KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
cooljb
Inlägg: 487
Blev medlem: mån apr 28, 2008 4:40 am
Ort: Halmstad

KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Inlägg av cooljb » mån jan 06, 2020 9:31 pm

Hej!
Jag undrar vad man ska ha för koppling till trimmad motor?? räcker det med förstärkt tryckplatta??
har m41 type j låda... ok kommer köra 2.3l, steg 4 topp, fajs 48 mm. mvh Jerry

Arne
Inlägg: 1881
Blev medlem: lör feb 14, 2004 1:24 am
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Inlägg av Arne » tis jan 07, 2020 5:04 pm

Jag har hört att man kan använda SAAB 900 Tubons tryckplatta och att den ska hålla, sen beror det väl på vilken effekt du får ut ur motorn.
AVG

cooljb
Inlägg: 487
Blev medlem: mån apr 28, 2008 4:40 am
Ort: Halmstad

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Inlägg av cooljb » tis jan 07, 2020 7:23 pm

Okok men måste väl vara hur många här som helst som kört trimmat?? 🤔

Lars Bd
Inlägg: 4683
Blev medlem: lör jan 31, 2004 2:18 pm
Kontakt:

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Inlägg av Lars Bd » ons jan 08, 2020 12:41 pm

Kör du lagligt på gatan räcker förmodligen original. Annars kanske rallyåkarna har något som duger. Förmodligen har Lundin nämnt vad han använde till sitt bygge, funkade det där behöver du inget värre.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.

TVR
Inlägg: 277
Blev medlem: ons jan 03, 2007 10:50 am
Ort: Göteborg

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Inlägg av TVR » ons jan 08, 2020 1:03 pm

Det klassiska tricket lär vara att skaffa en tryckplatta till en Valp (Laplander). Men om den verkligen ger högre tyck är jag inte så säker på.
Jag har en sån i min bil faktiskt.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969

cooljb
Inlägg: 487
Blev medlem: mån apr 28, 2008 4:40 am
Ort: Halmstad

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Inlägg av cooljb » ons jan 08, 2020 8:07 pm

ok tack för svaren! vad tror ni om detta då?? https://shop.klracing.se/sv/artiklar/fo ... ghjul.html

QV
Inlägg: 4844
Blev medlem: sön jan 30, 2005 10:47 pm
Ort: Mariefred

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Inlägg av QV » tor jan 09, 2020 7:14 pm

Den tryckplattan som du länkar till håller då för 400nm on man använder original lamell.
En 760 turbo (den jag kollade på) var på 170hk och 250nm.

Nu är det inte samma låda i 760in men OD är "samma". Man kan lätt montera turbons detaljer i din Jtyp OD.
Så utan att veta vilket vridmoment du kommer att få så skulle jag prova den eller original.
En nackdel med förstärkta tryckplattor lär väll vara att de blir mera tungtrampade.

Själv skulle jag inte lägga ner allt för mycket tid just på denna fråga. Man bygger färdigt och har man gott om pengar över så blir det en förstärkt. Är pengarna slut så blir det den som man har. Att byta tryckplatta på en B20/M41 är inte så många timmars jobb.
Det är ju inte säkert att det är kopplingens tryckplatta som blir den svagaste länken i kedjan.
Skall den monteras i en AMAZON så bör väll även kardan bytas till den grövre som kom i 140/240
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.

cooljb
Inlägg: 487
Blev medlem: mån apr 28, 2008 4:40 am
Ort: Halmstad

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Inlägg av cooljb » tor jan 09, 2020 7:49 pm

ok kanon tack för infot,, börjar väl med orginal o se hur länge den håller först då.. mvh Jerry

J.Lundin_
Inlägg: 300
Blev medlem: ons mar 23, 2011 11:31 am

Re: KOPPLING TILL TRIMMAD MOTOR?

Inlägg av J.Lundin_ » sön feb 09, 2020 12:23 pm

Vad ni än gör kör inte runt med slirande koppling, det ger härdsprickor i original svänghjulet och som kan dela på sig vid högre varvtal om oturen är framme....och det gör garanterat ont i både fötter och torpedvägg.

Skriv svar