Lundin B20 projekt

Moderatorer
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lundin B20 projekt

Post by QV »

Om du kommer ihåg det så får du skriva upp mig som intresserad av en topp.

För min del är det inte brottom så du behöver inte jäkta..... :mrgreen:

Har en sista generationen insprutningstopp liggandes för något bygge men din topp kan ju göra det "roligare".

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Det här projektet drivs parallellt med amazonprojektet, det har inte avstannat... :grin: Håller just nu på med nästa dörr till karossen.

Efter att ha vänt och vridit på den isär sågade toppen ett antal gånger så börjar jag nu bli klar över hur jag ska gå vidare med designen. För att slippa manuellt skala upp alla punkter på toppen så kommer jag att rita av toppen med original mått och sedan skala upp dessa via kopieringsmaskin. Har inte gjort detta tidigare, förhoppningsvis kommer det att fungera.... :grin:

Hur som haver så måste det till ritningar med original mått då man slutligen bearbetar de uppgjutna bitarna.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Image

Så var det dags för sista uppgjutningen av vänster dörr. Som synes så har jag lagts igen hålen helt på insidan av dörren, detta för att underlätta avgjutningen. Då man lägger en väv mot en upphöjd kant är det lätt att det blir porer i bottenradien runt om hålet beroende på att väven gärna reser sig. Har man en plan yta efter kanten och en bra radie kan man på ett helt annat sätt tvinga ner väven så att den följer ytorna som man vill.

Ska bli intressant att se hur denna insida passar mot den dörrspegel som är klar sedan tidigare
Image
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Lundin B20 projekt

Post by Arne »

Det blir spännande att se hur det kommer att passa till bilen också.
AVG
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Hasse63 »

Ja och det blir spännande att se nästa "uppdatering" av ditt mästerverk. Kan det bli bättre än så här... Jag menar att du gör inga haftjobb :)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Som i alla projekt så brukar det ramla in en massa annat elände hela tiden som stör, sådant som man måste ta tag i direkt, typ trasiga bilar osv. I en perfekt värld så skulle allt runt omkring en alltid fungera, tyvärr är det inte så. Nu senast dog bränslepumpen i tanken, bogsering hem och sedan hyrbil...pumpen är dessutom skitkul att byta då man står utomhus... :-) Sedan dog batteriet tvärt då pumpen var bytt, därefter började ABS lampan blinka och som grädde på moset så har nu även bilens diagnossystem dött. Och som om detta inte räcker så har man dessutom drabbats av lappmögel vilket gör utomhus mekande än mer intressant... :D
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Lundin B20 projekt

Post by Weber_b20 »

För oss i småland så försvann lappmöglet redan samma dag.. Vilket är synnerligen positivt för en annan stackars sate som måste ligga utomhus o skruva bromsar på en sketen wv :?

Jag lider med Lundin som tvingas bli avbruten av störningsmoment som fel på vardagsbilen :grin: Själv ligger det väldigt nära till hands o skrota aset o köpa ny, bara för o slippa mecka med skiten!!
Mecka vardagsbil är det absolut tråkigaste som finns :grin:
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Det värsta med att köpa en bättre beg. vardagsbil är att man antingen får betala en väldans massa pengar och på så sätt köpa sig tillfälligt fri från eventuella problem som förr eller senare ändå dyker upp eller att man köper en bil till rimlig kostnad och ändå hamnar i reparationsträsket inom en snar framtid. Hur som haver verkar man alltid vara torsk på att meka med bil eländet om det nu inte är en helt ny bil med garanti.... :-)

Bara för att slippa meka med vardagsbilen så köpte jag 2006 en Volvo 940 -95a som gått drygt 15.000 mil, utan allt lull lull, sådant som kan gå sönder. Vad hände, jo det var ingen större skillnad. Det första som hände var en ny kylare, den gamla hade det korroderat hål på, 2 nya batterier, dom gamla gav upp. 2 nya framfjädrar, dom gamla gick av, Nytt avgassystem, för andra gången, verkar hålla runt 5000 mil för att sedan på ett eller annat sätt ge upp. Ny laddningsregulator, nytt slangpaket till styrservot, punka på den gamla slangen, det händer bara inte... :grin: Spruckna bromsslangar fram samt byte av bägge ABS givarna fram, ett nytt bromsok bak, tappade ett av bromsbeläggen, det andra satte sig på tvären och förstörde både ok och skiva, detta beroende på undermåliga låspinnar från Biltema, sådant man tackar för...! därmed nya skivor bak, Centrallåset gav upp på en av dörrarna, har fortfarande inte orkat riva eländet... :-) Två avdragna fönstervevar fram, av plast och väldigt sköra, rena skiten..!
Kamremsbyte och byte av packboxar, som åter börjat läcka olja efter drygt 300 mil..suck.
Kärvande tomgångsmotor, gick lyckligtvis att smörja upp, har dock en tendens att bråka då det är kallt och fuktigt

Nu senast så gav bränslepumpen i tanken upp, samtidigt började ABS lampan lysa av och till. Då man sedan försöker kolla felkoden i diagnosuttaget så fungerar inte det heller, vad säger man.. :-) Det här är bara en liten skörd av dom fel jag kommer ihåg under dom 16.000 mil som bilen gått sedan jag köpte den... Det börjar bli dags att sätta en yxa i taket på bilen och leta upp något annat. Kvalitén på Volvo är inte som den varit en gång i tiden... :sad:
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Lundin B20 projekt

Post by Weber_b20 »

Så mycket fel på en 940 :shock: Måste varit ett måndagsexemplar ;)

Köp ny bil lite kvickt, så du hinner med en uppdatering i projektet istället :wink:
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Jag tror den är rätt representativ för hur bilarna har utvecklats från gamla 240 och framåt. Farsans gamla 960 från samma årtal hade också sin beskärda del av elände vad gäller olika fel. S80 och övriga i Volvo familjen med all elektronik kommer säkert att bli rena rysare då dom får ett antal år på nacken.... :-)
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Så var det återstart på dörrprojektet som vilat ett tag beroende på avsaknad av ytmatta. Fick slut på den gamla ytmattan som jag använt och trodde att det bara var att beställa en ny rulle. Icke, man hade från leverantörens sidan slutat att sälja denna matta och några andra verkade inte ha något hemma. Till slut skulle den första leverantören skramla fram en rulle, beställde då 50m för att vara säker på att det ska räcka långt fram i tiden.

Väl hemma visade det sig att mattan inte riktigt såg ut som den jag använt tidigare, kändes plastig och var grårandig som en tapet gick dessutom knappt att riva isär. Nåväl, provade att lägga ett lager på fönsterbågen och klistrade fast väven med Infutac, vilket den nya väven inte gillade. Då den blev genomdränkt med plast så började den vika upp sig i kanterna, kort sagt inte speciellt rolig att ha att göra med. Där väven varit i kontakt med sprayklistret Infutac så bildades det blåsor under härdningen. Väven gick inte heller att forma runt kanter eller bubbelkrökta ytor, det var som att försöka laminera med ett A4 ark... :sad: Så det var bara att bryta loss det jag med stor möda försökt forma längs fönsterramen och sedan lägga projektet åt sidan i väntan på ny riktig väv.

Avbrutna projekt har en tendens att ta tid på sig innan ny uppstart görs, ingen skillnad i detta projekt. Tog flera månader innan jag lyckades spåra en ny firma som kunde leverera en ytmatta. Tyvärr var minsta längden på en rulle 250m...så nu sitter jag med ytmatta som lär räcka livet ut... :D Denna ytmatta fungerar dock bättre än den första jag använt, så lite tröst är det dock.

Jag provade att elda på gamla och den ersättningsmatta jag fick, den första brann allt bindmedel av direkt och lämnade glasfibern kvar. Den "plastiga" mattan knölade ihop sig som en plastpåse gör då man tänder eld på den, lämnade knappt några fibrer kvar, att den på ena sidan var laminerad med någon form av plast såg man direkt. Fan vet vad den används till, dom ytor som jag lyckades väta med plasten blev slätt och blankt som glas då mattan härdat. Jag har 49m kvar om någon är intresserad... ;)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lundin B20 projekt

Post by QV »

Gick kurs i Heta arbeten och fick släcka brand med brandfilt.

De kändes som en tjock och go glasfiberväv. Men det kanske är något skit i den... Tunn är den dock inte men mjuk och följsam

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Ytmattan man lägger istället för Gelcoat för att få en porfri och aktiv yta ser ut som gamla tiders smörgåspapper och brukar väga mellan 25 till 33 gram per Kvm. Denna matta är pulver eller emulsionsbunden vilket gör att då den är genomvätt så går den att forma runt merparten av alla de radier och kanter som man vanligtvis har svårt att få riktig väv att fästa emot utan att det uppstår blåsor under. Kör man med enbart väv direkt mot formen så brukar man få porer som man sedan har ett rent helvete med då biten slutligen lackeras.... :grin:
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Mysteriet med den skumma ytmattan är nog löst. Troligtvis handlar det om en ytmatta impregnerad med Terylene dvs. samma plast som används i PET flaskor. Denna typ av ytmatta används främst vid tanktillverkning för att den ger en tät och glansig yta som motstår kemikalier bättre. Dom plana bitar som jag petade bort ur min form var verkligen glansiga, det var den första skillnaden man såg direkt, sedan uppträdde biten och lät som de plastark man använde till overhead då man skakade på den. Så rullen på 49m kanske går att använda till andra mer plana ytor framöver. man lär så länge man lever... :D
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Lundin B20 projekt

Post by Nils Järnberg »

Jag gillar verkligen att läsa uppdateringar i den här tråden. Men jag känner mig som en grottmänniska som ser elden för första gången :)
Äntligen med Amazon igen!
Post Reply