Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Moderatorer
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Stoffe »

Först lite historia, min Amazon -69 som jag ägt sedan 2001. Detta är den första bil som jag någonsin ägt och den har rostlagats i ettaper och sen tappade intresset för under ett par år. Nyligen lagade jag sista rosten i bagagegolvet och sen blev den körbar igen. Sedan med ny kunskap om elektronikens underbara värld och med datorns hjälp så har jag helt enkelt tagit bort både förgasare och fördelare som jag aldrig fick att fungera riktigt som jag ville. Jag har ju trots allt meckat betydligt mycket mer och under längre tid med både elektronik och datorer än vad jag meckat med bilar.

Det som gör denna kaross speciell är sänkningsfjädrar och stötdämpare med 5,5" fälgar vilket ger en mycket bra väghållning. Utöver det så finns det en överväxellåda med D-typ överväxel monterat.

Min Amazon
Image

Info om motorn.
Denna motor är den första motor som jag någonsin trimmat och allt är mycket seriöst gjort, det som är gjort på den invändigt är en ny D-kam med nya lyftare och så sitter det en R-sport topp (552441) med andra ord relativt enkelt trim men fungerar mycket bra! En ytteligare uppgradering är mina HALO stift som jag lyckats få tag på till B20 vilket är mycket svårt då de tyvärr inte tillverkas längre. En mycket bra uppgradering då jag hade NGK stift tidigare. (Annars är BOSCH tändstift mycket bra oxå)

Min B20 insprutarmotor
Image

Jag tog bort både fördelare och förgasare, det är sånt som jag helst inte vill hålla på med och jag är inte speciellt duktig på det heller. Därför byggde jag en egen "fördelare" fast utan roterande delar. Det är egentligen bara en EDIS tändspole monterad på en axel som gör att man kan montera den på samma ställe som där orginalfördelaren satt.

EDIS tändspolesfästet
Image

Sedan fräste jag triggerhjul 36-1 (vilket betyder 36 tänder där 1 är bortfräst) utav remskivan och monterade en VR sensor vilket är de enda roterande delarna i mitt tändsystem. Sedan behövs en EDIS modul vilket jag monterade på innerskärmen. Det syns lite grann på nästa bild att jag har en vit och svart fyrkantig burk monterad under tändspolen. Det är en kondensator som tar upp störningarna från tändspolen istället för att skicka de vidare i elsystemet och i värsta fall störa min MegaSquirt box.

Motorrummet från sidan och här syns faktiskt det mesta förutom triggerhjul och EDIS modulen.
Image

Här kommer en bild på de två saker som var absolut svårast på detta bygge. Insuget och att få det tätt var inte alls speciellt enkelt. Fuelrail och aluminiumsvetsningen var jättesvår. Det andra som var jättesvårt att få till var triggerhjulsfräsningen utav remskivan, B20 har nämligen pressad plåtremskiva och med massor utav inbyggda spänningar som släpper och far runt när man fräser i den.

Närbild på insuget
Image

Varifrån kommer alla delar?
Delar på insuget
Fuelrail är nedkapad från SAAB 9000 2.3L -92 (ej turbo) som är ihop lödd (hårdlödd) med ett standard 25 mm mässingrör som passade perfekt innuti det.
Bränsletrycksregulator kommer från en mindre Opel och är på 3 Bar
Aluminumskenorna kommer från en stege
Spridarna kommer från SAAB 9000 2.0 Turbo och flödar 213 cc/min vilket är ganska lite om man ska trimma vidare.
Kablar och slangar är beganade från en rad olika bilmärken bland annat Hyndai Sonata och SAAB 900, den speciella insugskröken är från SAAB.
Insuget är ett modiferat B20E insug från Volvo 140 (det finns fler sånna här insug bland annat på SVIS)
Axel, spjällaxel, vajer, vajerfäste på insug och gasrulle kommer från Volvo 240 med förgasare och en annan 240 med B230F motor. TPSen (Throttle Position Sensor) kommer från en Opel.
Karossfästet för gasrullen kommer faktiskt från en riven kyrkorgel på Gotland!
Tomgångsslidventilen kommer från en SAAB eller Volvo 80 tal med K-jet, minns inte riktigt från vilken men de är identiska med varann.

