Page 1 of 2

marinkonverterad B20

Posted: Mon Aug 09, 2010 2:46 pm
by johan1
Hej!

Jag har en fundering om en marinkonverterad B20. På båtforumet får jag inga svar så jag chansar att det kanske finns mer kunskap på detta forum.

Det handlar om en marinkonverterad B20 med 2 förgasare (130HK). Den har tidigare drivit min Ockelbo i farter uppåt 25knop. I år kommer jag inte upp i 20knop.

Motorn toppar på något över 4000 varv. Om jag inte minns fel, så brukar den komma upp i 4300 varv.

Vore kanon om jag kunde få tips om hur jag kan få tillbaka kraft i motorn, Jag är ingen höjdare på motorer, men jag gissar på förgasare, bensin eller något sådant.

//Johan

Re: marinkonverterad B20

Posted: Mon Aug 09, 2010 7:15 pm
by A-masen
Mycket kan slitas ut på äldre motorer. Förgasare, tändning, som du själv säger. Men börja med ett kopressionsprov. Det kan säga mycket. Det får inte skilja mer än 10% på någon av cylindrarna.
Förgasare går att renovera om det behövs, och elektronisk brytarlös tändning kan bli som en trollerikonst på en motor med slutkört tändsystem.
Berätta mer hur det går i framtiden.

Ett tillägg som fråga: Är det alltså en före detta bilmotor det handlar om, eller en marinmotor från början? Den skulle i senare fallet heta AQ 130. Har du färskvattenkylning eller sjövattenkylning på den?

Re: marinkonverterad B20

Posted: Tue Aug 10, 2010 7:03 am
by johan1
Tack för tips. Då vet jag vart jag skall börja: komp-test.

Låter spännande med "elektronisk brytarlös tändning". Det som sitter på är bra (sk)ruttet, men som min gamla styvfar sa - "pilla inte på gamla grejor som fungerar", - men det är nog dax nu.

Detta är en marinkonverterat B20. Killen som jag köpte båten av, stoppade in den -94. Han bytte väl ut fläkt mot vattenpump och sånt. Båten kyls med vatten från sjön. Tyvärr börjar det kanske visa sig i form av att temp-mätaren ibland ligger och sniffar in på det röda området.

Re: marinkonverterad B20

Posted: Tue Aug 10, 2010 10:07 am
by amazonAndy
Om du börjar ha lite värmeproblem så har du antagligen block och lock fullt med rost "massa" som följd av saltvattenkylningen, det här resulterar i värmebekymmer, läckande frysproppar osv.Jag har skruvat på 2 marin B18 som sett likadana ut, att om du tänker ha den här motorn borde den kanske ses över.Annars är jag av samma åsikt som A-masen, felet du har kan i princip bero på vad som helst så en totalgenomgång är nog på sin plats. / Anders

Re: marinkonverterad B20

Posted: Tue Aug 10, 2010 11:17 am
by A-masen
Vi skall inte låta som petimetrar och elaka skolmagistrar här, men om du väljer att byta ut motorn mot en annan B20, som det bör finnas gott om, så bör du överväga att komplettera med färskvattenkyl från början. Dom finns säkert som begagnat. Eftersom det huvudskligen är tillverkat av koppar och mässing, så är dom mer beständiga än stål.
Och när du ändå är igång med en ersättningsmotor, det finns en speciell marinkam till den också. Den ger ett bättre vridmoment över hela varvtalsregistret. Man brukar säga att en båtmotor går alltid i uppförsbacke! Jag är just nu lite osäker på beteckningen på den marinkammen, men det finns många på det här forumet som kan det utantill.

Re: marinkonverterad B20

Posted: Tue Aug 10, 2010 12:09 pm
by johan1
Tack för tips! Verkligen ett bra forum. Det där med "marinkammen" låter väldigt spännande. Om jag behöver byta motor så skall jag definitivt titta på ett slutet kylsystem. Jag har nu snackat med en båtmeck som kan hjälpa mig med felsökningen.

