Avgasport

Moderatorer
Post Reply
55chevy
Posts: 4
Joined: Thu Apr 23, 2009 8:04 pm

Avgasport

Post by 55chevy »

Tjena.

Skulle påbörja min andra portning nu. Det är en B18 topp.
Har läst i ett inlägg här på sidan om att porta om avgaskanalen till en D-port och
höja golvet för att få till en bra radie.
Om jag svetsar som på bilden kommer kanalen bli mindre. Förstör detta för flödet?
Vill helst inte öppna upp avgaskanalen mer eftersom jag gärna vill använda ett
"standard" extraktorrör.

Image
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Avgasport

Post by Arne »

Jag har för mig att jag läst någonstans i Sävarturbos forum om detta. Kanske du får svar där för de trimmar mycke B18/B20 motorer. http://www.savarturbo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
AVG
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasport

Post by J.LUNDIN »

Genom att svetsa upp botten ytan så kan man snygga till den korta radien vid ventilsätet. Som kanalen ser ut i originalskick så är radien allt för liten, vilket i praktiken innebär att kanalens area inte utnyttjas effektivt. Det finns en bra bild på forumet på en silikon avgjutning som visar hur kanalen bör se efter uppsvetsning och bearbetning. Denna kanal är på intet sätt fulländad vad gäller flödet men den flödar i detta utseende extremt bra. Jämfört med originalkanalen så har flödet förbättrats med mer än 100% och det får man väl anse som bra.. :D
55chevy
Posts: 4
Joined: Thu Apr 23, 2009 8:04 pm

Re: Avgasport

Post by 55chevy »

ja 100% förbättring låter ju fin fint de :wink:
Du kanske ni kan svara på vad som händer med varvtalsregistret när man höjer insugningskanalen.
Självklart spelar kammen in, men förlorar man bottenvrid? Sedan vilken vinkel är att föredra?

tack tack :D
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasport

Post by J.LUNDIN »

Finns det över huvud taget ett direkt samband mellan höjd insugskanal och ändrat varvtalsregister...? Min personliga uppfattning är att det som till stor del styr registret är kamtid och rörlängder (avstämning). Det som kan påverkas av förändrad vinkel är kvalitén på förbränningen genom förändring av bränsleluftblandningens introduktion i cylindern dvs. swirl och tumble.

Vald vinkel, den värsta vinkel du kan ha på en kanal lär vara 11 grader, därefter blir ventilstyrningen oändligt lång,,, :D
Som vanligt går det inte att svara på vilken vinkel som är optimal eftersom man alltid måste ta hänsyn till en rad med inverkande parametrar och då återstår det som alltid, att ta fram en mängd olika modeller och prova, prova,prova. Får man tro en del SAE rapporter så får inte insugsröret mot toppen ha någon nämnvärd ändring av kanalens riktning. Att ha en uppvinklad kanal i toppen och mot denna ha en horisontellt liggande förgasare är således ingen bra design, det är definitivt inte optimalt även om den i praktiken fungerar.

Det som är dåligt med just B18/20 toppens insug är den långa inner radien. Om det funnits tillräckligt med gods på insidan så skulle jag ha provat med att platta till radien. Hur man gör finns beskrivet av flera personer bl.a. av Jim Fueling som även har ett patent på just detta område. Vad man än försöker göra med originalkanalen så är den rätt rutten i sin design, ger man sig på inner radien så måste man även åtgärda den yttre radien annars blir det helt fel på flera sätt. (jag har några intressanta uppslag om vad man kanske kan göra, men dessa behåller jag tills vidare för mig själv, jag måste testa dom innan jag säger något mer om det hela... :D )

Ser man till borret på en B18/20 så är det alldeles för litet vilket gör att den fria ytan mellan ventil och cylindervägg är på tok för kort. Man får med andra ord aldrig till en riktigt effektiv flödesarea runt ventilen eftersom cylinderväggen skärmar av allt för mycket. Man kan gå två vägar runt det hela, antingen större borr med allt vad det innebär eller använda mindre insugsventil och göra porten effektivare. I slutändan så kokar det hela ner till den tidsarea som effektuttaget kräver, här kommer val av kamtiderna in. Tyvärr är allting betydligt svårare att få till i verkligheten än att bara vinkla om en insugskanal, där hittar du ingen helig Graal.... :D
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: Avgasport

Post by JE Jr »

J.LUNDIN wrote:(jag har några intressanta uppslag om vad man kanske kan göra, men dessa behåller jag tills vidare för mig själv, jag måste testa dom innan jag säger något mer om det hela... :D )
"Retro-toppen"? 8)
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasport

Post by J.LUNDIN »

:D :D :wink:
matza
Posts: 73
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:26 pm

"Retrotoppen", Avgasport

Post by matza »

När i tiden dyker den upp?
55chevy
Posts: 4
Joined: Thu Apr 23, 2009 8:04 pm

Re: Avgasport

Post by 55chevy »

Så att höja insugskanalen lönar sig inte så mkt då, Om man inte letar efter dom sista pollarna?
självklart hade jag tänkt fräsa av insuget så det får rätt vinkel mot kanalen.

Tack tack för svaren :D
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Avgasport

Post by J.LUNDIN »

När blir toppen klar? Det som just nu står på agendan är att få till vattenkanalerna i toppen. Som vanligt är tidsplanen helt beroende av hur mycket tid och pengar man lägger ner. Tanken med projektet är och har hela tiden varit att det skall ha en så låg budget som det bara går. Min personliga erfarenhet av olika gjutprojekt är att det brukar blir dyrt ändå i slutändan även om man gör det mesta själv. Jag har förövrigt just avslutat två gjutprojekt, varav det ena är ett torrsumps tråg till min B20 motor.... :D

Som svar på vinklad insugskanal. Den exakta vinkeln på kanalen är mindre viktig,den får den vinkel den får då allt annat är perfekt. Det som gäller är att få till bra radier innan övergången till grytan under ventilen och därigenom få luften att utnyttja hela kanalarean, detta utan att få separation någonstans. Sedan är det också viktigt att man får rätt gashastighet i kanalen samt att det är så fritt det går runt ventilen vid dess öppning. Det man slås av vid flödestest av denna topp är att så fort ventilen lämnar toppens deckplan vilket sker vid ca: 10mms lyft så tenderar flödeskurvan att plana ut och det hänger ihop med att en stor del av ventilens öppningsarea avskärmas av cylinderväggen. Det finns tre vägar att gå för att förbättra detta, större borr, mindre ventil eller vinkla om ventilens öppning några grader så att den pekar mot en punkt på cylinderns centrumlinje. Med detta tilltag kommer ventilen att peka inåt mot cylindern vid fullt lyft istället för att följa cylinderväggen,avskärmningen blir då mindre uttalad.
Jag har påpekat det tidigare och det kan påpekas igen, förbränningsrum av badkars typ är en dålig design, både vad gäller flöde och förbrännings effektivitet. Skall denna typ av topp fungera bra så blir det till att svetsa upp och forma om förbränningsrummet helt. Placeringen av tändstiften är inte heller en höjdare. Tillsammans med usla kanaler så gör detta att det ur min synvinkel är enklare att gjuta upp en helt ny topp där alla tokigheter är åtgärdade. Att det sedan kanske inte är ekonomiskt försvarbart är en annan sak, men ibland vill man göra saker och ting bara för sakens egna skull.. :D Livet vore bra mycket tråkigare utan en och annan vettvilling, eller hur... :D
Post Reply