Lundin B20 projekt

Moderatorer
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Äntligen är sista dörrsidan utbänd ur sin form. Det blev 3 lager med 230grams Twillväv, biten blev snuskigt lätt, bara 2,3Kg. Känns som att hålla i ett A4 ark och utan att vara sladdrig.
Image
Nu återstår det svåraste, att få ihop den med dörrpanelen och att få den att passa perfekt i dörrhålet... ;)
Dimman
Posts: 35
Joined: Sun Sep 06, 2015 5:22 pm
Location: Stockholm

Re: Lundin B20 projekt

Post by Dimman »

Bra ser ut, låg vikt är oxå hästkrafter....
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Ja vikten spela en stor roll i sammanhanget. Det går att få ner vikten ännu mer om man går över till kolfiber, problemet är att hand upplägga kolfiberväv och få den att följa alla veck och vassa kanter, det är en riktig rysare. Med prepreg tror jag inte det är några större svårigheter, men då ställs det andra krav på formarna och sedan ska det till någon form av ugn vilket kräver plats som jag inte har... ;)

Har några objekt kvar att gjuta upp exempelvis...
Image

Har också börjat snegla på den gamla formen till instrumentbrädan som användes till den "ollonblå"...... :grin:
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Den vänstra insidan blev det bättre passform på, man får hålla i minnet att dessa bilar är handbyggda och utan några riktiga mätinstrument. Så sidorna ser aldrig riktigt lika ut om man jämför dom mot varandra. Tar man sedan dörrar från olika årsmodeller så förbättras knappast oddsen för bra passform.. :grin: Går man sedan ytterligare ett steg och tar dörrspegel och insida från två olika bilar blir oddsen än sämre... :grin:
Image

Innan jag sätter dit dörrspeglarna så är det läge att fixa till fönsterstyrningen och eftersom jag ska ha hel ruta så är det inte alldeles enkelt att få till det. På den "ollonblå" lyckades jag efter många om och men få rutan att följa styrlisterna utan att rutan föll ner i framkant. Det handlar om att få till rätt tyngdpunkt för rutan. På gamla bilen så hade det varit bra om jag haft en styrlist mitt i rutan som hindrade den från att kunna röra sig ojämnt mellan fram och bakkant. Så för att inte återupprepa problemen så hittade jag efter en massa sökanden den perfekta styrlisten som låser rutan. Mer om det senare....
Image

Eftersom det inte finns någon list att köpa till framkanten då man bygger om till hel ruta så får man ta den i bakkant och modifiera. Att få in rätt vinkel kräver en hel del mätande innan man kan låsa infästningen på listen. Bättre läge än så här får man inte, det var betydligt bökigare att göra det med en ihopsatt dörr....
Image

Rutmall med fäste för styrlist i mitten av rutan, förhoppningsvis där tyngdpunkten ligger... :grin: Med slipmaskinsförbud från garagepolaren (det dammar på hans bilar..) så blev det till att handfila in Masoniten, kul då det var 28 grader varmt, det är då man vet att man lever... :grin: Med hjälp av fönstermallen kunde jag direkt se att inte ens fönsterbågen är lika från sida till sida... :D Det gyllene snittet var inte uppfunnet då man byggde amazonen.... :grin:
Hur jag sedan gör med själva fönsterhissen är en annan fråga, det ska ju vara lätt allt jag sätter dit.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Hasse63 »

Hasse63 wrote: Sat Nov 17, 2012 6:39 pm Det har gått en tid nu så en uppdatering här vore kul :D
Ja nu har det gått en tid Lundin.. år...
Något kolfiber gjutet?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Projektet har vilat ett tag, har sysslat med ett annat projekt som legat och skavt i mer än 35 års tid och som pockat på engagemang.. :D
Sista jag gjorde var att fila fram sidorutor, fixa med en styrskena mitt i rutan samt måtta för nya fästen för rutskenorna.
Image
Rutorna med skyddsplast på
Image
Styrskenor med adapter för fönster, hittade dessa passande skenor i en båtaffär, dom är till för segelinfästning i master.. :D
Krävde bara lite fräsning för att få fram adapterplattorna som fästes mot löparen i respektive skena.
Image
Jag kom så långt att jag började titta på någon form av pneumatisk styrning av fönsterhissarna, dom blir i så fall "laddtrycksstyrda" dvs. att från motorn tas det ut luft till en behållare då motorn har laddtryck från turbon. Denna luft används sedan till att manövrera rutans position via pneumatisk cylinder, why bee normal.... :grin:

