Lundin B20 projekt

Moderatorer
Post Reply
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Det verkar vara stiltje på forumet, så jag uppdaterar lite om mitt amazonprojekt.

Nu är äntligen alla formar för uppgjutning av dörrar klara, det har tagit sin rundliga tid. Avgjutningen av dörrarnas insida var betydligt svårare än man kan tro att få till beroende på många vassa kanter och en hel del gropar och pressveck som glasfiberväv ogärna vill forma sig runt utan rejäl övertalning...:-)
Image
På de "dörrar" som ursprungligen följde med S&P så saknades insidan helt, formstabiliteten blev därefter. Så för att få dörrar som dels passar bra i karossen och dessutom inte är sladdriga så beslutade jag att gjuta upp två insidor som kommer att sammanfogas med de dörrspeglar som jag har. Kommer att bli intressant hur bra dessa bitar kommer att passa mot varandra då delarna kommer från olika dörrar. De dörrar som gjöts av lånade jag ihop och dom var i originalskick vilket innebar att plåthållaren för tätningslisten runt dörrarna var kvar. Dessa och alla andra omöjliga ytor fylldes igen med modellera, annars hade det aldrig gått att gjuta av insidorna. I de färdiga formarna så spacklades dessa ytor upp, också ett rejält jobb att få till perfekt.

Fördel med modellera är att det går att gjuta plast direkt på ytan, man kan alltså forma om ytor som annars skulle vara omöjliga att gjuta av, typ dropplister på en kaross osv. På Biltema kan man köpa kilovis av denna lera till ett rimligt pris. Ett trick för att forma motsträvig glasfibermatta runt plåtkanter är att använda klädnypor, dom finns också i samma butik, det är bara då man står i kassan för att betala som omgivningen tittar storögt på vad man har i varukorgen, men det kan man ta.... :grin:

Image

Nu återstår det bara att gjuta upp färdiga bitar med dessa formar, ingen lätt uppgift att få till... ;)
En sak man snabbt blir varse om då man håller på med plast och glasfiberväv är att man aldrig blir fullärd, man ställs hela tiden inför nya problem som måste övervinnas... :grin:
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Hasse63 »

Så häftig denna bil kommer bli då den blir klar... Hoppas verkligen att du kan färdigställa den.

Vad använder du för glasfiberväv mm då du gjuter.

Frågade dig för "en tid sen" typ samma fråga och då gällde det instrumentbrädan nr 2 du gjöt en gång i tiden. Men dit svar hittar jag inte. ;)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Istället för gelcoat ytterst så använder jag en tunn ytmatta (30gram/Kvm), den ger en perfekt avgjutning av ytan. För att få avgjutningarna av släppa så har jag tidigare använt släppmedel som man antingen sprutar eller penslar på, har dock gått ifrån detta eftersom släppmedlet bara halkar runt på det vax som man preparerar formen med. Med släppmedel får antingen en apelsinskalsyta eller en yta med penseldrag på då man försöker sprida släppmedlet jämnt över vaxytan. Denna ytstruktur får man sedan med på avgjutningen, vilket känns en aning surt då man lagt ner en massa timmar på att slipa och måla formytan till en perfekt spegelblank yta... :-)

Vilken typ av fibermatta man sedan väljer under ytmattan beror på vad avgjutningen ska användas till. För formbruk så är det oftast billig emulsionsbunden matta (300gram/kvm) som används. Här får man se upp, en billig emulsionsbunden matta släpper gärna glasfiberstrån och brukar "resa ragg" då den tvingas runt kraftiga böjar. I dessa fall brukar jag använda riktig väv (200gram/kvm). Vävmattor är dock betydligt svårare att skära och att hantera utan att det blir fransar och rivmärken i mattan.

