Sida 2 av 2

Re: marinkonverterad B20

Postat: mån aug 16, 2010 12:14 pm
av J.LUNDIN
Heter han möjligtvis Åhl i efternamn... :D

Re: marinkonverterad B20

Postat: mån aug 16, 2010 12:20 pm
av johan1
"Åhl"..... hmmm.... Tyvärr ringer det inga klockor. Funderar, men jag kommer nog inte ihåg hans efternamn. Men farkosten låg parkerad i Norrtelje-trakten när jag köpte den.

Re: marinkonverterad B20

Postat: mån aug 16, 2010 3:49 pm
av med9999
Varvtalen låter lite låga. Rekommenderat maxvarv på en marin B20 är 5.100 men man kan gå upp till 5.500 'För lätta båtar med en maxfart överstigande 30 knop'.

Jag hade också problem att få min att varva. Svårt att komma över 4.000. Efter att renoverat topplocket, bytt kolvringar och lager så hamnade jag på 4.700. Betydligt bättre men ändå missnöjd då det var en bit till 5.100 och jag ändå hade en propeller som teoretiskt var i minsta laget.
Efter ytterligare felsökning så visade det sig att varvräknaren visade alldeles för lite och jag i själva verket varvade upp mot 5.400. Bytte då till större propeller och hamnade precis på 5.100, perfekt. Man skall tydligen inte lita på gamla båtvarvräknare.

Problemet med värmen kan bero på fel termostat. En båttermostat för sjövattenkylning börjar öpnna redan vid drygt 50 grader medans en biltermostat öppnar betydligt senare.

mvh

Re: marinkonverterad B20

Postat: mån aug 16, 2010 3:53 pm
av johan1
kanontips! Tack!