Extractor bygge
-
- Posts: 282
- Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
- Location: Malmö
Extractor bygge
Hade tänkt att snickra ihop ett eget extractorrör så jag undrar om det finns någon som har möjlighet att måtta av ett 4-2-1 rör typ KG kanske med en måttsatt skiss hade inte varit fel. Vem vet det kanske finns fler som har samma ide'
-
- Posts: 127
- Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am
Re: Extractor bygge
Jag ska bygga ett eget men det kommer att bli kortare och med tunnare rör dimension än KG:s rör. Vad är det för trimningsgrad på din motor? Erland.
-
- Posts: 282
- Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
- Location: Malmö
Re: Extractor bygge
Hej, jo blocket är ett oborrat B20 med lättade och viktade stakar, blanserad vev, egenportad topp med 44 40 ventiler standard fjädrar, NH 1249 kam, dubbla Solex 40, Volvos E-rör. Men jag hade tänkt att göra en ny topp efter dina teorier med standard ventiler (44 35) och dubbla fjädrar, samt ev byta kammen till en Timo 840 eller en Kg 5. Jag skulle vilja kunna plocka ut någonstans runt 180-200 hk. Jag vet att det är inte lätt att nå dom siffrorna om man inte har en bra topp med rätt flöde, och jag tycker det är kul att prova på portningen själv då man alltid lär sig något nytt
-
- Posts: 127
- Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am
Re: Extractor bygge
Här är en Pipemax beräkning av ett 4-2-1 rör med komplett avgassystem. Max effekt vid 6200 varv med 115% verkningsgrad. Strax över 190 hästar.
--- Tri-Y Header Design Specs --- for 2.032 Liters from 4200 to 6700 RPM
1st Y-Segment Dia. MM= 35.818 Length= 373.8 to 408.0 MM long
2nd Y-Segment Dia. MM= 38.993 Length= 373.8 to 408.0 MM long
--- Header Collector Specs (Conventional Straight Tube) ---
Diameter MM= 54.995 to 61.345 Tuned Lengths= 436.8 best and 218.4 or 873.6
H-Pipe= 436.8 X-Pipe= 1747.1 distance behind end of Primary Tube ends
-- Total Exhaust System Tuned Lengths (Primary ends to TailPipe end) --
Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 436.8 , 873.6 , 1747.1 , 3494.2 MM long
Worst HP/TQ Loss Collector Lengths= 655.2 , 1310.3 , 2620.7 , 5241.3 MM long
Erland.
Note=> measured from where the Primary Pipes end inside the Collector to
the point the tailpipe exits into the atmosphere.
Note-> all Pipe Diameters are OD and based-off 1.588 MM Pipe thickness
---- Primary Pipe's Harmonics ----
3rd Harmonic = 747.6 MM long, both Y-Segments combined Length, best TQ + HP
---- Collector's Harmonics (includes Intermediate, Muffler , TailPipe) ----
1st Harmonic = 3494.2 MM long ... longest with Mufflers and TailPipes
2nd Harmonic = 1747.1 MM long ... longest recommended with Mufflers
3rd Harmonic = 873.6 MM long ... more bottom-end Torque
4th Harmonic = 436.8 MM long ... highly recommended , best Torque Curve
5th Harmonic = 218.4 MM long ... reduced Torque , more top-end HP sometimes
6th Harmonic = 109.2 MM long ... reduced Torque , not recommended
Bra är om man kan sätta första ljuddämparen så den öppnar upp area en reller två kollektorlängder efter primärrören. Erland.
--- Tri-Y Header Design Specs --- for 2.032 Liters from 4200 to 6700 RPM
1st Y-Segment Dia. MM= 35.818 Length= 373.8 to 408.0 MM long
2nd Y-Segment Dia. MM= 38.993 Length= 373.8 to 408.0 MM long
--- Header Collector Specs (Conventional Straight Tube) ---
Diameter MM= 54.995 to 61.345 Tuned Lengths= 436.8 best and 218.4 or 873.6
H-Pipe= 436.8 X-Pipe= 1747.1 distance behind end of Primary Tube ends
-- Total Exhaust System Tuned Lengths (Primary ends to TailPipe end) --
Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 436.8 , 873.6 , 1747.1 , 3494.2 MM long
Worst HP/TQ Loss Collector Lengths= 655.2 , 1310.3 , 2620.7 , 5241.3 MM long
Erland.
Note=> measured from where the Primary Pipes end inside the Collector to
the point the tailpipe exits into the atmosphere.
Note-> all Pipe Diameters are OD and based-off 1.588 MM Pipe thickness
---- Primary Pipe's Harmonics ----
3rd Harmonic = 747.6 MM long, both Y-Segments combined Length, best TQ + HP
---- Collector's Harmonics (includes Intermediate, Muffler , TailPipe) ----
1st Harmonic = 3494.2 MM long ... longest with Mufflers and TailPipes
2nd Harmonic = 1747.1 MM long ... longest recommended with Mufflers
3rd Harmonic = 873.6 MM long ... more bottom-end Torque
4th Harmonic = 436.8 MM long ... highly recommended , best Torque Curve
5th Harmonic = 218.4 MM long ... reduced Torque , more top-end HP sometimes
6th Harmonic = 109.2 MM long ... reduced Torque , not recommended
Bra är om man kan sätta första ljuddämparen så den öppnar upp area en reller två kollektorlängder efter primärrören. Erland.