Min vattentempgivare som sitter på toppen kommer från SAAB 900 och den hittar man i termostathuset.

Tändsystemet som heter EDIS kommer från Ford och sitter på alla möjliga 80-90 tals Fordar och är mycket lätt att hitta på skroten.

Min MegaSquirt box kom som byggsats från diyautotune.com och för att veta mer om MegasSquirt besök http://www.megamanual.com övriga saker som jag köpt nytt som t ex slanganslutningar och pluggar osv kommer från Slangservice i Uppsala, samma sortiment finns på välsorterade hydraulfirmor.

För övrigt så har inte detta projekt kostat speciellt mycket pengar, helt klart dyrast är MS-boxen men resten kan man faktiskt plocka ihop för ett par hundringar max en tusenlapp på skroten. Motorn går så pass bra att jag har blivit lite sugen på att bromsa den då den känns betydligt mer än de 120-130 hk som min motor borde ge? Den känns helt klart i klass med min VW-buss med 200+ hk Volvoturbo! Jag ägde en turbo SAAB en gång men Amazonen är snabbare helt klart! Motorkarkatären är inte alls som en B20 och den låter som en Modern trimmad motor sittandes i en nyare bil. Jag är mycket nöjd med MS konverteringen och detta är faktiskt det roligaste jag gjort på en Amazon! Äntligen så får man hålla på med både elektronik, datorer och Amazon på samma gång!! :) Bara det är ju otroligt kul!! Hoppas fler följer mina fotspår och bygger liknande motorer.

Fråga gärna projektspecifika frågor här annars så ska jag försöka svara på generella MegaSquirt frågor som inte rör detta projekt på Trimmad motor forumsdelen.

//Christoffer
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Rogge »

tack för den fina och utförliga beskrivningen! :)

skönt stuk på bilen med! jag hade nog valt svarta färlgar istället men det är ju jag ;)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Shift »

Fantastiskt roligt att läsa! Vilken uppfinningsrikedom.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Stoffe »

Tack för kommentarerna! Detta går ju att bygga av liknande delar och inte enbart just de som jag valt och råkat kommit över. Ang fälgar så tjaa.. får väll testa hur det blir i gimp (opensource motsvarighet till photoshop) med svarta fälgar. De var ljusröda innan de blev blåa så de är bra mycket snyggare nu än tidigare. Tror det var år 2004 som de blev blåa, egentligen är det whitespokefälgar från början. Sen är det plastskärmar på denna kaross och jag jagar fräsha plåtskärmar då passformen är rätt kass på just de jag har, glipan syns rätt så tydligt på första bilden i denna tråd. Mycket vindbrus blir det...
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by poolio »

Mycket intressant läsning !
Då jag själv är plåtgubbe så är alla moderna modifieringar med turbo, mappningar mm på en motor rena science-fiction för mej men jag tycker såklart att det är mycket spännande å kul att få extra snurr på knotan. Dina lösningar verkar faktiskt vara nå't som till å med jag skulle kunna få till om jag la mina prioriteringar på det !
Har du några bilder på trigger och sensor ?

Mvh P
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Stoffe »

här är mitt triggerhjul med givare
Image

Jag kom på att jag glömde skriva och berätta om mitt bränslesystem. Det är en vanlig BOSCH pump som jag tror kommer från en Ford och den är monterad vid tanken. Jag använder den gamla bränsleledningen som bränsleretur och har dragit ett 8 mm varmdraget kopparrör som jag köpt på biltema. Dubbla slangklämmor och det blir tätt för 3 bars bränsletryck som min BTR (Bränsle Trycks Regulator) ger. Bränslefilter kan man köpa på mekonomen och då väljer man ett med 8 mm slanganslutningar i båda ändarna, det måste vara ett högtryckspartikelfilter!!! Alltså ett som är gjort för insprutning. Vissa JEEPar har dessa filter, det är ju bara att be dom bakom disken att ta fram ett sånt.

