Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Moderatorer
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Stoffe »

Hej

Jag hade bilderna på en egen server som jag själv byggt ihop som jag dessutom haft på min tidigare internetlina där jag tidigare bodde, nu får jag nöja mig med internet via 3G och jag har ingen plats att lägga upp bilderna. Tips mottages på ett bra ställe, där jag själv har kontroll på dom. Man kan göra mycket med en 300 MHz K6-2 256 MB RAM bara man inte gör något grafiskt krävande :)

Jag ska se om jag kan få liv i de där gamla hårddiskarna där bilderna ligger, systemet krashade efter 6 års kontinuerlig drift. I värsta fall får jag ta nya bilder, det kan ta lite tid.

Just nu håller jag på att bygga en mycket snarlik installation på en Volvo 145. Då använde jag en så kallad "underdrive pulley" med triggerhjul som man värmer på med presspassning. Det var lättare att få till rätt "trigger offset" på det sättet. Bara att vrida remskivan, för den har nämligen ingen klack som låser den i fast läge. Man nollar först motorn med orginalremskiva.

Tankarmaturen modifierade jag med dubbla bränslepickupar och en retur.

Soppaförbrukningen beror mycket på körstil, tror min rekordlåga mätning av förbrukning beror på mätfel. Men jag kommer längre på varje tank, den saken är säker!

Jag kanske ska svara på alla tekniska frågor om insprutning och tändning i denna tråd? Denna tråd ser jag mer som en bruksanvisning
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =2&t=11140

Fyll på där med frågor så ska jag göra så gott jag kan för att svara.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by amazonisten »

Hallå Stoffe!
Har du hittat bilderna än? Jag är riktigt intresserad av att se så jag förstår vad som är vad. Funderar också lite på hur långt orginal-insuget räcker i hk räknat. Att köra runt med 130- 140 häst tror jag är fullt möjligt men om man vill upp i säg 200? Behövs större spjällhus eller kanske till och med individuella spjällhus?

MVh/ Jocke
Amazon drar ifrån
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by gudu »

Eftersom detta var en utbildningstråd.

Det var någon här på forumet med en fin upphottad bil som hade en diodramp i bilen kopplat till en lambda sond då det hjälpte vid förgasarjusteringen. Vad tror ni om denna bredbandslambda med mätare? Det känns som en bra start om man vill ställa in tomgångsblandning, förgasarbestyckning eller välja nålar till su-förgasaren och sedan någon gång använda som insignal till ett insprutningssytem.

För en SU-förgasare borde det vara utmärkt att köra i olika hastigheter och undertryck och se vad blandningen blir och därefter se om man skall ha en tjockare eller smalare nål vid olika avstånd från "roten" på nålen. En slags mappning av blandningsförhållandet. Eller tänker jag fel?


http://www.hqtec.se/pc-74-3-mtx-l-bredbandslambda.aspx

Image
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Torbo »

Meget smart! jeg har tenkt på det samme og bygge en litt enklere sak... Men en ferdig sak er jo bedre... :D
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by TVR »

Bredbandslambda är ett oerhört bra hjälpmedel för att bestycka förgasare. Har själv en Innovate LM-1 som jag använt till det några gånger.

Kruxet med SU är att veta hur mycket kolven lyft vid ett visst mätvärde från lambdamätaren. Annars vet man inte var på nålen man ska slipa. Man skulle behöva bygga någon form av mätinstrument som mäter kolvens läge elektroniskt så man kan logga värdet mot lambdavärdet.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by A-masen »

Här är en tråd om nålslipning: http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=3586
Detta handlar om etanolkonvertering, men syftet med slipningen måste ju vara detsamma och därmed tillvägagångssättet.

Carbs som syns här då och då på forumet vet också mer. Förgasarteknik Söderköping.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by TVR »

Nu går vi OT i denna tråden (men jag är ju medskyldig till det sen innan):
Att slipa nålen är inte det svåra egentligen. Det är att veta till vilka mått den ska slipas. Vid E85 konvertering kan man ju i teorin generellt sikta på att öka bränslemängden med 30-40% men det blir långt från exakt. Alla motorer är olika och kräver olika nålar, speciellt om de är trimmade. Vill man ha ett bra resultat så måste man slipa dem individuellt till just sin egen motor. Har man dessutom dubbla förgasare så inser man att det kan ta lite tid att få det rätt.
Samma gäller när man jobbar med förgasare med fasta halsringar. Det är lätt att få en motor att gå bra på t ex fullgas och/eller tomgång men att få till rätt blandning i hela registret är väldigt tidsödande.


EDIT:Oj, när jag läste det kände jag att jag låter väldigt mycket som en besserwisser. Fast det är ju så det funkar med förgasarna...
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

!

Post by gudu »

Tack för svaren, på rätt väg med andra ord. KUL! :D

Får investera i en sådan när tillfälle ges och en varvräknare. Behöver nog inte ha för bråttom då jag gissar att tekniken blir billigare med tiden, då den så att säga är mainstream. (Appropå billigare teknik, hörde i dag att man kan köpa en DNA skanner för 15000 (mjukvara för 60 000) och sedan på någon timme läsa av sin arvsmassa, för några år sedan kostade det miljoner och tog år.)

