger som påstått sig kunna få negativ friktion genom att utsätta det strömmande mediat för en "cykloid spiralrörelse" och även där har det på senare år visat sig att det handlade om felmätning.. :D
Post Reply