motorrecept borrad b20.

Moderatorer
Post Reply
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

motorrecept borrad b20.

Post by ricke »

hej jag håller på o bygga mig en rolig motor till min duett visserligen men det blir en b20 iallafall nu när b18en börjar ta semester:D. grejerna jag skaffat är borrat b20 block som är borrat till b21 med balanserad vev o F kamaxel med korta stötstänger o lättade lyftare. toppen är en steg 3 topp med förstärkt vipparmsbrygga. motorn kmr matas med dubbla su tillsvidare tills ja får tag i ett par 45or. extraktor blir det med ett 4-2-1 med grova rör. givetvis blir underdelen renoverad:D hur mkt hk kan ja förvänta mig ungefär? 130hk borde väll grejerna duga till med dubbla su? hästkraft antalen är ju ioförsig inte det viktigaste men det vore kul o veta så man inte står o ljuger:D hehe. jag har kört med dessa saker i en annan motor o den gick som ett skållat o##on :D hehe. mvh ricke
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
bosse
Posts: 21
Joined: Mon Jun 14, 2010 5:07 pm

Re: motorrecept borrad b20.

Post by bosse »

har en annan fråga vart borrade du upp ditt block vad kostar det och göra det ungefär? :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: motorrecept borrad b20.

Post by Hasse63 »

Räcker det inte att du säger att den går som ett skollat :lol:

Det är omöjligt att gissa rätt då det beror på hur det ser ut. Toppen din är en grej som kan vara hur bra som hälst eller så är den "kass" (stora ventiler betyder inte en massa hk) Men lite över 130 bör det då bli om du får till det rätt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: motorrecept borrad b20.

Post by ricke »

hej. jo ja vet att toppen spelar stor roll men det är som sagt en riktigt fin iordning gjord . blocket fick jag borrat gratis av en jag känner så det kosta inte nått:D men du kan ju räkna från 500 kr o upp till en 1000kr ca. glömde skriva att ja ska ha brytarlös tändning mä om ja får iordning på det. fick det löst i en påse av min svärfar som han hade haft på den gamla goda tiden när han skruva b20:D sen en annan fråga jag hittade en högeffekts tändspole från biltema i gömmorna är den nått o ha? lr räcker en orginal längre? mvh rickard :D
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: motorrecept borrad b20.

Post by Hasse63 »

Ordentlig gnista är ju alltid bra men om dit brytarlösa system klarar en "högefektständspole" vet i tusan :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: motorrecept borrad b20.

Post by ricke »

okej ja får se hur jag gör. ja väntar på vevlager o dem kmr i morn :( vill ha i gång motorn i dag ju :D
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: motorrecept borrad b20.

Post by ricke »

Tjena tänkte bara säga att ja fick ihop motorn men d var rätt länge sen . Har hunnit rasa den mä :( men nu tänkte jag bygga ihop den igen med 8bultad vev från b21a har ett block från en 75års 240 o det är väll den med lös hylsa på . Är det bara den hylsan man behöver ta bort lr är det drevet som ska bytas? // Rickard
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: motorrecept borrad b20.

Post by gudu »

ricke wrote:Har hunnit rasa den mä :(
Oj här går det undan. Hoppas du hade det kul under de två åren. Vad är dina erfarenheter om vad man ska göra och inte. :D
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: motorrecept borrad b20.

Post by ricke »

Haha ja tror d var så att veven hade fått stryk sedan innan så den nöp ihop på 3ans lager så det jag har lärt mig är o kolla upp allt så det är fräsht innan ja plockar ihop motorn. Tanken är o lägga i en 8a bultad vev från en b21 o m stakar o sen nya kolvar om ekonomin tillåter. :)
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
Post Reply