Till dom färdiga dörrarna så blir det ytmatta samt tunn väv, inget emulsionsbundet med andra ord. Väv är som sagt mycket svårt att hantera då det gäller små utrymmen, dubbelkrökta ytor och vassa kanter. Här krävs det oftast någon form av fixturer för att hålla väven på plats, provar just nu med modellera vilket verkar lovande. Så om försöken faller väl ut så kan ni komma ihåg var ni läste om det för första gången.... :D

Generellt då det gäller olika typer av vävmattor så finns det hur mycket som helst att välja mellan. Dessa olika typer av mattor hittar man dock inte hos den lokala båtbutiken utan dessa får man beställa via nätet hos de firmor som bara sysslar med dessa produkter. Priset på mattorna är dessutom betydligt bättre än det man hittar hos båtfirmorna, detta gäller även kolfiber och kevlarväv. Samma sak är det med plasten och epoxin man använder. Att som Biltema ta 500:-/kvm för en bit kolfiber är rena skämtet, det går att hitta mattor för mindre än halva det priset.

Till instrumentbrädan nr 2 som gjöts upp användes både ytmatta (29gram/kvm), emulsionsbunden matta(300gram/kvm) och en tunn vävmatta (100gram/kvm..?), det här var på den tiden firman Seriebåt fanns på söder i Stockholm. Dom hade ett bra sortiment med vävar som man kunde köpa på löpmeter, framförallt så var det kvalité på de produkter man sålde, vilket man knappast kan beskylla de mattor som numer säljs av båtfirmorna.

Jag kommer att gjuta upp en ny instrumentpanel framöver som ska sitta i mitt projekt, jag kommer då att utgå från den gamla formen som användes till de två tidigare instrumentpanelerna. Så hav förtröstan, förr eller senare kommer det att finnas paneler att tillgå.... :grin:
GT -67
Posts: 32
Joined: Fri Sep 17, 2004 5:52 pm
Location: Blekinge

Re: Lundin B20 projekt

Post by GT -67 »

Det är med mycket stort nöje jag läser om projektet och hoppas på fortlöpande rapporter.
Hade nöjet att se den ollonblå i Vallåkra en gång.
-67 123 GT evighetsprojekt
-68 121 Renoverad, klar 2000.
-69 121 Bruksskick, löpande underhåll
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Beväpnad med nya mattor av twill style så blev det en del uppgjutet under semestern. Vilken skillnad det är med twillväv jämfört med dom av plain style. Det man framförallt märker är att plaståtgången går ner rejält med twillväv. Då mattan är mättad så kan man enkelt skrapa av överskottet av påförd plast med en gummispackel. Avgjutning med denna typ av matta gör att man kommer betydligt närmare idealet på 35/65% mellan plast och väv, den färdiga produkten blir därmed både starkare och lättare än om man använder eländig emulsionsbunden matta. Därmed inte sagt att emulsionsbunden matta är något man inte ska använda, den har sitt omvändningsområde, speciellt vid billig formtillverkning.
Tyvärr är de emulsionsbundna mattor som säljs billigt idag inte alls av den kvalité som fanns för 20 år sedan, det är stor skillnad, det känns som om dom numer är av "Kinakvalité"..... :grin:
Image
Här ser man det mönster som twillväven ger, det är samma typ av mönster som merparten av de kolfiberdetaljer som säljs
Image
För att få så jämt lager som möjligt så slipades de överlappande skarvarna ner mellan varje lager väv. Denna dörrspegel är uppgjuten i 3 lager med en väv på 290g/m2. Fönsterbågen byggdes upp med 4 lager av en 40mm bred vävd remsa, vilket gjorde att man enkelt kunde kontrollera tjockleken på den färdiga produkten. Fönsterbågen kommer att fyllas med lättspackel på insidan så att listrännan har något att fästa emot då halvorna sätts i hop

