Avanserad tändning!

Moderatorer
Post Reply
nikkke
Posts: 84
Joined: Wed Oct 08, 2008 8:20 pm

Avanserad tändning!

Post by nikkke »

Hej!
Ang. det här med tändning på trimmad B20,
Om vi utgår från min motor:
Borrad 2.1
steg 3 topp
4-2-1grenrör
timo 717kam
Dubbla 2" SU

Men min fråga:
Jag kör med 123 ignition fördelaren med 085kurvan.

Men så hittade jag det här:
http://gasolin.no/index.php?main_page=p ... cts_id=652
Helprogramerbar tändning med triggerhjul.


Och jag undrar hur pass optimal är 085 kurvan för en trimmad B20?
Och hur mycket effekt kan man ev. hitta i en hel optimal tänningskurva prövad ut i bromsbänk för min motor?

Mvh Niklas
______________
Niklas Åkerlund
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Avanserad tändning!

Post by Stoffe »

Hej

Jag hade själv en fräsh 0085 fördelare med transistortändning och skillnaden mot en 123-fördelare med 0085 kurva är inte så stor, frågan är om man märker nån skillnad överhuvudtaget mellan dom två systemen. Jag uppgraderade till EDIS vilket är triggerhjul med en dubbeltändspole med 4 tändutgångar, dvs fördelarlöst och ja.. det märks att fördelarfladdret har försvunnit och min tändpunkt ligger mycket mer stabilt.

Jag kör Megasquirt (programerbar tändning och insprutning) men om man bara vill ha triggerhjulständning så kan man använda sig utav Megajolt
http://www.autosportlabs.com
Resten av prylarna tar du från en skrotad ford 80-90 tal på närmsta bilskrot.

Det som du länkade till har jag ingen som helst erfarenhet utav och har aldrig sett tidagare, fungerar säkert bra det oxå men tredubbla priset.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
nikkke
Posts: 84
Joined: Wed Oct 08, 2008 8:20 pm

Re: Avanserad tändning!

Post by nikkke »

123-ignition fördelaren skal väll inte kunna ha så mycket fladder? men min tanke var ju mer om det var någon effekt att hämta med att kunna ställa tändkurvan själv?

Och om 085-kurvan är en kompromisslösning från gammal teknik man hadde då den byggdes, eller om den faktiskt är ganska bra också idag?
______________
Niklas Åkerlund
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Avanserad tändning!

Post by Stoffe »

du har ju fortfarande två kugghjul som driver kammen, sen har du två kugghjul som driver fördelaren. sen har du det där spåret som sitter på fördelaren som ska ner i oljepumpsaxeln. med triggerhjul så har du inget som ens kan bli glapp för det monteras direkt på vevaxeln.

en tändkurva är ju faktiskt bara anpassad för ett motorkoncept, när man trimmar så ser tändkurvan annorlunda ut. jag brukar försöka hitta någon motor som liknar den som jag byggt ihop så mycket som möjligt och använda tändkurvan från den. det är ju bara att föra över värdena i sparktable om man har ett system där man kan mappa själv. man kan ju ha i åtanke att 0085 fördelarkurvan togs fram på 60 talet kanske i början på 70 talet? med den bensinen, förbränningsrummet osv som fanns då, idag har vi inte riktigt samma bensin i pumparna och då vore det väll bra med en uppdaterad tändkurva för våra motorer? förbränninsgrummet brukar man ju alltid ändra på trimmade motorer.

fördelare är inte rena skiten heller, det fungerar bra men triggerhjul är bättre och stabilare (inga mekaniska delar i tändsystemet). gärna med många tänder för att få en bättre upplösning. jag själv kör 36-1 triggerhjul vilket jag tycker fungerar jättebra!
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
nikkke
Posts: 84
Joined: Wed Oct 08, 2008 8:20 pm

Re: Avanserad tändning!

Post by nikkke »

Det var lite det där jag tänkte men inte fick ut i bokstäver bara! :lol:

Men då är frågan, vad ger det i hästkrafter/vrid i förhållande till nerlagd krona?!
Andvända pengarna någon annanstans?
______________
Niklas Åkerlund
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Avanserad tändning!

Post by jonny »

Går det inte att göra egna tändkurvor till 123-ignitor fördelaren ?
Trodde att det som var vitsen med denna .
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Avanserad tändning!

Post by A-masen »

Njaaa... Tändkurvorna är förprogrammerade och motsvarar Bosch originalfördelare, men å andra sidan så finns det 16 stycken att välja på. Någon torde väl passa?
http://www.123ignition.se/product/123-V ... 0-R-V.html
Ni visste väl förresten att det numera finns en 123 Ignition till B21, B23 och B230 (Marinmotorer). Förut har det bara funnits till B18, B20 och B30, om vi pratar Volvo. En liten exklusivitet, det finns även 123 Ignition till Rolls Royce! 8)
Last edited by A-masen on Sat Dec 05, 2009 10:47 pm, edited 1 time in total.
nikkke
Posts: 84
Joined: Wed Oct 08, 2008 8:20 pm

Re: Avanserad tändning!

Post by nikkke »

Andvänder ju som sagt 123-fördelaren och den gör inget annat än en ny fördelare.
______________
Niklas Åkerlund
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re: Avanserad tändning!

Post by Axel »

Värt att veta om 123-fördelaren är att den bland annat har variabel Dwell som anpassar sig till tändspolen, samtidigt som den ser till att spolen alltid lassas upp lagom länge (jfr. brytarsystem som har kortare Dwell vid högre varvtal...) Den har även en utjämningsfunktion som justerar förtändningen separat för varje cylinder för att få jämnare gång... vilket i praktiken innebär att den själv kompenserar bort glappet i fördelardrivningen...

Min erfarenhet av 123-fördelare är att dom ger en betydligt jämnare gång än man kan uppnå med brytarsystem. Värt att nämna är även att killen som säljer dom är mkt trevlig och hjälpsam :)
Axel Wall
Post Reply