Jag inbillar mig att jag kan ta lite värden vid olika varvtal och sedan tala med någon som kan förgasare och på detta sätt diskutera fram tjocklekar. Men det skulle vara kul att vet om den sedan kan läsas av med ett MegaSquirt eller VEMS.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Stoffe »

Hej nu griper trådskaparen in :)

Jag har bilderna kvar och jag vet ungefär var. Bilen har jag självklart kvar och den är till och med i oförändrat skick sen jag startade denna tråd och jag kan ju ta nya bilder förutom på de delar som jag monterat och inte syns så bra där de sitter, t ex bränsleretur i tanken.

Jag har ingen webbplats att lägga upp bilder på längre där jag själv har kontroll. Jag planerar att sätta upp en linuxbaserad webserver i framtiden på min egen internetlina men jag har inte bestämt mig ännu, sitter tyvärr bara med 3G uppkoppling hemma.

Ang E-insuget till B20 så har jag inga möjligheter till flödestest osv och jag skulle tro att 200-300 hk skulle fungera bra med det insuget? Kanske mer? Det ser ju bra utformat ut tycker jag. Betydligt bättre än A-insuget till B20 med sina dubbla 90 graders krökar till varje cylinder. Det finns folk här på forumet som är riktiga gurus på detta med flöde, trimningsgrad, laddtryck osv osv som bättre kan berätta om insuget är dugligt eller inte för högre trimningsgrad. Det brukar oxå vara en hel del andra faktorer som väger in hur mycket kraft motorn kan leverera än bara insuget.

Att uppgradera sin motor till elektronisk insprutning och fördelarbefriad tändning är inte samma sak som att trimma motorn men det öppnar upp för betydligt enklare uppgraderingar av motorn i framtiden.

Jag har testat på en annan B20 att montera det färdiga "B20-EDIS Triggerhjul Underdrive Pulley" som finns att köpa lite varstans och jag kan bekräfta att det verkar fungera mycket bra! Det borde förenkla avsevärt för de flesta som vill uppgradera till triggehjulständning (inte nödvändigtvis EDIS som jag förespråkar och själv valt).

Bredbandslambda är mycket smart att använda sig av, se bara till att den är kalibrerad rätt. Det gör man för den oinvigde själv ungefär en gång per år och det är mycket enkelt att göra. Jobbigast är att skruva ur lambdasonden ur grenröret varje gång eftersom man ska kalibrera fritt i luften.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by amazonisten »

Är det en dum fråga eller hur ställer man tändingen? Via MS? Om man tänker sig att man kör med EDIS...
Amazon drar ifrån
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Stoffe »

Hej

Det är ingen dum fråga, om du menar samma sak som att vrida fördelaren med att ställa tändningen så är svaret på frågan att man transformerar/shift (det heter ungefär så i menyn i TunerstudioMS) hela tändmappen upp eller ned ett/några steg.

När man har en ny MS-installation så ska man försöka hitta en grundmapp till en motor som ser ungefär likadan ut som den man har, jag tog 0085 fördelarmappen och gjorde om så den gick att föra över till min MS-box. Då har man ett bra utgångsläge, sen kan man ändra alla punkter för att få formen på mappen att passa närmast perfekt till den motor som avses.

Så här kan det se ut när man ställer tändningen i MegaTune.

Image
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by amazonisten »

Aaa okej. Nu funkar inte heller den bilden för mig tyvärr :? Men jag har suttit och googlat lite från och till och har nog "bilden" ganska klar för mig ändå. Men alltså, vad denna MS box gör är att styra över både tändingen och bränslestyrningen. Edisen funkar inte utan ms'n, eller någon annan "ECU"? Stoffe, du skulle inte kunna mejla mig bilderna på ditt bygge tror du? Jag skulle uppskatta det.

Joakim / iocke@hotmail.com
Amazon drar ifrån
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by A-masen »

Hej Stoffe och ni andra.
Jag kunde inte heller se bilden, men jag lyckades lura till mig den som jag skall beskriva här under:

Image

Detta är alltså Stoffes bild.

När det blir så att man inte kan se en bild kan man högerklicka på länken eller ikonen i det här fallet. Då får man upp en rullgardinsmeny. Där väljer man längst ner Egenskaper. Klicka på den. En ny ruta kommer upp. Mitt i rutan finns adressen, kopiera den med Ctrl C och gå till internetstartsidan. tryck Ctrl V på adressraden och enter. I bästa fall brukar detta fungera, men inte alltid. Det kan krångla och då är det vanligtvis "okänt filformat" eller något liknande.
Marxus
Posts: 46
Joined: Wed Apr 18, 2012 6:00 am
Location: Bollnäs

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Marxus »

Stoffe wrote:...
Jag har testat på en annan B20 att montera det färdiga "B20-EDIS Triggerhjul Underdrive Pulley" som finns att köpa lite varstans och jag kan bekräfta att det verkar fungera mycket bra! Det borde förenkla avsevärt för de flesta som vill uppgradera till triggehjulständning (inte nödvändigtvis EDIS som jag förespråkar och själv valt).
...
Jag hittar inte detta triggerhjul att köpa någonstans, någon direktlänk?
Volvo Amazon Automatic -66
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Stoffe »

Jag googlade på "B20 underdrive pulley" och då kom jag till denna webshop på länk nr 2. Ha koll så det verkligen är till Volvo B20 och inte Honda B20 som det tydligen oxå finns något som heter.

http://www.calgaryvolvoclub.com/gallery ... S+Adapter/
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Post Reply