Bakhjul tar i bärarm

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Mhodin
Posts: 3
Joined: Sun Jan 03, 2021 8:36 pm

Bakhjul tar i bärarm

Post by Mhodin »

Hej

Har en amazon -66 som jag håller på och grejar lite med.

Upptäckte idag att insidan på vänster bakhjul ligger precis emot bärarmen lite grann. Kollade hur det såg ut på andra sidan och där är bakhjulet kanske 10-15mm ifrån bärarmen stället.

Jag bytte någta bussningar I bakvagnen i somras och även vänster bärarm, men upptäckte inte detta då.
Har bredare alufälgar sitter på som breddar lite mer inåt än originalfälgarna, annars har jag förmodligen inte tänkt på det med originalfälgarna.

Tänkte först om jag lyckats montera bakaxeln snett så den sitter lite vriden, men det borde väl märkas när man kör isåfall.

Någon som varit med om något liknande, eller vet vad det kan vara för fel?
Höger sida
Höger sida
20210103_184419.jpg (3.4 MiB) Viewed 1336 times
Attachments
Vänster sida
Vänster sida
20210103_184444.jpg (3.41 MiB) Viewed 1336 times
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bakhjul tar i bärarm

Post by Arne »

Om du lyfter bilen så bakaxeln hänger så går den lite snett pga. tvärstaget. Är tvärstagsbussningarna bra så har du antagligen fälgar som breddar för mycket inåt. Montera spacers bak så får du ut fälgarna något.
AVG
Mhodin
Posts: 3
Joined: Sun Jan 03, 2021 8:36 pm

Re: Bakhjul tar i bärarm

Post by Mhodin »

Okej, tack för tipset! Ska kolla sen igen när den står på marken igen få se hur det ser ut då.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bakhjul tar i bärarm

Post by QV »

tvärstaget (panhard) flyttar ju hela axeln i sidled. Då kommer också bärarmarna ändra vinkel mot karossen.

Om jag kommer ihåg rätt så kommer axeln att åka mot höger sida (sett bakifrån) om du lastar in passagerare bak eller läger något tungt i skuffen.
Eftersom bärarmen sitter fast i karossen i framkant så kommer då vänster bakhjul att komma närmare bärarmen.

Det blir tvärtom när du flyger över ett gupp :mrgreen:

Du grejar med handbromsvajer ser jag. Var rädd om muttern, det är UNF och de är inte vanliga på bilen
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bakhjul tar i bärarm

Post by Arne »

Visst är det så att bakaxeln strävar mot vänster då du lastar ner eller kör i ett gupp.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bakhjul tar i bärarm

Post by QV »

Kommer inte ihåg riktigt hur panhardstaget satt i kaross och bakaxel.
Men det ser man om man kryper ner och tittar.

Eftersom panhardstaget är stumt i längdled så kommer axel att skjutas åt den sidan som staget sitter fast i axeln när man lastar ner skuffen.
Så sitter staget på vänster halva av axeln så kommer axeln åkt till vänster. Detta i förhållande till karossen.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply