Lundin B20 projekt

Moderatorer
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.LUNDIN »

Det var här frågorna ställdes.... :D
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Hasse63 »

Kul att du visar bilder på delar, det betyder ju att du inte ligger på latsidan. :mrgreen: Ser väldigt fint ut, tjokt material som håller ihop nederdelen oxå :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
the_PL_man
Posts: 17
Joined: Mon Jun 04, 2007 6:58 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by the_PL_man »

Dags för en uppdatering? :shock:
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.LUNDIN »

Uppdatering, tja, just nu är det att få ihop alla bitar på motorn som gäller. Det är ett väldans pusslande eftersom ingenting stämmer med hur jag vill ha det. Kamdrivningen till Racemantoppen och drivningen av torrsumpspumpen är klara och det satt långt inne, det är millimeter passning åt alla håll. Bara att hitta exakt rätt placering på oljepumpen så att remlängden stämde med det som fanns tillgängligt var en pärs, sedan skall vald rem och dess modul tåla den belastning som den utsätts för under drift och det var ingen lek precis. För att få till remdrivningen av toppen tvingades jag gjuta upp en helt ny och supertunn transmissionskåpa. Kvar att göra fram på motorn är att få till remdrivningen av kugelfisherpumpen jag tänkt använda samt drivningen av generator och vattenpump. Som synes på den övre bilden så får inte originalpumpen plats på sin ordinarie plats. detta innebär två saker, den ena är att det är lika bra att designa en helt ny vattenpump samt se till att den blir effektivare än originalet, det andra är att hitta en lämplig plats åt den. Vattenpumpar till bilar är i praktiken cirkulationspumpar vilket innebär att dom har noll sugförmåga, detta kräver då att dom placeras någonstans mitt i motorns vätskenivå, så var den nya pumpen slutligen hamnar får vi se. Jag har också kvar att lösa hur returvattnet från toppen skall dras, just nu hamnar utloppet rakt på drivremmen, det syns också på övre bilden.

Image

Image

Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Lundin B20 projekt

Post by A-masen »

Du sa "en annan vattenpump", ungefär. Har du tittat på marinmotorernas vattenpumpar? Dom sitter med drivning på kamaxeldrevet. Dom har visserligen ett rejält flöde, och även sug, men det borde väl gå att strypa dom lite måttligt.

Tillägg: Här kan man se lite hur den sitter. http://ockelbo.plars.org/album/urmonteringaq130/
Last edited by A-masen on Wed May 19, 2010 6:25 pm, edited 1 time in total.
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Nalletill1000 »

Kanske en elektrisk vattenpump ar att tanka pa?
typ denna: http://www.summitracing.com/parts/DED-WP3/?rtype=10
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.LUNDIN »

Dessa pumpar är inget som kommer att fungera på min motor. Marinpumpen har en gummi impeller och det är inget man kör med på gatan, den andra pumpen har alldeles för dålig kapacitet, det har även marinpumpen. Min motor kommer att kräva ett vattenflöde på runt 560L/min om man ser till ett planerat effektuttag på runt 750Hp.... :D
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Axel »

J.LUNDIN wrote:Vattenpumpar till bilar är i praktiken cirkulationspumpar vilket innebär att dom har noll sugförmåga, detta kräver då att dom placeras någonstans mitt i motorns vätskenivå

Vill man inte ha vattenpumpen så lågt som möjligt för att minska kavitationsrisken?
Axel Wall
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.LUNDIN »

Kavitation råkar man ut för oavsett placering av pumpen, den lilla skillnad i tryckhöjd som blir av att sätta pumpen längst ner på motorn lär inte hjälpa speciellt mycket. Det man gör för att aktivt bromsa kavitation är att minska pumpens varvtal samt förändra dess pumphjul. Originalet har 90 graders vingar vilket inte är bra, dom bör svepas bakåt till en kaskadvinkel av drygt 40 grader för att bli effektivare. jag modifierade en originalpump på detta vis i början av 80-talet, tyvärr kom den aldrig till användning då. Jag har byggt en fixtur för att kunna testköra den vid olika varvtal framöver, då får man svart på vitt hur mycket bättre den blev än originalet.Denna pump är dock helt ointressant i sammanhanget eftersom den inte får plats på motorn. Så det blir hur som haver en helt ny pumpdesign till motorn ifråga..... :D

Det här med originalpumpens bristande funktion vid högre effekter och varvtal märks inte så väl vid vanlig trimning, det är först vid höga effektuttag och hög hastighet som pumpens brist på effektivitet märks rejält. Man får problem med eftervärme i motorn som kylsystemet inte klarar av att hantera. Förutom förändrad pump ska man också ha en modern kylare samt rejält med oljekylning på motorn( därav torrsump). Användning av en effektiv laddluftkylare bidrar också till mer kontroll över den värme som motorn utvecklar.
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Axel »

Det låter ju rimligt. Om man tänker efter så borde ju övertrycket i kylsystemet påverka betydligt mer än höjden av vattenpelaren över pumpen.. Men viktigast förutom själva pumpens design är nog att man har fritt flöde fram till pumpen...