Att bygga som jag gjort utav sånt som klassats som skrot tror jag de flesta klarar av faktiskt, det kostar inte så mycket att göra fel om man bygger på begagnade delar.

En sak till som jag måste berätta att man bör uppgradera generator till en 55A och skaffa ett elektroniskt styrt laddrelä så man inte får spikar i elsystemet. Det är mycket viktigt tycker jag själv.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Rogge »

nu är ju inte din motor SÅ trimmad, men är det inte svårt att mappa som sugmotor? för man mappar väl på Insugstryck i turbomotorer, men det funkar ju inte med sugmotor,

hur kommer det sig förresten att du valde en 36-1 trigger? har sett att vissa bygger med 2 punkter 180 grader ifrån varandra bara..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Stoffe »

Hej, nej min motor är inte speciellt trimmad men den går oerhört bra med tanke på hur låg trimningsgrad det ändå är. Kan ju försöka klocka mig själv ett par gånger 0-100 och skriva vad jag fick för tid.

Jag kör Speed Density och det går utmärkt att ha mapparna med insugstryck mot varvtal. Det du kanske tänkte på var väldigt vassa kamaxlar som ofta sitter i väldigt hårt trimmade sugmotorer som producerar väldigt lite vakuum? Då kan man köra Alpha-N istället (varvtalsmappning med enbart tps) men en D-kam är ju ändå inte så himla vass även om den drar fint även på lite högre varv. Det är för övrigt väldigt extrema kamaxlar som ger så lite vakum att man måste använda Alpha-N. Sen kan man använda sig av MAF oxå, alltså att mäta insugsluften som på 240, 740 osv med F-motorer (B230F osv)

Anledningen till att det går så bra att köra just Speed Density (mäta insugstryck med MAP-sensor) är att när motorn står på tomgång så vill ju faktiskt motorn suga sig massor av luft men det stryps av gasspjället, då blir trycket i insuget lägre än omgivande luft (som kallas för atmosfären). Där har vi vår tryckskillnad på lägsta varvtalet och på högsta varvtalet så har man i regel spjället helt öppet (kallas för WOT=Wide Open Throttle) och då är vi väldigt nära atmosfärstryck även innuti insuget. Om man motorbromsar så kan man även komma upp i höga varv men då är spjället stängt och man får lågt tryck på höga varv. Detta registerar MegaSquirt som olika koordinater och själv kör jag 12x12 rutmönster, dvs 144 punkter som jag kan ändra individuellt.

Sen var det triggerhjulet, det är nämligen så smart med att köra just EDIS att man kan köra det stand-alone, dvs att man kan köra tändsystemet utan att ha MegaSquirt inkopplat men då får man en fast tändpunkt på 10 grader före övre dödpunkt om man monterat triggerhjulet och givaren rätt. Ytterligare fördelar med EDIS är att man flyttat ut tändspoledrivkretsen utanför MegaSquirt boxen vilket kan vara en källa till störningar om man har väldigt mycket otur. Gäller speciellt äldre MS-kort. EDIS fungerar enbart med 36-1 triggerhjul eftersom det är EDIS-modulen som är signalbehandlare utav VR-signalen från triggerhjulet, därav anledningen till 36-1. 2 punkter per varv ger en ganska dålig upplösning för övrigt, Volvo från årsmodell -88B och nyare har 60-2 triggerhjul som oxå går att använda på en 8 bult B20 men inte med EDIS, då kopplar man VR-signalen direkt till MS och har tändspoledrivare i MS-kortet som driver en tändspole i Wastespark i regel. EDIS är förövrigt oxå ett Wastespark system, dvs tända på två tändstift samtidigt, tändsystemet har ju ingen anning om vilken kolv som egentligen ska tända men vi vet vilka två kolvar som är högst upp så för säkerhetsskull så tänder vi på båda två samtidigt.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by QV »

Stoffe wrote: EDIS är förövrigt oxå ett Wastespark system, dvs tända på två tändstift samtidigt, tändsystemet har ju ingen anning om vilken kolv som egentligen ska tända men vi vet vilka två kolvar som är högst upp så för säkerhetsskull så tänder vi på båda två samtidigt.
Det är därför du inte har någon kamaxelläges givare alltså.

