Overhaling av su forgassere

Moderatorer
Post Reply
volvo145
Posts: 7
Joined: Fri May 01, 2009 10:41 pm

Overhaling av su forgassere

Post by volvo145 »

Noen som vet hvor jeg får tak i overhalingsett til disse? Og åssen skaljeg kontrollere slitasjen på disse? Er snakk om sportmotorforgassere.
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Overhaling av su forgassere

Post by UKRUSE »

Renoveringssats till SU HS6 kan du köpa från bl.a VP Autoparts. Renoveringssatsen innehåller alla delar du behöver utom nålar.
Det du ska kontrollera är slitaget på spjällaxlar och dess bussningar samt nålar, munstycken och flottörventiler.
För att byta bussningar krävs att du har brotchar för detta.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: Overhaling av su forgassere

Post by JE Jr »

http://www.forgasarteknik.se" onclick="window.open(this.href);return false; har också delarna du behöver
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
volvo145
Posts: 7
Joined: Fri May 01, 2009 10:41 pm

Re: Overhaling av su forgassere

Post by volvo145 »

Satt forgasserne på motoren i dag. Var ikke mye slakk i de og de så uskrudd ut. Bilen gikk fint på tomgang og hadde bra respons. Noen som har tips til kamaksel jeg burde bruke med disse forgasserne. Kanskje en trimtopp hadde vert greit også?
volvo145
Posts: 7
Joined: Fri May 01, 2009 10:41 pm

Re: Overhaling av su forgassere

Post by volvo145 »

Bilen gikk finere en orginalgassernen med doble su gasserne. Så jeg skal levere en a topp til planing. Hvor mye burde jeg plane denne? Skal ha en ganske kvass kam med bra dreiemoment. Noen tips til kam? Takker veldig for svar da jeg skal ha toppen på planing til uka.
volvo145
Posts: 7
Joined: Fri May 01, 2009 10:41 pm

Re: Overhaling av su forgassere

Post by volvo145 »

Når jeg skal porte, kan jeg ta og slipe vekk den nuppen som stikker ned som ventilen går igjennom? Og kan jeg ta bort de ringene som stikker ut av innsugskanalen? Noen som har tips til tråder som handler om porting?
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Overhaling av su forgassere

Post by Rekordabilly »

En K eller D-kam passar bra till ett par Su, plana toppen 1,5.2mm. Portning finns det måga skolor i, men slipa bort knölen i grytan på avgassidan och ta bort ev gjutskägg och ojämnheter, och visst du kan ta bort ringarna i insugen och slipa bort kanten och snygga till. Sen kan det också vara bra att få tag på en av de nyare B20 topparna med 44-35 ventiler, funkar bra på en B18 :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
volvo145
Posts: 7
Joined: Fri May 01, 2009 10:41 pm

Re: Overhaling av su forgassere

Post by volvo145 »

Det er 44-35mm på toppen min. Han som skal plane den tar 1,4mm. og så skal jeg vel porte litt også pluss at jeg skal ha på r kam.
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Overhaling av su forgassere

Post by Rekordabilly »

Ok, tänk bara på att runda av kanterna i förbränningsrummen efter planing för att undvika spikningar :D Sen har jag inga bra erfarenheter med Su tillsammans med en R-kam, denna kräver dubbla 40-45:or för att funka riktigt bra plus att den har dåligt ork på låga varv, men...visst allt går ju :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
volvo145
Posts: 7
Joined: Fri May 01, 2009 10:41 pm

Re: Overhaling av su forgassere

Post by volvo145 »

Før køra på over 4000 varv hele tiden da 8) Blir handla inn nye gassere når jeg får penger. Su gasserne har jeg fått av pappa. Noen som vet åssen gassere det er og hvor lang de rekker til? Gasserne sitter på et svart innsug som har et skrudd lokk mellom gasserne og det er et plastdeksel på siden pluss luftfilterboks med forvarming.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Overhaling av su forgassere

Post by Torbo »

volvo145 wrote:Når jeg skal porte, kan jeg ta og slipe vekk den nuppen som stikker ned som ventilen går igjennom? Og kan jeg ta bort de ringene som stikker ut av innsugskanalen? Noen som har tips til tråder som handler om porting?
Jeg tror du kan spare den jobben med å ta vekk ringene på innsuget. For store kanaler reduserer fylling ved lavere turtall. Og med moderat kam som K og D, så er kanalene gode, men det går an å ta vekk skarpe kanter og kanskje gjøre litt mer plas rundt ventilene, men pass på her, da det ikke er for mye materiale å ta av, og med tynt gods kan det få uante konsekvenser.
Gjør heller litt mer plass rundt innsugningsventilene. Ekstra på tenpluggsiden for innsugsventilen og litt på ekosventilen på motsatt side av eksosventilen. Tenk det er forskjøvet åttetall. På den måten vil ikke innsugningslufta komme så nær eksosutblåsingen.
Denne er ikke dum: Image
Samtidig få du litt bedre virvel i innsuget og god fordeling av forbrenningen.
Penger kan sendes til meg via PM... :)
Vet ikke hva slikt koster, men det finner du nok ut av. og så må du holde dette hemmelig!

Og så må du klippe til en plate som passer nedi komp.rommet der hvor ventilene sitter så du slipper å få hakk i setene.
Med denne modifikajsonen må du kanskje ta av en halv til en mm mer av toppen, men ded må regnes ut.
Du kan sjekke denne: Selv om du ike gjør det samme:
http://forum.pvklubben.no/viewtopic.php ... &start=195
Post Reply