Har du någon bra lösning för att driva pumptestriggen? variabelt varvtal vore ju bra..

hur mycket effekt kan man förvänta sig att pumpen behöver?
Axel Wall
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

vattenlek för vuxna...!

Post by J.LUNDIN »

Jag har gjort en fixtur för att köra pumpen i min svarv. Där kan jag dreva om pumpen med olika remhjul något så när lätt, sedan har man ju ett antal olika hastigheter på svarven att välja mellan. Det känns dock en aning läskigt att hantera större mängder vatten i närheten av själva svarven, så den får man på något sätt plasta in. Vattenbehållaren är tänkt att hängas upp i en motorlyft, därigenom kan man lätt variera höjden på vattenpelaren in till pumpen. Vattenflödet ut ur pumpen kan man mäta på två sätt, antingen via en inkopplad rotameter eller genom att dumpa vattnet ner i en mätcylinder och klocka flödet per tidsenhet. Den fixtur jag gjort till pumpen möjliggör också att jag kan förse den med en plexiglasskiva som gör att man kan se in i pumpen under körning.
Det vore annars kul om man hade haft pengar till att bygga en riktig rigg med varvtalsstyrd elmotor , där man också mäter motorns energi åtgång för att driva vattenpumpen vid olika varvtal, men man får inte allt här i livet.... :D

Driveffekten som åtgår till att driva pumpen tror jag ligger i spannet 1-2Hp, den körs ju utan fläkt vilket förmodligen drar ner effektbehovet en del... :D
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Axel »

Intressant, jag tänkte nämligen på samma lösning för drivningen 8)

Jag har hos en tidigare arbetsgivare pysslat en del med att mäta tryckfall i hydraulsystem, då användes ett mätinstrument som loggade flöde, tryck in och tryck ut. Pumpen var varvtalsstyrd med frekvensomformare, så det var enkelt att rampa flödet upp och ner mha start/stoppramperna. Loggen tankade man sedan in i en PC där man kunde göra tryckfallskurvor osv..

Tyvär så passar inte givarna från hydraulmätinstrumentet så bra till att mäta på vattenpumpen.. Men man kanske kan klura ut något annat sätt..

Inom hydraulik så brukar man använda formeln (flöde*tryck)/600=effekt, vilket borde funka även i det här fallet.
Om man antar att tryckfallet över pumpen är 2 bar; (560*2)/600=1,867 kW. Vad kan pumpens verkningsgrad hamna på?


Jag har steglös varvtalsstyrning på min svarv 0-1500rpm 11kW (frekvensomriktare). Den hjälper gärna till med drivningen om det skulle underlätta.
Axel Wall
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.LUNDIN »

Jag har totalt 12 olika varvtal tillgängligt på min svarv med ett spann mellan 15-2500 rpm och det bör räcka mer än väl för att få fram en kurva. Så fort man börjar tala om varvtalsstyrning av elmotorer så är det en fet prislapp på det man vill ha..... :D Man får ta det man har runt omkring sig, det brukar fungera om man tar tid på sig att fundera igenom det hela en stund.. :D

Pumpens verkningsgrad är nog extremt låg med tanke på hur stora spel det är mellan hjul och hus. Det är förmodligen en hel del intern cirkulation inne i pumpen, sådant som inte ger något nyttigt arbete.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: vattenlek för vuxna...!

Post by QV »

J.LUNDIN wrote:Det vore annars kul om man hade haft pengar till att bygga en riktig rigg med varvtalsstyrd elmotor , där man också mäter motorns energi åtgång för att driva vattenpumpen vid olika varvtal, men man får inte allt här i livet.... :D
En effektmätare på conrad (220 volt) kostar inte många hundringar. Är det en trefas motor på svarven får man räkna lite. Att räkna verkar inte vara något bekymmer för dig :-)

annars får du ta och göra mothållet till pumpen på en arm ut som träffar mit på vågen. Då gå det att räkna på krafterna.

Har motsvarande uppkoppling till modellmotorerna för att se dragkraft/effekt in.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Nalletill1000 »

Lundin, jag vet att du har koll pa vad du gor, men jag ar nyfiken pa flodet du kraver vilket motsvarar mer an 30000 l/h och ar valdigt mycket i sammanhanget. Jag har erfarenhet av pumpar och ror fran min tid i mejeri, darav min reaktion. Pumpar som hanterar ca 60000 l/h ar inte sma och kraver grova ror och jag ar darav valdigt tveksam till effektforbrukning av endast en hp.
Nu en fraga som jag vet att du garanterat har matt upp och svaret pa; hur mycket flodar en volvo pump?
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Post Reply