Angående generatorer så skall MS inte gilla visa typer och om jag är rätt underrättad så är Marchal generatorn jus en sådan typ.

Själv funderar jag på MS med EN spridare gömd i förgasaren eller luftburken (bara för att se om det går)

Hur löste du anslutningarna mot tanken. Tog du upp ett nytt hål för besinen elller kan man använda ett Y mot tanken och koppla ihop retur och pumpmatning.

/Janne

har förövrigt jämn fördelning på mekanik och eletronik i mitt liv
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Stoffe »

Japp kör man wasted spark så behövs ingen kamaxelgivare.

Det här med olika generatorer vet jag inget om men det mekaniska laddreläet lär ju ge en hel del spikar så man kan ju börja med att byta ut det mot ett med halvledarteknik innuti sig. Byt även till 55A växelströmmare så fungerar det klockrent, jag har ju ett koncept som fungerar mycket bra nu och som är relativt lätt för er andra att helt enkelt kopiera.

Centralinsprutning finns på många bilar och kallas för TBI (Throttle Body Injection) MegaSquirt har stöd för denna funktion men helt plötsligt ställs det oerhört höga krav på insuget för att få bränslet jämt fördelat till alla cylindrar. Själv kör jag TPI (Tuned Port Injection) vilket är helt klart överlägset. Om du i alla fall ska köra TBI så vet jag att bland annat Peugot och GM har bland annat spridare som du kan plocka från skroten. (De körs nämligen vid ett lägre tryck)

Här är en suddig bild på min tankretur men man fattar ju vad det är på bilden. den vänstra är ett nyupptaget hål för retur och det högra är amazonens orginalbränsleledning som jag satt på en slangnippel på istället för det långa röret. Y-kors fungerar ej för då kan inte systemet lufta sig själv. Kul idé annars men den genvägen fungerar tyvärr inte i praktiken speciellt bra. Det svarta kladdet är föresten tectyl som jag sprayat på för säkerhetsskull. Vill inte ha rost i anslutningarna till tanken..! Hemska tanke..
Image
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Blomquist »

Bar jobbat och skrivet! har läst det två gånger och börja haja mer och mer. Har du bild av din remskiva lös? Känns som att det är just den biten som är svårast att få till. Ordet lambda figurerar ej i beyggbeskrivningen, skippade du det eller?
210 -64, 223 -68
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Stoffe »

Ja just lambdasond har jag ju förstås, annars kan man inte köra systemet i closed loop. Jag köpte en lambdasvetsmutter på mekonomen som jag svetsade i grenröret där alla rör går ihop till ett enda och vidare till ljuddämparen. Lambdasonden kommer från biltema och har tre trådar enligt elschemat till V3.0 kortet. Det är förövrigt en smalbandslambda som jag använt mig utav och det räcker gott och väl till de flesta tycker jag.

Har ingen lös bild på remskivan till just min B20 men jag har en lös remskiva på bild till B23 om det kan duga? Detta är min tredje MegaSquirt installation och ja det är just triggerhjulet som är knepigast. Det går förvisso att använda befintlig fördelare men det rekomenderas ej då den fladdrar och lever om lite som den vill (även om den är sprillans ny). Det finns lite olika lösningar på detta och som Rogge sa tidigare i tråden, två punkter på 360 grader fungerar med. T ex svetsa två muttrar förskjutna 180 grader på remskivan är väll det absolut enklaste i triggerhjulsväg? Annars vet jag att det finns folk som svetsat dit ett cykel eller mopeddrev på 36 tänder och sågat av en tand vilket fungerar mycket bra det med.

