Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Moderatorer
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Stoffe »

Detta har blivit lite som en byggbeskrivning, jag fortsätter därför att skriva lite tips och trix.

Jag byggde ett nytt MS kort av en byggsats då jag upptäckt att det är billigast att göra så även om det tar ett par timmar, det är dessutom intressant och kul att bygga MS korten och man lär sig mycket på köpet.

Nåväl, jag upptäckte att jag inte fick något bra lambdavärde på min B20 motor, de motorer som jag byggt på tidigare har varit B23or och de har fler bultar mot toppen än vad B20 har, med andra ord så är det lätt att det blir potentialskillnad mellan kaross och grenrör. Detta är förstås helt förödande om man ska ha ett bra lambdavärde! Lösningen på detta blev en M6 bult svetsad på grenröret och en kabel där jag skalat av 1 dm av höljet och en kabelsko längst ut som jag bultade fast i grenröret. Den andra ändan av kabeln monterade jag på minuspolen på batteriet så jag fick en ordentlig jordpunkt. Vips så var potentialskillnaden borta! Detta problem hade även en vän till mig på sin Cadillac med MegaSquirt. En potentialskilland på 0.1 volt räcker faktiskt till för att det ska bli helt fel lambdavärde, kan vara bra att veta vid en felsökning någon gång.

Jordningar är alltså oerhört viktigt! Ha gärna en gemensam jordpunkt någonstans dit alla jordkablar går.

Ytterligare problem som jag stött på är att mitt huvudrelä hänger sig (bränner fast) lösningen på det fick bli att slakta en datornätdel (ATX 300 watt) som innehöll lite större filterkondesatorer som dessutom är ganska snabba. De tar alltså upp strömmen snabbt (laddar upp sig själva snabbt) och jag parallellkopplade 3 st vilket räckte mer än gott och väl för att släcka gnistan som uppstår inuti reläet när elektromagneten drar kontaktorena. Det som förövrigt händer när huvudreläet bränner fast är att när man stänger av tändningen och drar ut nyckeln så fortsätter motorn att gå. Inte speciellt bra.. Mitt huvudrelä är på 70A och brände ändå.. Huvudsäkringen är på 25A men ändå så bränner mitt stora relä fast.

Hoppas fler bygger MegaSquirt nu och jag kan säkert dela med mig av min konfigurationsfil eller som det heter på MegaSquirt-språk msq-fil. Det enda som är riktigt svårt med MegaSquirt är att hitta en bra tändmapp, använd därför befintliga diagram som finns till volvo motorer och liknande motorer som den man byggt och plotta av en tändmapp därifrån.

Programmet som jag använder mig utav när jag ställer in min motor heter Megatune och det finns för Windows men fungerar även mycket bra under Wine i Linux. Annars finns TunerStudioMS som finns för både Windows och Linux. Mac användare kanske kan köra Wine-motsvarigheten som finns till OSX och köra Megatune genom det.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Amazon_Sleper »

Otroligt intressant har själv en 144a som jag hade tänkt gjort en liknande installation på har just fått tag i insug till E motorn :wink:
Hur mycke gick de lös på i runda slängar?
Å hur ter sig bränsle ekonomin?
Nu är väl min motor mera trimmad men borde ju gå ädå :)
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Hillman »

Du har inte lust att lägga upp bilder på hur dina bränsle- och tändmappar ser ut?
Vart hittar du de befintliga diagrammen du pratar om?

Har själv en B20 med MSII på. Har haft rätt mycket strul och inte så mycket tid så mappningen har dragit ut på tiden. Har iaf en körbar bränslemapp men tändningen har jag knappt jobbat alls på.

Våra lösningar på sprutet, och antagligen vad gäller motorn ocskå, skiljer förvisso en del men det kan ju ge lite grova riktlinjer för vad som funkar.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Stoffe »

bränslesystem och tändsystem lyckades jag köpa loss för totalt ca 1000 kr på skroten, sen tillkom MS boxen från USA och jag åkte på tull tyvärr. Har haft tur ett par gånger och sluppit det, vet inte om de blivit nogrannare nu.

Jag har inte kört speciellt mycket och har inte riktigt mappat klart heller så jag kan inte svara på hur mycket bättre bränslekonomin har blivit och jag lägger upp min tänd och bränslemapp som msq fil här sen så får alla del utav den. Jag har för övrigt helt gått över till TunerStudioMS nu och jag gillar det programmet skarpt.

Amazon Sleeper, det är MS du ska ha om du ska trimma, du behöver aldrig byta något annat än spridare och pump sen när du börjar gå upp i riktigt höga effekter. Detta är långt mycket bättre än dubbla su eller weber förgasare och ett EDIS tändsystem räcker väldigt långt även det. Relativt lätt att ställa in oxå.

Hillman, har du bilder på din installation och ställ gärna MS relaterade frågor så ska jag försöka svara på det så gott jag kan.

