Vevstaksbult B20

Moderatorer
Post Reply
Flärpen
Posts: 30
Joined: Sat Jul 26, 2008 3:01 pm

Vevstaksbult B20

Post by Flärpen »

Hej!! Vart kan man hitta eller använda för vevstaksbultar till vevstakarna till 6 bultade veven?? Dom är slut sen länge på volvo och svis har inga.. Man lär ju byta dom vid trimmning säger dom lärde.. Ngt som har tips?? Ludde Lundin kanske???..... :D :roll: Du brukar ju ha koll på det mesta.. helst inget american chicken shit. tack.. Mycket tacksam för svar..

Ps!!!! Bara för kännedom så är dom till 8 bultade också snart slut på volvo......!!!!
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Vevstaksbult B20

Post by TVR »

De enda jag hittat är från ARP. Dyra men med hög kvalité.
Finns hos t ex TG-motor.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Vevstaksbult B20

Post by J.LUNDIN »

Det är väl ARP som gäller om inte original finns kvar. Hade det gällt enbart skruvar av "normalt utförande" så finns firman SPS att tillgå. Dom levererar skruvar till bl.a. flygindustrin och har garanterat dom absolut bästa skruvarna som finns att tillgå.

Som så mycket annat så gäller det att hålla ner kostnaderna så långt det går och det gör man bäst genom att försöka undvika fördyrande mellanhänder. Försök handla så nära källan som det går och med tillgång till internet är detta numer en enkel sak att göra. Ett vanligt påslag som mellanhänderna gör är runt 100% i varje led, så ju färre led desto lägre kostnad blir det..... :D
weber50
Posts: 187
Joined: Thu Jan 08, 2009 9:58 pm

Re: Vevstaksbult B20

Post by weber50 »

Behövs dom verkligen bytas så ofta då? Jag har M stakar i min och jag ahr inte bytt dom, första ggn jag tar ut dom så dom har blivit åtdragna minst 1ggn innan jag drog åt dom..
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vevstaksbult B20

Post by QV »

eftersom dom inte kostade specielt mycket på SVIS när jag renoverade motorn så köpte jag två uppsättningar ifall de skulle ta slut.
Så det var "ju trevligt" att man gjorde rätt för en gång skull. Problemet med prylar är ju bara att finna dom när man behöver dom.... så när det är dags för 200,000 km servicen om 40 år så hittar man väll inte bultarna.

För att nu tillföra något konstruktivt till tråden så
kan man inte motverka sträckningen i bulten med kulblästring.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Vevstaksbult B20

Post by J.LUNDIN »

Nej, "kulblästring" har ingen som helst påverkan på sträckningen av vevstaksskruvarna.
effe
Posts: 21
Joined: Fri Apr 18, 2008 10:48 pm

Re: Vevstaksbult B20

Post by effe »

e det någon som kan arp.s detnr eller bestnr för vevstaksbult .. sexbultade motorer
Nilsson`s
Posts: 75
Joined: Tue Sep 06, 2011 9:28 pm
Location: Eslöv

Re: Vevstaksbult B20

Post by Nilsson`s »

Står att det lär va samma i 351 cleveland motorn.
Arp har bara färdiga "kit" till b21 fick jag för mig??

Ring och hör med hansen, norrland custom , persåker mm.

Dom har säkert nåt.

http://www.calgaryvolvoclub.com/forum/v ... f=1&t=1362

http://www.northernautoparts.com/Produc ... uctId=3281

http://www.northernautoparts.com/Produc ... elId=21747

//Danne.
effe
Posts: 21
Joined: Fri Apr 18, 2008 10:48 pm

Re: Vevstaksbult B20

Post by effe »

tack för tipset
tanken va att det är rätt smaskiga priser i sverige tg tar 150 plus moms styck
Post Reply