Projektet som tar all min tid just nu kan ni följa på Classic Kawasaki Sweden forum, det handlar om att renovera en 42 år gammal moppe och förse den med en ny 5 växlad låda samt allt som jag inte hann med då det begav sig
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Hasse63 »

Allt småpill tar oxå tid. Massa sådana jobb ser man inte då allt är klart och man sitter där vid ratten, men man vet att dom finns 😀.

Hoppas verkligen att du får behålla hälsan så du kan färdigställa detta stora projekt 😉
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Så fort moppe projektet är i hamn så kommer jag att fortsätta med amazonbygget, har i många år gått och grunnat på en del idéer om hur man bygger en turbomotor med design som få har sett, endast döda fiskar följer med strömmen.... :grin: .
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Hasse63 »

Ska det vara någon om får till det där lilla extra och udda så är det du :) Gillar dina sista skrivna rader skarpt och längtar tills nästa uppdatering.

Är det ”hemligt” eller får vi ta del av dina idéer 😉
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Det får förbli hemligt tills systemet är klart, vill inte väcka den björn som sover, man vill ju vara först med saker och ting, å andra sidan borde jag inte vara speciellt orolig eftersom dom som är ute och skriver på andra forum inte är i närheten av det jag sysslade med i början av 80-talet, framförallt kan dom inte räkna på saker och ting och det är ett krav i detta fall.... :D
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Hasse63 »

Misstänkte det :D ja du har ett kunnande som få har! Det har jag märkt här ;)


Du Lundin. Håller på med nr2 av din brädda och vill ha bort all den svarta färg som ”stoppningen” är lackad med
Vad ska jag använda och inte använda så jag inte förstör plasten? Färgborttagning? Där knappar mm sitter är klar
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Dagens färgstrippers löser upp färgen till skillnad mot dom äldre som var baserade på metylklorid. Dom äldre kröp ner under lacken och då metylenkloriden försökte avdunsta så lyftes färgen bort. Dagen tycker jag mest kladdar runt färgen och är förmodligen snällare mot glasfiberarmerad plast än den äldre var. Annars är det bara hederlig slipning som gäller.
Färgen var Opels rally mattsvarta från Standox. Du kan ju alltid prova med Aceton eller MEK och se om det går att gnida bort lacken lite försiktigt.

Träffade förövrigt oväntat förre ägaren till denna instrumentbräda för några månader sedan i ett helt annat sammanhang, världen är bra liten ibland... :wink:
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lundin B20 projekt

Post by Hasse63 »

Tack J.lundin för svar. Ska prova lite försiktigt på nåt ställe, funkar inte det så blir det något annat ”luktagott”

Slipade ”Plåtdelen” ren med en osilerande slip och i smågroparma så blev denna färg kvar :cry: med grunden hände inget, med den gick fint att få bort alla smågropar/nålstick. Men... under en av småmätarna vill det sig inte, som jag förövrigt sågat ut och vänt på.
Efter att jag lade på ett lacklager så blir det som ett gjupare veck hur jag än gör.

Ska testa att slipa rent och sen skrapa ut ...HM!! kan vara limskarven som ställer till det.. superlim och spraylack funkar kanske inte tillsammans 😐

För att trösta mig så lyckades jag hyfsat få till original värmereglage :grin:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
the_PL_man
Posts: 17
Joined: Mon Jun 04, 2007 6:58 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by the_PL_man »

Några uppdateringar på G?
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Lundin B20 projekt

Post by J.Lundin_ »

Amazonprojektet vilar sig just nu, håller på med två andra projekt som jag försöker avsluta. Så fort dom är klara så fortsätter jag med amazonen, det är i alla fall tanken ;)
Sprang för övrigt på Roffe på VRM i höstas, han som jag gjöt upp den andra instrumentbrädan till. Världen är bra liten ibland :grin:
Post Reply