Jag hittade alla volvos tändmappar år 75-85 på k-jet.org där bland annat 0085 mappen fanns, jag hittar inte tillbaka dit just för tillfället. ska leta lite.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Hillman »

Hade tänkt vänta med att lägga ut en projekttråd tills jag har ett system som fungerar som jag vill men eftersom det aldrig verkar hända så kanske det är läge att starta en tråd nu.

Vill inte stampa in på din tråd med en massa grejor om mitt bygge så ska försöka starta upp en egen tråd innan helgen är slut.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Stoffe »

Ja gör det, starta en egen tråd. Det ser jag och säkert många andra fram emot! :) Jag har en någorlunda bra grovmapp nu i fall om det är någon som absolut inte kan vänta tills jag lägger upp den mappen som blir när jag fininställt alla parametrar.

Mina mappar är föresten i 12x12 format. Dvs 144 punkter där man kan ställa varje punkt individuellt. Jag mappar mot en universal smalbandslambda från biltema (det finns billiga smalbandslambdor på fler ställen oxå). Bränslemappen kallas för VE Table (VE = Volumetric Efficiency, läs mer om det här http://en.wikipedia.org/wiki/Volumetric_efficiency) och tändmappen kallas för SparkAdvance Table och ser ut på samma sätt som VE mappen.

Detta är ett exempel på en mapp.
Image.
Den axeln som ligger ner är varvtal, den som går in mot djupet är vakum i insuget och höjden är procent utav VE. När motorn sedan går så ser man en punkt som vandrar runt i 3D mappen och man ser lambdavärdet samtidigt, då ser man om motorn får för mycket eller för lite bränsle.

Tändmappar kan man däremot inte ställa in mot lambdavärde då lambdavärdet enbart visar om motorn får för mycket eller för lite bränsle. Tändmappen är väldigt svår att ställa in och ställer man upp för mycket tändning så spikar det. Spikningar tar död på motorer på nolltid och det är inte säkert att man hör dom. En knacksensor tar upp mycket annat skrammel och ljud i från motorn och en sån vågar i alla fall inte jag lita på till 100%. Ett sätt som sägs fungera bra är ett bromsrör som man monterat vid ett motorfäste i ena ändan och andra ändan drar man in i kupén med en tratt och lyssnar sig fram till hur mycket tändning man vill ställa upp. För låg tändning ger dålig effekt och hög bränsleförbrukning, tändinställningen förändras med kompressionen på motorn vilket kan vara bra att veta.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Stoffe »

Nu har Megasquirt Amazonen har fått besöka svensk bilprovning med följande resulatat

Fordonet har följande fel:

1. Ändring: motor, reg.besiktning alt. återställande. Besiktningen ska utföras av Bilprovningen.

De klagade på att insprutarinsuget satt på och att det var insprutning på den, jag frågade hur det ens var möjligt att besikta med dubbla Weber 45or då och jag fick inget vettigt svar. För det tycker jag i så fall aldrig någonsin ens borde få vara godkänt om inte insprutning är det... Jag fick inget vettigt svar på den frågan och de 4 gubbarna som besiktade min bil var på fruktansvärt dåligt humör dessutom. Det var bilprovningen Uppsala, Fyrislund som jag besiktade på för övrigt...

Så hur ska jag göra för att få den godkänd? Det är ju inga avgaskrav och max 149,9 hk tillåtet i Amazoner med skivor fram som jag har på min -69.

Eller måste jag byta ner mig till förgasare igen...? :?
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Blomquist »

Tråkig läsning detta, men är det inte lika bra att få det regbesiktigat då? Bygga tillbaka
tycker jag låter jobbigare..
210 -64, 223 -68
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Stoffe »

Tack för stödet Blomqvist, jag ska ringa en besiktingsingengör på måndag och höra mig för hur jag ska göra. Det kanske räcker att höja effekten på regbeviset? Köra motorn i bromsbänk osv så man får en klar effektuppgift. ja då är det väll lika bra och montera en turbo oxå så man även får den godkänd.. Jag återkommer i denna tråd hur man ska göra för att det ska bli möjligt. Föresten så finns en relativt bra mapp till min motor tillgänglig för de som vill ha den, skicka pm vid behov.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Devil »

Hej! Ny här på forumet och kollar mest runt i trådarna och fick se ditt problem. Jag åkte Amzing med B20E för ca5-6 år sedan. Regbesiktade den motorn ihop med automat, 240 axel och bladfjädring utan problem. Skrev ett eget intyg att det var jag som byggt bilen och att motorn motsvarade 74 års B20E. Besiktningsgubben var nöjd med det. Mitt råd är dock att prata med någon som regbesiktar fordon(ej drag o sånt) om hur han vill ha det :D
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Stoffe »

Välkommen till Amazonforumet Devil!

Tack för tipset, bladfjädrar på amazon? Det lät verkligen annorlunda, starta gärna en egen tråd och berätta med lite bilder under Custom Showroom.

Jag orkade inte hålla på med att regbesikta i år, jag har ju en turbomotor ståendes och det är ju den jag vill ha intypad egentligen. Så jag tog en ställbar bränsletrycksregulator och justerade ner bränsletrycket från 3 bar till 0,2 bar och monterade på en förgasare med tillhörande insug och grenrör. Jag lät megasquirt sitta kvar med EDIS tändningen. Sen besiktade jag och körde hem och bytte tillbaka. Det kändes lite konstigt sen när allt hade blivit tillbakabytt för det var ingen fysisk förändring från när jag började på morgonen med bilen tills jag hade byggt tillbaka den på kvällen. Enbart ett godkännade på ett papper att jag får köra med bilen i 2 år.

Att regbesikta med högre effekt är en genväg till att få det godkänt med insprutning, att bygga en motor motsvarande B20E verkar som en smart idé! Ang turbomotor så skulle man kunna säga att man byggt en Volvo B20 liknande SAABs turbomotor med 145 hk som förövrigt oxå heter B20 med någon bokstav på slutet.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Stoffe »

Nu tänkte jag berätta vad min Amazon med MegaSquirt och EDIS drar per mil, ej speciellt snål körning med omkörningar och hastigheter runt 90-100 km/h och dessutom fick jag bogsera en annan bil i 2,5 mil. på ca 20 mil fick jag bara i ungefär 12 liter, mer nogranna beräkningar blev 0,66 liter/milen vilket jag tycker är mycket bra!! Jag har ej någon fungerande överväxel för övrigt.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
mikkell
Posts: 49
Joined: Sun Nov 23, 2008 6:42 pm

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by mikkell »

vad kostar det på en höft att fixa till megaSquirt med lite lull lull runt omkring? lät ju väldigt intressant med 0.66 i förbrukning..=)
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Hillman »

ni får ursäkta om det blir konstigt ibland nu när jag skriver, spillde nudlar i datorn när jag skulle gå förbi vid lunchen idag och nu funkar tangenbordet lite halvkass.

Hursom...jag har inte direkt räknat ihop kostnaderna för mitt nån gång men kan ju göra ett litet överslag iaf.

-Själva sprutet, msII, v3.0, sam en LC1 bredbandslambda köpte jag från USA för ca 4500:- inklusive tull, moms och frakt.
-Bosch gröna spridare köpte jag från nån kille på turbo performance club för 50:-/st
-Dränkbar bränslepump från okänd BMW-modell köpte jag på aros veteranmarknad för 100:-
-Soppaslang tror jag kostade 100:-/m från micro.
-Svarvade sedan spridarfästen till insugen av en aluklump jag fått och fick dessa svetsade i mina weberinsug för 500:-


Saker jag fick tag på gratis:
-trckregulator från en Honda CRX - fick
-Fuelrail tillverkade jag själv med delar från Honda CRX
-vattentempgivare, lufttempgivare, tps - fick
-Soppafilter - hade
-Körde tidigare brütarlös tändning och använder nu fördelaren som trigger.
-Hållare till tps:en och rulle till gasvajern tillverkade jag själv och satte direkt på spjällaxeln till webrarna som numera fungerar som spjäll.
-reläkort/box - tillverkade själv, kostade ca 500:- har jag för mig

Vet inte om jag har glömt något men runt 6000:- kan det nog ha kostat totalt.

Räknar vi in en del missöden blir de mer men det är en annan historia
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Amazon -69 med MegaSquirt MS2 V3.0 byggt på en B20

Post by Stoffe »

Det blir ännu billigare att bygga boxen själv, den finns som byggsats hos bland annat diyautotune.com det krävs tidigare elektronik erfarenhet men det är inget omöjligt projekt för en nybörjare. Manualen är mycket tydlig dessutom.

Ett V3.0 kort och med MSII processor (vilket är det senaste kortet och nyaste processorn i ordningen) så kostar en byggsats 247$ vilket blir ca 2500 kr sen tillkommer frakt och även tull om man har otur. Vissa paket slinker igenom ändå har jag märkt. Det blir ännu billigare om man t ex väljer MSI processorn. V2.2 kortet rekomenderas inte längre har jag sett för den är inte lika stabil som V3.0 kortet, exakt varför vet jag ej och jag har bara byggt med V3.0.

Klarar man sig med smalbandslambda så sjunker kostnaden ytterligare en rejäl slant. BB-lambda är ju lite lyxigare men helt klart bättre.

Delarna i insprutning som spridare, tps, tempgivare osv går faktiskt att ta från i princip vilken bil som helst förutsatt att det sitter en elektronisk insprutningsmotor i den.

Hillman, du kan väll visa en bild på din installation när du rensat tangentbordet från nudlar?
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Post Reply