marinkonverterad B20

Moderatorer
J.LUNDIN
Inlägg: 906
Blev medlem: lör feb 21, 2004 11:26 am

Re: marinkonverterad B20

Inlägg av J.LUNDIN » mån aug 16, 2010 12:14 pm

Heter han möjligtvis Åhl i efternamn... :D

johan1
Inlägg: 7
Blev medlem: mån aug 09, 2010 2:41 pm

Re: marinkonverterad B20

Inlägg av johan1 » mån aug 16, 2010 12:20 pm

"Åhl"..... hmmm.... Tyvärr ringer det inga klockor. Funderar, men jag kommer nog inte ihåg hans efternamn. Men farkosten låg parkerad i Norrtelje-trakten när jag köpte den.

med9999
Inlägg: 17
Blev medlem: tis maj 11, 2004 8:00 pm

Re: marinkonverterad B20

Inlägg av med9999 » mån aug 16, 2010 3:49 pm

Varvtalen låter lite låga. Rekommenderat maxvarv på en marin B20 är 5.100 men man kan gå upp till 5.500 'För lätta båtar med en maxfart överstigande 30 knop'.

Jag hade också problem att få min att varva. Svårt att komma över 4.000. Efter att renoverat topplocket, bytt kolvringar och lager så hamnade jag på 4.700. Betydligt bättre men ändå missnöjd då det var en bit till 5.100 och jag ändå hade en propeller som teoretiskt var i minsta laget.
Efter ytterligare felsökning så visade det sig att varvräknaren visade alldeles för lite och jag i själva verket varvade upp mot 5.400. Bytte då till större propeller och hamnade precis på 5.100, perfekt. Man skall tydligen inte lita på gamla båtvarvräknare.

Problemet med värmen kan bero på fel termostat. En båttermostat för sjövattenkylning börjar öpnna redan vid drygt 50 grader medans en biltermostat öppnar betydligt senare.

mvh

johan1
Inlägg: 7
Blev medlem: mån aug 09, 2010 2:41 pm

Re: marinkonverterad B20

Inlägg av johan1 » mån aug 16, 2010 3:53 pm

kanontips! Tack!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster