Melling Oljepump, till B20

Moderatorer
Flärpen
Posts: 30
Joined: Sat Jul 26, 2008 3:01 pm

Melling Oljepump, till B20

Post by Flärpen »

Hej!! Ngn som vet ngt om Mellings oljepumpar till B18-20-30 ???? Hur mycket bättre är dom än volvos orgpump?? Det sägs att dom ska vara en av värdens finaste oljepumpar.... Dom kostar ju rätt skapligt i usa.. Över 100 dollar på summit racing.. Så det lär väl vara ngt speciellt med dom för det priset?? Ngn som har erfarenhet av dom?? Lundin mfl?? Gärna snabba svar... :D :roll:
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Re: Melling Oljepump, till B20

Post by Lindqvist Racing »

Det är dom pumparna KG säljer. Jag jämförde en sån med en original, för många år sen. Vad jag minns skiljer inget förutom materialet som i Mellingpumpens fall är gjutjärn i stället för aluminium. Många tror ju annars att dom ger högre flöde.
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Melling Oljepump, till B20

Post by Devil »

KG säljer ju pumpar som enligt katalogen skall ge mer flöde. Stämmer det alltså inte?
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Melling Oljepump, till B20

Post by J.LUNDIN »

Det är enkelt att jämföra om gjutjärnspumpen ger mer flöde eller ej, kolla in dreven, har dom samma antal kuggar och samma längd som originalpumpen så ger den inte ett dyft mer i oljeflöde. Enligt Mellings egen katalog så står det inget om att den Volvo pump dom säljer är en högflödespump, vilket det gör om de speciellt framtagna jänkepumpar dom saluför. Går man in i Summits katalog och kollar in pumpen ifråga M91A (B30) så anges det där att den har original oljeflöde. Så har pumpen sålts som högflödespump så är det ren bluff från säljarens sida. Som allt annat i jänke väg då det gäller reservdelar för den europeiska bilmarknaden så kan man sammanfatta det med "big black and heavy". :D Gjutjärn verkar vara billigt i det där landet.... :D En polare till mig blev för många år sedan pålurad en amerikansk tillverkad vattenpump till B20, den såg ut som en original pump, men var av gjutjärn :shock: och hade en impeller vars vingar var utstansade och uppvikta ur hjulets backplate. Recirkulationen inne i själva pumpen var så stor att den inte förmådde att kyla motorn vid belastning, ren dynga med andra ord..
Volvos originalpumpar ger mer än väl med oljeflöde även vid turboapplication, finns ingen anledning att sätta dit något annat än vid ren racing och då är det torrsumps system som gäller.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Melling Oljepump, till B20

Post by Weber_b20 »

Vad det gäller Kgs "högflödespumpar" tror JAG själv att det handlar om att dom har shimsat "orginal" pumparna till ett högre tryck.. På sätt å vis bedrägeri :? En sån sak fixar man ju själv för en bråkdel av vad det kostar extra hos dom... Tycker faktiskt sånt är rätt så vanligt även hos andra firmor! Inte nödvändigtvis just oljepumpar.
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Re: Melling Oljepump, till B20

Post by Lindqvist Racing »

Har nu jämfört de båda pumparna.
Original till vänster, Melling till höger.
Dreven är exakt lika, det som skiljer är att utloppet för oljan är lite större inne i Mellingpumpen.
Även hålet ut till tryckröret är större, ca 11,5 mm. Originalet 10 mm längst in som sen konar upp ut mot röret.
Frågan är om det gör nån större skillnad.
Det går bra att borra upp hålet i originalpumpen till 11,5 om man vill det.
Men man kan ju se det så här: Volvo valde att använda samma pump till B30 som till B20.
Kapacitet finns nog så det räcker till en B20 även om den är trimmad.
Image
Image
Image
Nyfiken
Posts: 14
Joined: Wed Nov 12, 2008 7:39 pm

Re: Melling Oljepump, till B20

Post by Nyfiken »

Det kan inte vara så att den av gjutjärn, håller bättre än vad den i mjukt alu gör?
Man har ju öppnat en del alupumpar som inte varigt speciellt fina.
Bara en tanke.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Melling Oljepump, till B20

Post by J.LUNDIN »

Det som är intressant för den oljemängd som pumpen kan leverera är vald kuggmodul samt diam och längd på kugghjulet, att döma av bilden så ser dom exakt likadana ut. Att utloppet är något större lär inte göra någon gladare, annat än möjligtvis säljaren.... :D Repor uppstår genom att pumpen suger i sig olja med partiklar i och då spelar det inte så stor roll om huset är gjort av aluminium eller gjutjärn, slutresultatet brukar ändå på sikt bli elände... :D
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Melling Oljepump, till B20

Post by Devil »

Någon som har siffror på originalpumpen? Tryck och flöde vid ett visst varvtal. Har en kasserad bränslepump till en lastbilsmotor liggande, vore intressant att jämföra! Billigt är bra, gratis är bäst :wink:
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Melling Oljepump, till B20

Post by J.LUNDIN »

tyvärr verkar Volvo vara restriktiva med att lämna ut flödesdata vare sig det gäller vatten eller oljepumpar. Jag hade gärna själv velat haft dessa värden. Då det gäller vattenpumpens flöde så håller jag på att rigga upp en seriös testkörning, jag vill se hur mycket bättre mitt egendesignade pumphjul är jämfört med originalets. Förhoppningsvis kan man också då se vid vilket varvtal pumparna börjar kavitera.

Vilket teoretiskt flöde oljepumpen ger kan man ju relativt enkelt räkna på, man får mäta upp hur mycket volym kugghjulet har mellan kuggarna, det är så mycket olja pumpen kan leverera per varv minus eventuellt inre läckage. Det är förmodligen ganska stora flöden det handlar om.
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Melling Oljepump, till B20

Post by Devil »

Chefen och jag diskuterade det här med pumpar och han trodde inte att bränslepumpen skulle räcka i flödesväg. Den matar från 3kg och upp till 5kg då överströmmnigsventilen öppnar. Han tyckte att jag skulle ta en oljepump istället, den ger mer flöde. Tyvärr hittar jag inte några värden annat än tryck i våra böcker. Finns det några jänkegrejor som skulle funka?
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Melling Oljepump, till B20

Post by J.LUNDIN »

Prova att öppna en Bosch högflödes bränslepump och jämför hur stor själva pumpdelen är med en original oljepump till Volvo, så ser du skillnaden....... :D
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Melling Oljepump, till B20

Post by Devil »

Jo det är klart. Men bränslepumpen till bussmotorn är ganska stor. Tyvärr inte tillräckligt. Inte till B20 iallafall.
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
OttoB
Posts: 31
Joined: Tue Mar 23, 2004 7:56 am

DIY hi-vol pump

Post by OttoB »

Gör det själv pumpen:

Behövs två pumpar, svarv och fräs

http://smg.photobucket.com/albums/v245/ ... ?start=140
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Melling Oljepump, till B20

Post by Devil »

Tänkte faktiskt på det. Men har inte de grejorna utan får betala för maskinjobben och då får såna projekt vänta :( Hur löser man tätningen mellan pumphalvorna och hur låsa dreven till varandra. Misstänker att det blir en del slitage utan att låsa dreven!?
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Post Reply