-
- Posts: 282
- Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
- Location: Malmö
Re: Extractor bygge
Hmm intressant då är det bara att sätta igång att kapa till rörlängder och svetsa, den här beräkningen är den baserad på ett visst flöde på toppen? Och isåfall har väl även förgasarstolek och insugens längd betydelse i sammanhanget? När det gäller totala längeden på systemet så är man ju lite låst till bilens längd och då stämmer väl inte uträkningen, och val av dämpare påverkar förmodligen också en hel del?
Re: Extractor bygge
jag hoppar in här jag har bockat rör till extraktor bygge men har ej haft tid att på börja bygget .nu till frågan som är ,fästena till rören som sitter mot toppen på orginal grenröret kan man ta och kapa väck dessa och svetsa fast dessa på rören som man skall bygga .någon som vet vad det är för gods i orginalgrenröret på amazon ex stål gjute eller vanligt gjutgods +vad skall man ha för pinne när detta svetsas. missade denna lektion i skolan hehe.
Re: Extractor bygge
Räkna med att det är vanligt "bonn gjutjärn" så blir du inte besviken.... Gjutstål används av vissa fabrikanter till svänghjul och liknande. Det är med andra ord nickelhaltig svetspinne som gäller. Varför blanda in bitar från originalgrenröret i extraktorrörs bygget, det är väl svårt nog att få till det. Nya flänsar av rätt material vattenskär man ut, det är bara att göra en enkel ritning på papper i skala 1:1 som dom kan scanna in......
Re: Extractor bygge
Ännu enklare är ju att nyttja redan befintliga ritningar
http://ajden.se/flansar/volvo_B20.dwg
http://ajden.se/flansar/volvo_B20.dwg
/fredrik @ http://www.swecars.com
-
- Posts: 282
- Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
- Location: Malmö
Re: Extractor bygge
Jo så ringde man på en annons i dag på lite delar, men naturilgvis så fanns inte det jag skulle ha Men... han hade något annat, nämligen en vattenskuren platta till ett extractor bygge som aldrig blivit använd och den var (man nästan skäms) mycket mycket billig
-
- Posts: 127
- Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am
Re: Extractor bygge
Placeringen av ljuddämparna gör en hel del. Eftersom extraktorröret ska ge omvända pulser tillbaka upp mot avgasventilen så krävs det att arean blir större efter var del av röret. Om man kopplar kollektorn direkt till avgassystemet så sker ingen reflektion förrän vid nästa areaökning. Därför är det bra att försöka få till rätt avstånd mellan första ljuddämparen och kollektorn. Gärna alla ljuddämparna och slutröret om det går men den första är viktigast. Flödet som krävs i toppen in är vid 28" ungefär lika mycket som hästarna i en 4:a så ca 190cfm. Erland.
Re: Extractor bygge
...så med andra ord är t.ex. Timo steg1 röret till b20 med samma dia på primär och sekundär inte så vettiga?
Typ1: Pri44,5 Sek 44,5 Ut 60 mm
Har motsvarande modell med samma diametrar i min B230E (med k-kam och 2.5") (sorry för OT) men det blev ingen skillnad mot std.
Typ1: Pri44,5 Sek 44,5 Ut 60 mm
Har motsvarande modell med samma diametrar i min B230E (med k-kam och 2.5") (sorry för OT) men det blev ingen skillnad mot std.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
-
- Posts: 127
- Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am
Re: Extractor bygge
Timo rören är nog beeräknade på Hedenhös tiden. På Kina crossar har jag fått samma effekt med grövre och tunnare rör men längderna blir helt olika. Ju tunnare ett rör är desto kortare måste det vara för att tuna på samma varvtal. Detta beror på att pulsen som går med ljudets hastighet går med och mot flödet. Ju tunnare röret är desto högre blir flödeshastigheten. Detta innebär att pulsen går snabbare ut men långsammare in. Tiden när pulsen är hjälpt av flödet respektive när pulsen är motarbetad av flödet minskar med ökad hastighet. Jämför med att simma i en å medströms och motströms. Pipemax beräkningarna har fungerat bättre än något annat jag har provat hittills. Det är en fördel med ökande diameter på flera punkter i röret eftersom man får flera reflektionspunkter och på så vis får ett rör som har ett bredare register där det hjälper till på bekostnad av maxeffekten.
En bred effektkurva med något lägre toppeffekt är att föredra. Grenrör är komplicerade och jag kommer att uppdatera min hemsida inom kort när det gäller 4-takts teknik. Erland.
En bred effektkurva med något lägre toppeffekt är att föredra. Grenrör är komplicerade och jag kommer att uppdatera min hemsida inom kort när det gäller 4-takts teknik. Erland.
-
- Posts: 282
- Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
- Location: Malmö
Re: Extractor bygge
Jag hittade en rätt så intressant avhandling i detta ämmnet i min dator och där har man kommit fram till att en ökning av diametern efter varje steg är det bästa vilket närmst påmminner om en megafon. Jag ska se om jag kan lägga ut den på mågot sätt för det är rätt intressant läsning
Re: Extractor bygge
Ett tips i sammanhanget för dom som vill ha en fläns att bygga på, är att klracing.se har flänsar även till b20.... kostar förvisso 550kr (överpris?) Men det är smidigt å kunna köpa ett om man inte har kontakter som kan skära ut en till en!
Re: Extractor bygge
Det låter som ett mycket överkomligt pris för färdiga flänsar, du kan ju alltid prova att köpa en bit stål och fila själv så får du se om det är mödan värt. Bra stål är skitdyrt numer och det beror på att kineserna dammsög stålmarknaden för ett antal år sedan.....