Extractor bygge

Moderatorer
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Extractor bygge

Post by Rekordabilly »

Hade tänkt att snickra ihop ett eget extractorrör så jag undrar om det finns någon som har möjlighet att måtta av ett 4-2-1 rör typ KG kanske med en måttsatt skiss hade inte varit fel. Vem vet det kanske finns fler som har samma ide' :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Extractor bygge

Post by Erland Cox »

Jag ska bygga ett eget men det kommer att bli kortare och med tunnare rör dimension än KG:s rör. Vad är det för trimningsgrad på din motor? Erland.
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Extractor bygge

Post by Rekordabilly »

Hej, jo blocket är ett oborrat B20 med lättade och viktade stakar, blanserad vev, egenportad topp med 44 40 ventiler standard fjädrar, NH 1249 kam, dubbla Solex 40, Volvos E-rör. Men jag hade tänkt att göra en ny topp efter dina teorier med standard ventiler (44 35) och dubbla fjädrar, samt ev byta kammen till en Timo 840 eller en Kg 5. Jag skulle vilja kunna plocka ut någonstans runt 180-200 hk. Jag vet att det är inte lätt att nå dom siffrorna om man inte har en bra topp med rätt flöde, och jag tycker det är kul att prova på portningen själv då man alltid lär sig något nytt :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Extractor bygge

Post by Erland Cox »

Här är en Pipemax beräkning av ett 4-2-1 rör med komplett avgassystem. Max effekt vid 6200 varv med 115% verkningsgrad. Strax över 190 hästar.

--- Tri-Y Header Design Specs --- for 2.032 Liters from 4200 to 6700 RPM

1st Y-Segment Dia. MM= 35.818 Length= 373.8 to 408.0 MM long
2nd Y-Segment Dia. MM= 38.993 Length= 373.8 to 408.0 MM long

--- Header Collector Specs (Conventional Straight Tube) ---
Diameter MM= 54.995 to 61.345 Tuned Lengths= 436.8 best and 218.4 or 873.6

H-Pipe= 436.8 X-Pipe= 1747.1 distance behind end of Primary Tube ends

-- Total Exhaust System Tuned Lengths (Primary ends to TailPipe end) --
Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 436.8 , 873.6 , 1747.1 , 3494.2 MM long

Worst HP/TQ Loss Collector Lengths= 655.2 , 1310.3 , 2620.7 , 5241.3 MM long

Erland.

Note=> measured from where the Primary Pipes end inside the Collector to
the point the tailpipe exits into the atmosphere.

Note-> all Pipe Diameters are OD and based-off 1.588 MM Pipe thickness

---- Primary Pipe's Harmonics ----
3rd Harmonic = 747.6 MM long, both Y-Segments combined Length, best TQ + HP

---- Collector's Harmonics (includes Intermediate, Muffler , TailPipe) ----
1st Harmonic = 3494.2 MM long ... longest with Mufflers and TailPipes
2nd Harmonic = 1747.1 MM long ... longest recommended with Mufflers
3rd Harmonic = 873.6 MM long ... more bottom-end Torque
4th Harmonic = 436.8 MM long ... highly recommended , best Torque Curve
5th Harmonic = 218.4 MM long ... reduced Torque , more top-end HP sometimes
6th Harmonic = 109.2 MM long ... reduced Torque , not recommended

Bra är om man kan sätta första ljuddämparen så den öppnar upp area en reller två kollektorlängder efter primärrören. Erland.
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Extractor bygge

Post by Rekordabilly »

Hmm intressant då är det bara att sätta igång att kapa till rörlängder och svetsa, den här beräkningen är den baserad på ett visst flöde på toppen? Och isåfall har väl även förgasarstolek och insugens längd betydelse i sammanhanget? När det gäller totala längeden på systemet så är man ju lite låst till bilens längd och då stämmer väl inte uträkningen, och val av dämpare påverkar förmodligen också en hel del? :roll:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
mikael
Posts: 157
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:12 pm
Location: värnamo

Re: Extractor bygge

Post by mikael »

jag hoppar in här jag har bockat rör till extraktor bygge men har ej haft tid att på börja bygget .nu till frågan som är ,fästena till rören som sitter mot toppen på orginal grenröret kan man ta och kapa väck dessa och svetsa fast dessa på rören som man skall bygga .någon som vet vad det är för gods i orginalgrenröret på amazon ex stål gjute eller vanligt gjutgods +vad skall man ha för pinne när detta svetsas. missade denna lektion i skolan hehe.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Extractor bygge