Den svåraste biten på dörren är faktiskt den ränna som sitter i fönsterbågen, den ränna som ska hålla tätningen för fönstret. Den var inte alldeles enkel att avforma utan krävde en del funderande. Det hela löstes dock på ett tämligen enkelt sätt. genom att skära till tunna remsor av 1mms flygplansplywood som sedan sletades in med trälim och klämdes fast i rännan så kunde jag få till en perfekt avbild av rännans böjning
Image
Den formade plywood remsan innan den limmades fast på dess träform, det krävdes 7 lager plywood för att få till en stabil avformning. Anledningen till att jag inte försökte gjuta av rännan är att den på flera ställen inte håller samma bredd på spåret. Dörrarna pressades ju på 60-talet och precisionen på pressningarna då var inte som dom är idag. jag hade aldrig fått ut en avgjutning ur rännan utan att den gått sönder i en massa bitar.
Image
Den färdiga formen för rännan målades med uretanlack, detta för att skydda det spackel som finns på ytan. Man ska aldrig försöka gjuta av ytor som har spackel eller ren plastyta, eftersom lösningsmedlet i styrenplasten har en otrolig förmåga att passera även det tjockaste vaxlager och då binda avgjutningen mot formen.
Image
Image
Listrännans yttre mått är anpassad så att den kommer att passa perfekt då bägge dörrhalvor sätts ihop. Rännan blev uppgjuten med emulsionsbunden matta, det gick inte att få till en bra avgjutning med vävmatta, den reste på sig så fort plasten påfördes, detta trots att jag limmade fast väven med speciellt vävlim som sprutas på
Image

Förutom en dörrspel och listformen så hann jag även med att ta fram en form för bagageluckan samt dito avgjutning, här dittejpad på karossen
Image
För att färdigställa dörr nummer 1 så ska även insidan gjutas upp, formen är som sig bör uretanlackad, säkrast så. Vill absolut inte bli sittande med en avgjutning som har fastnat mot någon del av formen, då är man rejält rökt... :grin:
Image
Så sakta men säkert fortskrider projektet även om det tar tid, framförallt så lär man sig mycket av de missar man hela tiden gör. Att gjuta av dörrar via handuppläggning är ingen lek om det ska bli bra resultat, gjutning med prepreg väv ter sig som en ren barnlek jämfört med detta. Här får man vända och vrida på bitarna många gånger innan man vet exakt hur man ska gå till väga.. :grin:

Jag kommer att gjuta upp ett set dörrar i "standard" utförande där rutorna går att hissa upp och ner och ett set i racevariant, där rutorna blir ett med dörren, vikten blir därefter... :grin:
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Lundin B20 projekt

Post by Nils Järnberg »

Vad det är kul att läsa dina uppdateringar. väldigt imponerande!
Äntligen med Amazon igen!
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Lundin B20 projekt

Post by Blomquist »

Herregud vilket tålamod! Jag hade kastat in handduken för länge sedan.
Med det resultat du står med nu; är det fortfarande realistiskt med 1 hkr per kg bil, eller börjar det pekar åt mer eller mindre?
Vill minnas att du hade det som mål.
210 -64, 223 -68
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Det målet 1Kg/Hp är fortfarande kvar. jag räknar iskallt med att ta ut 750Hp ur motorn, lägg därtill att jag bantat ner mig 14Kg från ursprunglig räknad vikt, allt för konsten... :wink: Så det borde därmed finnas utrymme för en viss felmarginal vad gäller slutlig vikt på den färdiga bilen... :D

Den dörrspegel som nu är uppgjuten väger 2,5Kg, med insidan och listhållaren monterad kommer en dörr att hamna på runt 6Kg och då är den väldigt stabil. En dörr i raceutförande hamnar nog runt 3Kg med ruta och allt, att jämföra med en original dörr som väger runt 23Kg

Då jag slutligen gjuter upp allt i kolfiber så kommer vikterna per automatik att bli lägre eftersom det då krävs mindre vikt på den valda väven, den färdiga produkten blir tillräckligt styv ändå.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Hasse63 »

Har du gjutit nåt mer som du kan visa för oss nyfikna :)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Har efter många om och men börjat gjuta av ena insidan till dörren. Inte det lättaste med twillväv, man får göra som man gör med prepreg, ta yta för yta. Att gjuta av insidan utan att "slaska på" en massa plast och väv är en riktig rysare, den är så kuperad och med tvära veck och dubbelkrökta ytor vilket gör att väven ogärna vill följa ytan utan rejäl övertalning, om ens då. Ska det bli en bra avgjutning så är det vakuumbag som gäller framöver, väven verkar inte vilja sitta kvar ens med hjälp av spraylimmet utan släpper då den blir impregnerad av plast. Ska bli intressant att se hur väven sitter då plasten har härdat....:-) Förmodligen är det fullt av underliggande bubblor på den mest kritiska ställena
Image
Så här ser det ut då väven limmats på plats, som synes får man väven att följa ytorna ganska väl, problemet är att den sedan släpper då plasten påförs
Image
Väven som används är 290g/kvm, möjligt att man kan få den mindre spänstig genom att gå ner i vikt, får se vad jag gör framöver.....:-)
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Hasse63 »

Dörrar som sakta tar form,, ska bli intressant då du väger bilen sen :)

Hänt nåt med chassit/motor eller nåt annat?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Det blev som väntat några bubblor på de mest kritiska ställena, men dom är bara att slipa upp och lägga i ny väv på. Annars så ser första lagret bra ut, man får ju mellan slipa så att alla skarvar blir jämna. Väven är ju inte förlåtande om det finns den minsta lilla höjdskillnad då man handupplägger utan vakuum. Även om man gjutit en hel del under åren som gått så går man hela tiden från klarhet till klarhet, det är lärorikt att hålla på.
Image
Som man ser på bilden så har avgjutningen redan släppt mot formen på en del ställen, det är dom ljusare ytorna. ett tecken på att vaxningen fungerar som den ska...:-)

Då det gäller frågan om chassi/ motor så har det inte hänt något sedan sist, dörrarna måste först bli klara och inpassade i karossen innan jag kan gå vidare med rörramen.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Så var det äntligen dags att peta ur första avgjutningen av höger dörrs insida. Det var rätt tufft att få till avgjutningen med twillväv, med en emulsionsbunden matta hade det hela varit en ren baggis. Nu består gjutningen av 1 lager 30g/kvm ytmatta, därefter 3 lager med 390g/kvm twill matta. Vikten på avgjutningen utan håltagning är 3,8Kg och den känns väldigt stadig. Med tunnare matta går det definitivt att få ner vikten ytterligare utan att den blir alltför sladdrig.
Image
Ytfinishen blev betydligt bättre än vad jag trodde den skulle bli. Provade att passa ihop den med den tidigare uppgjutna dörrspegeln, där var det inte mycket som stämde... :grin: Det går dock att fila ihop bitarna även om det kommer att ta några timmar. Jag hade inte heller räknat med något annat då jag utgick ifrån två olika dörrar från förmodligen två olika årsmodeller av Amazon.Image
Den ambitiöst uppgjutna rännan för fönsterlisten utgår och ersätts istället med lättspackel, annars kommer inte djupet på listspåret att stämma...:-) Det sista gör inte ont alls eftersom uppgjutningen av listrännan inte var lätt att göra och att sedan gjuta upp den i kolfiber är en riktig rysare... :grin: Fönsterbågen är ju ihålig och fylls den med lättspackel så kommer detta att bilda vägg för listrännan, samma sak blir det med den sida av fönsterbågen som sitter ihop med dörrspegeln.
Image
Det är rätt intressant att se hur stor skillnad det är rent formmässigt mellan karosser av olika årsmodeller och även rent individuellt. Det kan skilja rejält från sida till sida på samma kaross var de olika plåtbitarna sitter, både i höjd och längd. Det verkar som att man använt tumstock för att mäta med i vissa fall... :grin:
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Med lättspackel i dörrkarmen så kan man lätt slipa in rätt bredd på det blivande listspåret
.
Image

Lättspacklet som man själv blandar till tillför inte speciellt mycket vikt och gör fönsterbågen extremt stadig

Image

Måttet från yttre kanten och in skall vara 22 mm, på den original dörr jag gjutit av så kan detta mått variera en del längs bågen, speciellt då man mäter listbredden där vädringsfönstret sitter original. Jag ska ju ha hel ruta på dörren så det måste vara korrekt bredd och djup på listrännan även på denna sträcka annars kommer gummilisten att hänga utanför

Image

Vill man så kan man täcka spacklet med den tunna ytmattan då man filat in alla mått, då har man ju glasfibermatta på alla ytor... :grin:
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Lundin B20 projekt

Post by Weber_b20 »

Lite elakt mot oss andra o visa så fräna bilder :evil: (Fast vi uppsakattar o njuter av dom ändå, även om avendsjukan är stor..)
Post Reply