Fler frågor? Jag ska försöka svara på allt som kommer upp här.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Stoffe »

Jag passar på att lägga upp de två elscheman som jag följt. När man bygger MegaSquirt och köper ett tomt kretskort med en stor påse med komponenter så kallas det för UnAssembled Kit och jag tror faktiskt att det endast går att köpa hos diyautotune än så länge. Annars får köpa ett separat kort från ett ställe i USA och köpa komponenterna från Digikey. Det går tyvärr inte att köpa komponenterna på ELFA för Europa och USA har inte riktigt samma komponentuppsättningar som vi i Europa har, det finns ofta många ekvivalenta komponenter men det blir MYCKET dyrare att plocka ihop komponenterna själv!!! Köp färdigt kit där allt som man behöver ingår, jag har själv gjort båda varianterna och det blev över 1000 kr dyrare att plocka ihop allt själv och då köpte jag alla komponenterna vrålbilligt på utförsäljning på elektronikförrådet som fanns på Uppsala Universitet innan de la ner sin verksamhet.

Detta elschema är till V3.0 kortert det finns även ett V2.2 kort oxå men det är äldre och inte lika stabilt välj V3.0 välj enbart den tomgångslösning du vill ha, båda är utritade på detta schema. Jag föredrar att välja den bimetall 15 minuters ventil som finns på alla K-jet bilar så slipper man sitta och ställa in tomgångsmotorn/ventilen manuelt på olika temperaturer.
http://www.megamanual.com/ms2/v3ext_wiring.gif" onclick="window.open(this.href);return false;

Bygg inga tändkomponenter förens du bestämt vilket tändsystem du vill köra, jag valde EDIS för det är lätt och enkelt, går att köra separat med fast tändning på 10 grader före över dödpunkt om man vill. Det kalla för limphome mode och fungerar utan att ha MegaSquirt inkopplat dvs utan att ha PIP och SAW inkopplat. Det är bra att testa alla komponenter separat innan man bygger ihop allt till en stor helhet, annars känner i alla fall jag inte att jag kan lita på det jag byggt utav begagnade delar om det inte är testat först.
http://www.megamanual.com/ms2/edis4ew.gif" onclick="window.open(this.href);return false;

Dessa komponenter sitter INTE på min Amazon utan sitter på min VW-buss med Volvoturbo men det är samma princip utav triggerhjul som jag använder mig utav på samtliga installationer som jag gjort hittils. Det fungerar mycket bra då jag även har det på min bruksbil en Volvo 245a som jag kört över 500 mil med MegaSquirt och EDIS utan minsta problem. Mycket driftstabilt!!
Image
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
nokia9902
Posts: 72
Joined: Fri Apr 23, 2004 5:22 pm

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by nokia9902 »

Kul att läsa om din lyckade installation håller själv på med att skaffa nödvändiga delar runt om MS bygget läste just om lambdasonden alltså en smalband tänkte när du mappade ditt MS hade du då en bredband el smalband lambda?
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Stoffe »

Jag använde mig utav en smalbandslambda, att tänka på när man mappar med en sån är att när motorn går stökiometriskt dvs när all luft och bränsle förbränns så fladdrar värdet från min till max hela tiden. Det är helt okej och det gör alla smalbandslambdor som jag testat hittils. Jag förespråkar att man köper en ny lambdasond och jag har testat biltemas och den fungerar utmärkt tycker jag. Det som händer när en lambdasond blir gammal är att den reagerar långsamt. Bredbandslambda är i en helt annan prisklass och det har jag ännu inte haft råd att testa. LC-1 är den billigaste som jag hittat hittils som fungear med MegaSquirt.

Stökiometrisk är när AFR (Air Fuel Ratio) för bensin är 14,7:1 dvs 14,7 delar luft och en del bensin. För E85 och andra lite mer skojigare bränslen så är det andra värden. Det går för övrigt utmärkt att mappa med E85 oxå, det enda man behöver göra är att tanka bilen och se till att man har tillräckligt stora bränslespridare och sen mappa om för E85. Finns lite andra varianter oxå, det går att ändra AFR i MegaTune oxå vilket nog är det absolut enklaste.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Post Reply