b20 Trim funderingar?

Moderatorer
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Re: b20 Trim funderingar?

Post by byggarejim »

kåpan har Volvo logon samt ribbor/
hur skulle ni göra för att polera upp dessa?
brukar man slipa av venlilkåpan någonting före? har ni några andra tips????????????
var dessa när de var nya målade med en svart matt,halv matt eller blank färg?

Målet är att den skall se ut som ny eller bättre än ny
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: b20 Trim funderingar?

Post by TVR »

Lacka kåpan med krymplack! Ser mycket bättre ut än "vanlig" lack.
Efter lacken torkat slipar du fram loggan och ribborna med fint slippapper. Välj finare och finare tills du får den finish du önskar...
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Re: b20 Trim funderingar?

Post by byggarejim »

vad är skillnaden mellan krymplack, pulverlack, billack
94482
Posts: 32
Joined: Wed Jan 13, 2010 2:43 pm
Location: sala
Contact:

Re: b20 Trim funderingar?

Post by 94482 »

krymplack ser ut som färgen har väckatt sig typ, ska även finnas på sprejjburk, jag tror det är standard på vissa hd motorer, på min bmw(med s14b20) är det svart krymplack på ventilkåpan orginal med framslipad text
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Re: b20 Trim funderingar?

Post by byggarejim »

vilken grovlek på slippappret bör man börja med för att slipa fram texten samt ribborna
bör man slipa med smaskin eller går det lika bra att använda en slipkloss
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: b20 Trim funderingar?

Post by QV »

allt beror på vilken yta du vill ha på slutet.

Vill du ha spegelblankt så måste du upp i 1000-2000 innan poleringen börjar.... och då vill man inte ha för stora repor under att polera bort.
jag skulle ha börjat på 600 och en ventilkåpa kan man klossa fram allternativt en planslipmaskin.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: b20 Trim funderingar?

Post by J.LUNDIN »

Snyggast brukar det bli om text och annat har en lite rå yta, gärna maskinbearbetad, borstad eller sicklad. Högglans polerar man vill det gärna bli Vallåkra varning på det hela.... :D Vad som sedan är snyggt eller ej beror helt på hur övrigt ser ut runt omkring..... :D
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Re: b20 Trim funderingar?

Post by byggarejim »

så man behöver inte våtslipa?
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Re: b20 Trim funderingar?

Post by byggarejim »

om man använder krymplack vilken grund skall man använda
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Re: b20 Trim funderingar?

Post by byggarejim »

när man skall få ventilkåpan ren innan lack, har använt avfettning
men bör man använda aceton alt diesel för att vara på den säkra sidan att inga oljerester finns kvar?
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: b20 Trim funderingar?

Post by J.LUNDIN »

Diesel skall man aldrig använda eftersom det lämnar rester efter sig. Aceton brukar generellt gå bra att avfetta med, det finns numer även vattenbaserade avfettningsmedel som är lika effektiva som tri var en gång i tiden. Före själva lackeringen brukar man svabba av ytan med samma thinner som lacken man tänk applicera är spädd med. Detta fungerar bra om det är färg på burk med speciellt thinner till. Är det spray det handlar om kan man alltid läsa innehållsförteckningen och därifrån välja lämpligt lösningsmedel att rengöra med. Normalt brukar dock aceton eller dess släkting MEK fungera, även olika typer av alkoholer kan användas.

Den grundfärg som man använder är den som fabrikanten rekommenderar och som passar ihop med den topplack man lägger på. Lackskikten måste ju passa ihop annars kan det bli elände, man skall alltså inte blanda olika lacksystem med varandra om man inte vet att det fungerar. Det är en djungel.... :D

Absolut bästa grunden att lackera på är en avfettad och finblästrad yta.
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Re: b20 Trim funderingar?

Post by byggarejim »

om man målar först med wrinkel paint är den svår att slipa ner?
smutsar man ner det man svartmålat tidigare om man våtslipar med en slipkloss med olika kornstorlekar efter målningen?
hade tänkt mig en mattsvart färg.
eller bör men slipa först, polera , sedan tejpa ribborna samt Volvologon, wrinklefärg? :?:
mvh
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: b20 Trim funderingar?

Post by QV »

Om en färg är sväår att slipa vet men inte förens man provat... Hagmans CA är hopplös att slipa om man nu får för sig det. Gegar igen pappret direkt.

Normalt blir inte en färg förstörd för att man slipar bredvid. Det som kan förstöra färgen är efterföljande tvättning av dammet, men det ser jag inte som troligt. Så denna fundering behöver du inte bekymmra dig för.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Färg på kåpor och annat

Post by J.LUNDIN »

Torkad eller uthärdad lack på ribbor och loggor tar man enklast bort genom skrapning med sickel, den struntar fullständigt i om färgen är benägen att klegga igen slippapper och annat... :D
Sopastar
Posts: 4
Joined: Sun Dec 30, 2007 7:47 pm

Re: b20 Trim funderingar?

Post by Sopastar »

Hör du Lundin, skulle du möjligtvis kunna lägga upp en guide till hur man gör en sådan där gjutform? Har tänkt göra en ventilkåpa i mässing eller brons, men har ingen aning om hur jag skall få till själva formgivningen.
Post Reply