Re: marinkonverterad B20

Posted: Tue Aug 10, 2010 4:33 pm
by A-masen
Bra att du får hjälp. Här kommer några länkar: http://www.drevia.se/ Säljer Martech färskvattenkylning. Nu är det kanske väl lyxigt att köpa ett nytt system. Det borde finnas gott om dom på gamla marinmotorer som har tjänat ut. Men du kan informera dig i alla fall. Det enklaste är ju då att köpa en hel marinmotor (havererad) och plocka av marindelarna för att sätta på en fräsch bilmotor. Allt passar Bolt On, som det heter.
När det gäller kamaxel skall du nog däremot satsa på en ny. Dom kan vara utslitna och bör också slitas ihop med samma komponenter hela tiden. Marinkammen heter ”P” i beteckning. Den finns hos dom flesta trimfirmor.
Om du behöver byta fördelaren, så är 123 Ignition ett bra exempel. Där får du en hel komplett elektronisk och brytarlös fördelare som du helt och hållet ersätter den gamla utslitna med. Här är deras länk: http://www.123ignition.se/produkter.php Du ställer in tändningen en gång, vid monteringen. Sedan behöver du inte röra det något mer.

Det finns naturligtvis många fler leverantörer för detta, men någonstans måste man börja att leta och informera sig.

Re: marinkonverterad B20

Posted: Tue Aug 10, 2010 5:44 pm
by sn@kesh!t
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=2&t=9552
Läser du där så är en P kam inte mycket att hänga i granen.

Re: marinkonverterad B20

Posted: Tue Aug 10, 2010 8:33 pm
by A-masen
Om nu dessa motorer har funnits i båtar sedan tidigt 60-tal, och långt in på 70-talet, t.o.m. medan B21-motorn var nylanserad, och gjorde succes för sina egenskaper och pålitlighet, så måste det ju ha varit något visst med den P-kammen.
Vem kan hålla på att sälja något undermånligt med god förtjänst i 12 - 15 år? Den här motorn hjälpte Volvo Penta att bli det dom är i dag, ett av dom större företagen för marinmotorer. På 90-talet vill jag minnas att man räknade Volvo Penta som den tredje största marinmotortillverkaren i världen.
1. Mercruiser.
2. En konstellation, med säte i Belgien, av flera gamla utombordarfabriker bl.a. vars namn på koncernen jag just nu har glömt, men det styckades upp och någon del slogs ihop med Volvo Penta senare.
3. Volvo Penta med sina "dåliga" kamaxlar. T.o.m. Yamaha kom efter.
Som f.d. båtägare betvivlar jag starkt att dom kamaxlarna skulle ha varit sämre än något annat.

Ett tillägg efter lite grubblande: Motorn och framförallt dreven som Volvo Penta köpte in var OMC. Koncernens namn är jag dock osäker på fortfarande. Säger ordet Brunswic möjligen något? Dom äger och tillverkar fortfarande ett flertal utombordarmärken, Evinrude, Johnson m.fl. Dessutom äger dom flera båtfabriker, även i Sverige. Det har varit så kallad "ekonomisk turbulens" inom den koncernen under långa tider, så dom har omstrukturerats och bytt ägare etc. etc.

Re: marinkonverterad B20

Posted: Wed Aug 11, 2010 8:26 am
by sn@kesh!t
Sämre är dem ju inte men enligt uppgifterna så har den samma värden som D kammen. Och det tycker man är lite underligt

Re: marinkonverterad B20

Posted: Wed Aug 11, 2010 10:03 am
by A-masen
Till en (bil)motor som bara som hyllvara har ett tiotal kamaxlar i standardutförande, förutom alla oräknade av olika uppfinnarjockar "hemtillverkade special-special", att välja på, torde det vara fullt naturligt att två olika blir ganska lika varandra.
Om det sedan finns pengar att hämta genom att ta t.ex. en marinkamaxel som utgångspunkt och modifiera den lite lätt (nästan obetydligt) och sedan marknadsföra den som "Super Extra Värsting Rallycross/Folkrace-kamaxeln", så tror jag att en och annan smart affärsidkare prövar på detta om det nu är lättförtjänta pengar.
Glöm inte grundfrågeställningen. En bilmotor har 4 - 5 eller t.o.m. 6 växlar för att komma upp i högfart. En båtmotor har bara en (1) växel. Det har man löst med en så kallad marinkamaxel där man får max dragkraft i hela varvtalsregistret. Man kanske förlorar lite toppvarv på det, men det kan man lösa med andra metoder. Har man bara kraften, så finns det t.ex. en uppsjö av olika propellrar att välja på. Kolla på en båtsida, det är fler än vad det finns kamaxlar till bilmotorer att välja på! :shock:
Nu passar inte alla till en och samma motor eller drev, eller tvärtom, men det är en annan historia. Som så mycket annat måste man välja den bästa kompromissen.

