b20 Trim funderingar?

Moderatorer
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Re: b20 Trim funderingar?

Post by byggarejim »

Lundin jag håller helt och hållet med dig om att det designmässigt inte heller speciellt snyggt att använda ett originallock på en ribbad aluminiumkåpa, den egna som du skriver om är den långt borta?
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: b20 Trim funderingar?

Post by J.LUNDIN »

Nej då, den har redan gjutits upp i ett exemplar och det exemplaret köptes till självkostnadspris av en polare till mig. Den blev tyvärr för dyr i tillverkning eftersom den legering som både lock och kåpa gjöts upp i krävde efterföljande härdning. Lägger man därtill maskinbearbetning såsom planfräsning, borrning/brotchning, svarvning-gängning så drar det hela iväg, man vill ju inte stå och jobba gratis vilket blev fallet med första kåpan.... :D Så skall det blir en rimlig prisnivå både för mig och eventuella köpare så bör man nog förändra tillverkningssättet en del och det är på gång.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: b20 Trim funderingar?

Post by Ragge »

hittade bild på Herr lundin,s kåpa ... och resten av bilen den satt på,fast det är visst lite gammalt... haha !

Image
Image
Image
Image
Image
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: b20 Trim funderingar?

Post by J.LUNDIN »

Typ 29 år sedan.... :D
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: b20 Trim funderingar?

Post by Blomquist »

Regnumret hör idag hemma på en grå Toyota som ägs av en kvinna bosatt i Täby.
210 -64, 223 -68
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: b20 Trim funderingar?

Post by J.LUNDIN »

Jag vet, bilen befinner sig nog i Polen numer... :D
Det jag idag kan tycka är synd är att det inte togs några bra bilder på bilen med insprutnings systemet monterat. jag har själv knappt några bilder på detta system annat än under själva uppbyggnads fasen. Men så är det då man själv är inne i det hela, då har man inte tid med att dokumentera.. :( Det hade varit bra om man haft någon som hängt över axeln på en och fotat av allt som skedde. Numer är det ju enkelt med digitalkamera, idag är det bara att knäppa tills man får en bra bild, resten kan man kasta... :D
Gullan
Posts: 78
Joined: Thu Aug 27, 2009 8:48 pm
Location: Hässleholm

Re: b20 Trim funderingar?

Post by Gullan »

Den viktigaste frågan kvarstår ju dock. Hur gick det med professorn och folkan? blev det något race? :)
Gullan en 4dr med automatisk växellåda.
Anno 1965
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: b20 Trim funderingar?

Post by Ragge »

jasså den hamnade där ... illa ! jag såg den bara en gång i verkligheten på mantorp, och då stod den på en biltransport trailer och någonstans i gömmorna har jag nåt gammalt foto på den . Jag var där med en ungdomsvän som hade/har en opel commodore som var poppis då och som vi ställde ut . den blev sedan garagerad i massor med år , och blev uttagen 2008 då killen (idag gubben),s son ville transporteras i commodoren på skolavslutning. Lägger in en bild tagen från -08 så kanske du känner igen den ?

Image
19amazon70
Posts: 73
Joined: Sun Aug 23, 2009 12:01 am
Location: jamtland

Re: b20 Trim funderingar?

Post by 19amazon70 »

Opel'n såg ut att ha klara sig bra efter alla år :D
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: b20 Trim funderingar?

Post by J.LUNDIN »

Nej det blev inget riktigt race mellan Olof och mig, han var ointresserad av att tävla något mer, vilket var synd eftersom min bil på slutet klarade av att klämma säkra 4,2- 4,6 sek 0-100 Km/h och detta med vanliga gatdäck på gatan dvs. precis dom förutsättningar som han själv krävde för att tävla mot någon... :D

Mantorp ja, där rök alla kolvar då wastegaten vägrade att öppna sig, + 2,2 bar utan laddluftkylare samt 8:1 i grundkomp är ingen bra kombination. Vatteninsprutningen jag använde klarade av att bromsa spikningar effektivt upptill 1,9Bar. över detta laddtryck var det inte rekommendabelt att ladda. Trots att motorn havererade efter drygt halva strippen och att jag rullade in i mål de sista 75-100 meterna så fick jag en tid på 14sek. Man kan ju undra hur fort den gått om allt hade fungerat klanderfritt..... :D Att wastegaten helt plötsligt fick för sig att lägga av berodde på att ventilstyrningen inne i den var av gjutjärn och kärvade beroende på att den behagat att rosta av allt vatten som jag skickat genom motorn under årens lopp... :D Det är alltid de små detaljerna som ställer till det... :D

Jodå jag känner igen Opeln, det är alltid kul med bilar som lyckats övervintra under så många år. Det fanns för ett tiotal år sedan några personer som ville försöka att samla alla gamla racebilar som gick på gatan och köra en veteran tour. :D Tyvärr var detta inte möjligt eftersom de flesta av bilarna var sålda eller ombyggda till originalskick. Synd, det hade varit kul med ett sådant arrangemang inte minst för dom som inte ens var födda på den tiden och som idag tror att dom är först med allting.. :D
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: b20 Trim funderingar?

Post by J.LUNDIN »

Så här ser den nya kåpan ut

Image
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: b20 Trim funderingar?

Post by 1211962 »

ahhhhh vill ha begäret är väckt :)
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Re: b20 Trim funderingar?

Post by byggarejim »

vilken typ av färg skall användas om man ska måla om ventilkåpan?(den har flagnat lite under årens lopp)
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: b20 Trim funderingar?

Post by Hasse63 »

Finns grundfärg som är specielt till aluminium, vet de som lackat om husvagnar. Sen är det nog vanlig billack. Hör med en välsorterad färgfirma eller billackerare.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: b20 Trim funderingar?

Post by J.LUNDIN »

Till grundlack brukar man använda en med zinkkromat innehåll, den får gärna vara av betande typ dvs. den etsar sig in i materialet. Som topplack väljer många idag att lämna in på pulverlackering, väljer man en bra firma så kan dom ha uppåt 50 olika kulörer att välja emellan. Fördelen med pulverlack är att det ger ett tjockt skikt som brukar sitta bra.
Post Reply