Post by J.LUNDIN »

Räkna med att det är vanligt "bonn gjutjärn" så blir du inte besviken.... :D Gjutstål används av vissa fabrikanter till svänghjul och liknande. Det är med andra ord nickelhaltig svetspinne som gäller. Varför blanda in bitar från originalgrenröret i extraktorrörs bygget, det är väl svårt nog att få till det. Nya flänsar av rätt material vattenskär man ut, det är bara att göra en enkel ritning på papper i skala 1:1 som dom kan scanna in...... :D
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Extractor bygge

Post by fretchi »

Ännu enklare är ju att nyttja redan befintliga ritningar :)
http://ajden.se/flansar/volvo_B20.dwg
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Extractor bygge

Post by Rekordabilly »

Jo så ringde man på en annons i dag på lite delar, men naturilgvis så fanns inte det jag skulle ha :cry: Men... han hade något annat, nämligen en vattenskuren platta till ett extractor bygge som aldrig blivit använd och den var (man nästan skäms) mycket mycket billig :lol:


Image

Image
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Extractor bygge

Post by Erland Cox »

Placeringen av ljuddämparna gör en hel del. Eftersom extraktorröret ska ge omvända pulser tillbaka upp mot avgasventilen så krävs det att arean blir större efter var del av röret. Om man kopplar kollektorn direkt till avgassystemet så sker ingen reflektion förrän vid nästa areaökning. Därför är det bra att försöka få till rätt avstånd mellan första ljuddämparen och kollektorn. Gärna alla ljuddämparna och slutröret om det går men den första är viktigast. Flödet som krävs i toppen in är vid 28" ungefär lika mycket som hästarna i en 4:a så ca 190cfm. Erland.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: Extractor bygge

Post by JE Jr »

...så med andra ord är t.ex. Timo steg1 röret till b20 med samma dia på primär och sekundär inte så vettiga?
Typ1: Pri44,5 Sek 44,5 Ut 60 mm

Har motsvarande modell med samma diametrar i min B230E (med k-kam och 2.5") (sorry för OT) men det blev ingen skillnad mot std.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Extractor bygge

Post by Erland Cox »

Timo rören är nog beeräknade på Hedenhös tiden. På Kina crossar har jag fått samma effekt med grövre och tunnare rör men längderna blir helt olika. Ju tunnare ett rör är desto kortare måste det vara för att tuna på samma varvtal. Detta beror på att pulsen som går med ljudets hastighet går med och mot flödet. Ju tunnare röret är desto högre blir flödeshastigheten. Detta innebär att pulsen går snabbare ut men långsammare in. Tiden när pulsen är hjälpt av flödet respektive när pulsen är motarbetad av flödet minskar med ökad hastighet. Jämför med att simma i en å medströms och motströms. Pipemax beräkningarna har fungerat bättre än något annat jag har provat hittills. Det är en fördel med ökande diameter på flera punkter i röret eftersom man får flera reflektionspunkter och på så vis får ett rör som har ett bredare register där det hjälper till på bekostnad av maxeffekten.
En bred effektkurva med något lägre toppeffekt är att föredra. Grenrör är komplicerade och jag kommer att uppdatera min hemsida inom kort när det gäller 4-takts teknik. Erland.
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Extractor bygge

Post by Rekordabilly »

Jag hittade en rätt så intressant avhandling i detta ämmnet i min dator och där har man kommit fram till att en ökning av diametern efter varje steg är det bästa vilket närmst påmminner om en megafon. Jag ska se om jag kan lägga ut den på mågot sätt för det är rätt intressant läsning :D :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Extractor bygge

Post by Weber_b20 »

Ett tips i sammanhanget för dom som vill ha en fläns att bygga på, är att klracing.se har flänsar även till b20.... kostar förvisso 550kr :shock: (överpris?) Men det är smidigt å kunna köpa ett om man inte har kontakter som kan skära ut en till en!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Extractor bygge

Post by J.LUNDIN »

Det låter som ett mycket överkomligt pris för färdiga flänsar, du kan ju alltid prova att köpa en bit stål och fila själv så får du se om det är mödan värt. Bra stål är skitdyrt numer och det beror på att kineserna dammsög stålmarknaden för ett antal år sedan..... :D
Post Reply