Re: marinkonverterad B20

Posted: Mon Aug 16, 2010 10:12 am
by johan1
Jag är inte överraskad att den största motorkompetensen finns på forum som ert. Jag skall nog kolla lite mer på detta kammen. Någon tusenlapp extra i inköp, kanske kan bespara en hel del annat (bränsle, slitage på motor, ...)

Tyvärr verkar inte båtvarven (auktoriserade Volvo Penta) inte jätteintresserade av att mecka B20, men jag har ju hittat en kille som en granne har rekommenderat, och med hjälp av era kommentarer har jag mycket fler frågor att ställa honom.

Jag kan hålla med om att det verkar som marinbutikerna har rejält mycket större marginaler än bilbutikerna. Tyvärr tillhör jag nog dem som blir bra luras varje år, och köper den dyrare motoroljan (Volvo Penta, som bytes efter cirka 20 timmar körning - suck!).

Färskvattenkylning är ju självklart att föredra - oxå något att snacka med mecken om.

1. Mina alternativ är ju att fixa/renovera befintlig motor.
2. Stoppa in en "ny B20"
3. Uppgradera till "modernare motor"

P g a plånboken siktar jag på (1) ovan. Samtidigt finns det ju önskningar om att få in lite fler hästkrafter. Fördelen med B20 är nog storleken och vikten. Eftersom jag vill kunna dra upp båten med egen bil och släp bör den inte väga för mycket. En rak 6:a (B30) som ofta används i denna båttyp, skulle innebära en del modifieringar av motorrummet. Dock skulle nog en V6:a få plats, gärna med power trim.

Oj vad jag börjar drömma mig bort....

Re: marinkonverterad B20

Posted: Mon Aug 16, 2010 11:10 am
by Hasse63
Det är ingen som mät upp en P-kam ordenligt så än så länge är det bara vad man hört andra säga att den sa vara lik en D-kam. isåfall än den också lik K-kammen för D och K är väldigt lika :roll:

Re: marinkonverterad B20

Posted: Mon Aug 16, 2010 11:29 am
by A-masen
Tyvärr är det så att marinmotorhandlarna har trängt undan dessa äldre motorer och bara vill sälja nyare, hela eller i delar. Som tur är, så är ju detta just en sådan motor, som i sitt grundutförade finns i näst intill millijoner, så reservdelar behöver man inte vara utan. Det är i så fall dom speciella marindelarna. Men då är det ju så att några väljer att byta upp sig till modernare motorer, då blir det ju i alla fall några delar över för den som väljer det. Det gäller bara att hitta dom rätta delarna i rätt tillfälle. Drevia t.ex. som är en auktoriserad Volvo Pentahandlare har ett begränsat utbud av begagnade delar. Och det finns säket liknande på andra platser i landet om du nu inte bor på Västkusten? Blocket och Tradera finns ju också.
Om du ändå vill drömma lite till med alternativ 3, och kanske se att vissa drömmar finns i verkligheten, så kan du kolla den här sidan: http://ockelbo.plars.org/
Han bytte upp sig från en B20-motor till en B23E med insprut. Nu håller han på att modifiera den motorn till en B25E (om man får prata bilspråk om en båtmotor? Men då hänger våra vänner Amazonägarna på det här forumet med lite bättre. :wink: )

Jag har ingen järnkoll på priser etc, men antar att allt du behöver till motorns innandöme kan du köpa på biltillbehörsmarknaden. Såväl original som "pirat". Och sådana saker som olja finns på närmaste bensinstation. Det behöver inte stå Volvo Penta på burken. Och åtskillaga gånger funderade jag också på det där med oljebyte efter sommarens båtturer på som du säger, 20 timmar. Det finns ju dock en faktor i sammanhanget, och det är oljans rengörande uppgift. Den skall lösa upp sot och syror och annat otrevligt, och hålla det "inom sig själv". Därför "måste" man byta på hösten så att inte den smutsiga oljan blir stående över vintern.

Re: marinkonverterad B20

Posted: Mon Aug 16, 2010 12:09 pm
by johan1
Eftersom jag har en Ockelbo, så har jag kollat på http://ockelbo.plars.org/ tidigare. Den sajten var bra förr, men nu har han ännu mer bra info - kanon!

Låter som man kan våga sig på lite mer Biltema, och skippa Volvo Pentas orginalgrejor. Killen som hade båten innan mig var en riktig Biltema-kille, och han var flygmeck på SAS ;-)