Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Moderatorer
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by QV »

Det är alltså denna "MegaSquirt-II Programmable EFI System PCB3.0 - Kit w/ BLACK CASE [MS230-K_BL]" du rekomenderar.

Har nämligen försökt sätta mig in i MegaSquirt träsket.... och det finns många varianter. Har delar från Saab9000 turbo liggande (topp inklusive spjällhus och spridare) samt en låda med diverse från några skrotade motorer, mest 2,3 liters. Det vore skoj att plocka ihop ett system till båten om inte annat.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Hillman »

Det är precis de kittet jag köpte och det fungerar bra.

Har förövrigt dragit igång en egen tråd i custom-forumet nu om mitt megasquirt bygge.
Har ännu ingen bild inlagd i den tråden på hur det ser ut i dagsläget men det har varit uppe i någon annan tråd.

Så här ser det ut just nu iaf.
Image
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Stoffe »

Häftigt! Hoppas det fungerar bra för dig, om du vill byta msq fil med mig så kan du skicka ett pm.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Shift »

Har man kvar förgasarna för säkerhets skull?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Weber_b20 »

Han använder dom som spjällhus :shock: Ett billigt alternativ istället för separata spjäll som är rent ut sagt svindyra :lol:

Tycker dock det är rätt konstigt att inte fler bygger om sina gammelbilar på detta sättet? Megasquirt är inte så vansinnigt svårt, när man väl kommer in i det..
Ska själv köra MS1 V3 med extra-koden på en B230ft motor som ska ner i min Ammiz!
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Shift »

Oj, såg det i hans tråd nu, imponerande :)
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Amazon_Sleper »

Jag har en 740 med tillhörade B230F motor så de borde ju gå å plocka de mesta jag behöver där då :D Å dom spridarna borde ju räcka till typ 160-170hk tycker ja, Bruka dom ju plocka ur voc motorer med dom..
Skulle allt behövt hjälp med de här :( Är varken någon fena på datorer å lindrig Adhd/damp gör ju inte saken lättare....
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Weber_b20 »

Man behöver inte (som tur är) vara systemtekniker för att programmera ett MS.... Så länge man har lite tålamod och någon som helst kunskap om bilel, så löser sig det mesta efterhand :lol:

Själv måste jag nog påstå att jag tyckte det svåraste har varit att löda ihop db37an (men å andra sidan beställde jag min box i färdigt skick)
Det finns tydligen olika spridare till 740!
0 280 150 209 - 176 cm3/min och 0 280 150 762 - 214 cm3/min Båda är höhohmiga, vilket förenklar vid mappning (tycker jag)

Väljer man V3 kortet har man möjlighet redan från början å köra lågohmiga spridare som tillexempel 0 280 150 335 - 300 cm3/min Som återfinns på B230 med turbo (vet inte vilka turbo motorer som har dessa, står inte i min lista)

Saab kör med högohmiga till sina turbomodeller, så därifrån kan man också plocka lite...
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Amazon_Sleper »

Haha ja men annars har ja en svåger som är de :P Är de där med tålamod de bruka hänga upp sig på.. Är de dom gröna spridarna är de lågtryckaren som bruka ha dom :wink:
Undra om inte dom andra kan vara från 16v motorn.
Hade ju turen å komma över 2st E insug till B20 så tänkte svetsa spridar hål i de ena som är till de elektroniska sprutet som är färdigt med gasspjäll å även ja den som känner av gasspjällets position(kommer inte ihåg vad de hete)
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....
amazon_1967
Posts: 51
Joined: Wed Dec 30, 2009 6:07 pm

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by amazon_1967 »

bra jobb!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by A-masen »

Jag kan inte så mycket om det här, men är fascinerat intresserad. Ni har väl sett hur elegant Ronnie Hilmersson har löst konstruktionen på spjällhuset?
http://www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=c
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Weber_b20 »

Glömde nästan bort den här tråden :lol:
Amazon_Sleper wrote:Är de dom gröna spridarna är de lågtryckaren som bruka ha dom :wink:
Undra om inte dom andra kan vara från 16v motorn.
Du ska aldrig gå efter färgen på spridarna! Titta hellre efter Boschnumret... Det är ett mycket bättre sätt för å bestämma cc/min Som du ändå måste veta när du ska skriva in det i Megasquirt :wink:
Amazon_Sleper wrote:den som känner av gasspjällets position(kommer inte ihåg vad de hete)
TPS heter det! Du ska ha en som slutar på 001 från Tex volvo 850! Kanske du måste bygga om fästet till den iallafall... Det märker du när du montera den!!

För övrigt vill jag se mer bilder (och trådar) som handlar om MS konverterade Amazoner :D
Hilmersons spjäll är verkligen snygga! Men känns rätt så overkill på en amazon! Skulle jag bygga sprut på en B18/B20 skulle jag nog bygga ett helt nytt insug, med singelspjäll alternativt dubbel spjäll från 240/740/940 :roll: Enkla å få tag på..
Insugsplatta från Klracing duger för en orginalmotor utan överladdning, Byggt i svartstål..
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Stoffe »

Ett ytterligare tillägg ang TPS (spjällägesgivare) är att det räcker med att själva TPSen är utav potentiometer-typ. Med det menas alltså att motståndet (som mäts i enheten ohm) förändras när man vrider på axeln. Det måste vara 3 trådar från TPSen. Det finns till och med TPSer som bland annat sitter på vissa fordar som fjädrar tillbaka själva om det kanske kunde underlätta för någon i sitt bygge.

Fler bilder på fler MS-konverterade Amazoner får gärna postas i denna tråd.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by sn@kesh!t »

Hej Stoffe, har lästa igenom din tråd och tycker du gjort ett mycket bra jobb. Har själv planer på att bygga ms på min Amazon. De tråkiga är ju att bilder i tråden är borta, du har inte kvar bilderna så man kan kolla hur du gjort? :)

Mvh Sebastian
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by amazonisten »

Jag har bara snabbt skummat igenom tråden men, shit, intressant! På detta vis skulle jag kunna bli kvitt mitt tveksamma tändsystem, min strulförgasare OCH sänka soppförbrukningen drastiskt! Varför funkar inte bilderna i början på tråden för mig? Det vore bra att få se fysiskt vad som beskrivs. Imponerande detta!
Amazon drar ifrån
Post Reply